verlagen van de druk in cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sasanki

Re: verlagen van de druk in cv ketel

Bericht door sasanki »

hanskraayeveld schreef:Zit er echt geen spiraal in het buffervat?
neen, alleen maar een buffervat, zonder iets er in.
sasanki
hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld »

zoiets?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hanskraayeveld

Je kan nog overwegen om een bypassleiding ertussen te zetten voor als je de houtkachel een tijd niet gebruikt.
dan hoeft het retourwater niet via het buffervat.
Of gewoon een zonneboiler erbij... :D

Ps: dit is een platenwarmtewisselaar
Want volgens mij weet je nog niet precies wat het is...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
holtere

Bericht door holtere »

Overigens snap ik niet waarom een open systeem veiliger is dan een goed beveiligd gesloten systeem...
Er bestaan geen "goed beveiligde" gesloten systemen. Tis allemaal spul dat ingewikkeld is en kapot kan.
Een stukje vanuit een ander forum dat je misschien een andere kijk geeft op de systemen
http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=221

@Sasanki:
Je systemen zijn gekoppeld door de platenwisselaar. De hout-cv gaat door de ene set aansluitingen en je cv gaat door de andere. De warmte wordt zo doorgegeven. De pijpen lopen gewoon door een gat in de muur :fff
Johndc

Bericht door Johndc »

holtere schreef:
Overigens snap ik niet waarom een open systeem veiliger is dan een goed beveiligd gesloten systeem...
Er bestaan geen "goed beveiligde" gesloten systemen. Tis allemaal spul dat ingewikkeld is en kapot kan.
Een stukje vanuit een ander forum dat je misschien een andere kijk geeft op de systemen
Ik heb er toch een andere kijk op gekregen. Een gesloten systeem heeft (bij mij dan toch) geen nadelen, enkel voordelen.
Zoals bvb geen PWW meer, een pomp minder en zuiniger stoken.
Die noodkoeling is ook nergens voor nodig.
holtere

Bericht door holtere »

@ John,
Ik zie ook wel positieve punten in een gesloten systeem, vooral mooi dat je kookpunt richting 125 graden gaat bij een beetje druk. Op die manier kun je veel meer warmte wegwerken vanuit je houtcv. Scheelt een hoop geborrel :lol:
Echter, je moet je afvragen of je je eigen systeem aan een ander toevertrouwd. A om te maken en B om dat systeem te laten bedienen door iedereen die daar mogelijk in huis rondloopt. Een open systeem raad ik iedereen aan, een gesloten systeem moet je zelf maar voor kiezen.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Beste Holtere,

Volgens mijn inschatting hebben we hier TS die natuurkunde niet als hoofdvak had.
Onder druk naar 125 graden zonder kennis is absoluut af te raden. Ongelukken gaan ten deel vallen op zeker.
Het is op zeker geen ding om mee te spelen eens de druk op 1 bar komt heb je al 1600 liter stoom en dit is onzichtbaar maar maakt veel wonden letterlijk.
Voor open is wat te zeggen, op veiligheid maar hier wordt gezocht naar goedkoop zonder kennis. Ik zeg eerst leren dan doen. Als je weet waar je mee bezig bent kan je boven 1 bar maar het vraagt veel kennis en die heb ik niet gelezen over drukken en temperaturen. Let wel stoom zie je niet maar er is veel van en in seconden ben je totaal ontveld.
holtere

Bericht door holtere »

Zoiets ja, om nog even lekker door de fantaseren...
Met de hoeveelheid water van een jerrycannetje water vul je dus een complete huiskamer met stoom. Water onder druk kan veel heter worden dan 100 graden en dat kan stoom ook. Je loopt dus zo in een wolk die veel heter is dan 100 graden en heeeeeel goede contact eigenschappen heeft....
Toen ik 11 was heb ik een waterkoker in een blikje gesoldeerd en met een klein gaatje op een schoepenrad gericht. In de klas laten zien, allemaal geweldig 8) Toen bleek er een klein stukje plastic in het blikje te zitten dat de uitgang versperde. Boem dus! Ik trok mijn trui en T-shirt uit met een stuk vel van 10 bij 20 erbij.
Wees gerustgesteld, tis mooi genezen :lol:
hanskraayeveld

Ik heb het gelezen...
Ik vind het doemscenario denken.
Tuurlijk is het wachten tot de stroom een keer uitvalt.
Of de pomp kapot gaat.
Maar dat het tegelijk gebeurt met de waterdruk die wegvalt gaat me veel te ver.
Dus
a je houtkachel moet goed hard branden
b de stroom moet uitvallen of de pomp kapot gaan
c de waterdruk moet wegvallen

Ik vraag me af of zulke mensen nog in een auto stappen of in een vliegtuig.
Want een simpele risicoinventarisatie leert mij dat je veel eerder neerstort, of een auto ongeluk krijg, dan het bovenstaande...

