pelletkachel wel of niet met buffer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door pelletpower »

Precies. Laatste 3 posten vatten alles samen mbt pellet cv.
Reactiesnelheid wordt steeds beter maar blijft te laag voor doorstroomprincipe. Hiervoor hebben we hygiene buffer 200 liter welke nog nageisoleerd moet worden. DJ heeft dezehfde en is van 10 graden naar 1 graad verlies per dag gegaan? Weet dat laatste niet excact, maar resultaten van naisol zijn hier op het forum iha indrukwekkend. De verliezen van een buffer trouwens ook. Onze kachel start zowat 2 keer per dag op om verlies goed te maken.
ruspek

Bericht door ruspek »

en hoe zit het dan icm zonnecollector?
hoe groot moet / kan dan de buffer zijn?

doel is iig om zolang mogelijk zonnewarmte te gebruiken. (dus heatpipes? op ZO)

voor de extra warmte bijv. 's avonds dacht ik aan een zeer kleine pelletkachel of houtkachel.
We hebben nl. 2 woonkamers (50 m2 en 70 m2)
holtere

Bericht door holtere »

Zo heeft ieder zijn mening , lol .
Zeker als die wijsheden vastgebakken zitten en pontificaal op de muur geslagen worden :lol:

Kan wel beamen dat onze buffer ook dramatisch aan warmte verliest met z'n standaard isolatie, dat moet een keer aangepakt worden!
Verbetert de reactietijd niet aanmerkelijk in samenspel met een zonneboiler, ook al is de boilertemp te laag dan is het op z'n minst al voorverwarmd? De wachttijd blijft dan ook beperkt tot de slechte dagen dat echt niets op voorraad is lijkt me?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Kriske schreef: Mijn spreuk is steeds : Een buffer kan nooit te groot zijn , zeker met een zb eraan geknoopt
Dat klopt als je in een koud land met veel zon woont en de buffer binnenshuis hebt. De verliezen zijn dan niet verloren en zorgen voor een redelijk constante binnentemperatuur. In ons land betekent dat er dan van een koel binnenklimaat in de zomer geen sprake kan zijn. Buiten de woonschil wordt het een ander verhaal. Dan moet je een halve meter isolatie aanbrengen en ook de leidingen goed inpakken. De verliezen van boilers met alleen de originele isolatie zijn schokkend.

Voor alleen SWW zou ik sowieso een boiler op maat nemen. Eentje waarmee je een paar zonloze dagen in de zomer en een stookloze dag in de winter kunt overbruggen. Heb je dan evengoed 1.000 liter nodig, dan is er in je leven iets niet op maat....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Reactietijd heeft betrekking op ontsteken pellets en verwarmen ketel (of zoals dat in dit geval als ingebouwde boiler gebracht wordt). De ketel heeft doorgaans een inhoud van 100 tot 150 l bij een 20 kW ketel. Dit moet eerst op temp gebracht worden eer er sww of ruimteverwarming kan plaatsvinden. Het zijn ook de opstartverliezen. De ketel is iha ook te programmeren dat ie op een bepaalde temp blijft. Dan is er wel snel te schakelen, maar gaat er constant warmte door de schoorsteen naar buiten. Wij proberen het vermogen zoveel mogelijk te beperken waardoor de ketel zo lang mogelijk brand tegen het beste rendement. In putje winter wil ik dan nog wel eens de instellingen veranderen omdat ie het niet trekt. Grote van een buffer hangt niet af van je pelletkachel maar van je vraag naar sww. Hierop baseer je de grootte. Daarna zoek je daar een passende collector bij. Dit is ook niet zwart wit. Meer is hier vaak beter. Maar 1000 liter buffer met 2 heatpipes is ook zinloos. En 50 pipes op een 100 liter buffer eveneens