Maargoed... Ik zal een open systeem absoluut niet afraden.
Ik ben heel blij met mijn gesloten systeem.
En heb het 1x getest door de stekker uit het stopcontact te trekken van de pomp.
Het werkte allemaal.
En tuurlijk komt er een beetje stoomachtig water uit de thermostatische klep wat overigens onder mijn huis geloost wordt.
Maar het werd netjes bijgevuld door de automatische vularmatuur.
Tja dat moet je niet elke maand hebben want dan roest alles weg.
Maar het is bij mij nog niet voorgekomen in de 3 jaar die ik nu stook.
hanskraayeveld

En in de maanden die je niet stook kan je je automatische vularmatuur sluiten om te kijken of je lekkage hebt....
sasanki

Bericht door sasanki »

holtere schreef:

@Sasanki:
Je systemen zijn gekoppeld door de platenwisselaar. De hout-cv gaat door de ene set aansluitingen en je cv gaat door de andere. De warmte wordt zo doorgegeven. De pijpen lopen gewoon door een gat in de muur :fff
van sasanki: ik geloof dat ik beter slaap met een open systeem ,er lopen teveel mensen rond die ergens aan kunnen zitten.
bedankt voor alle informatie, ik kan weer even vooruit en zal me na het experiment dat ik in gedachten had weer melden , ook wat het effect is.
In ieder geval heeft het voor mij een leuke discussie opgelevert (maar wat lopen de meningen uiteen !)
Eerst weer een tijdje knutselen in mijn machinekamer.
WE KEEP IN TOUCH.
sasanki
Johndc

Bericht door Johndc »

holtere schreef:@ John,
Ik zie ook wel positieve punten in een gesloten systeem, vooral mooi dat je kookpunt richting 125 graden gaat bij een beetje druk. Op die manier kun je veel meer warmte wegwerken vanuit je houtcv. Scheelt een hoop geborrel :lol:
Echter, je moet je afvragen of je je eigen systeem aan een ander toevertrouwd. A om te maken en B om dat systeem te laten bedienen door iedereen die daar mogelijk in huis rondloopt. Een open systeem raad ik iedereen aan, een gesloten systeem moet je zelf maar voor kiezen.
Na een tijdje "open" te hebben gestookt nu op "gesloten" over gestapt. (we hebben dus wat ervaring kunnen op doen met dat open systeem) En de eerlijkheid gebied me om te stellen dat een gesloten systeem een veel beter rendement geeft. En als jullie graag wat cijfertjes willen...mijn 177 is nog niet boven de 115° geraakt. Let wél! Dit zonder een pomp of aanwezige noodkoeling. Dus enkel werkend op TS. De druk in het systeem is dan (koud) nooit hoger dan 1,5 Bar. Bij zulke temperaturen (115°) loopt de druk op tot iets boven de 2 Bar. Veiligheidsklep opent pas op 3 Bar. Bij mijn SZ brander heb ik dat probleem, als je dit al een probleem mag noemen, nooit. Omdat de brander gestuurd is. Deze is in te stellen op max. temp., wat gewoonlijk rond de 65 a 70° is.
Bij de 177 moet je al een complete idioot zijn als je nog hoger in temp. zou willen stoken. Een normaal iemand kijkt eerst wat de heersende temp. van het uitgaande water is voor je er nog wat houtblokken bij kiepert. :mrgreen:
Dus zie ik niet goed in wat er slecht is aan een op druk werkend systeem. Zelfs voor een gewone houtkachel :wink:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Een systeem onder druk is niet slecht. Een open systeem is intrinsiek veilig. Da's wat anders.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

In mijn nieuwe houtcvkachel zet ik in op een open systeem, met een paar beveiligingen...(noodspiraal/opensysteem en UPS batterij power)
Iets kan nooit idiotproof genoeg zijn. :)

UPSje op een veiling gewonnen, die houdt mijn zuinige pompen in geval van nood echt wel even aan de praat....
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

hanskraayeveld schreef:Ik heb het gelezen...
Ik vind het doemscenario denken.
Ik ben groot voorstander van het open systeem, zie viewtopic.php?f=3&t=1945. Low tech en werkt altijd. Het gaat om kleine risico's met grote gevolgen. Die moet je gewoon vermijden.

Als je het topic en alle andere topics over het andere systeem leest dan is deze opzet zeer goed onderbouwd. Het gaat zeer zeker niet alleen om het tegelijk wegvallen van waterdruk en electriciteit.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie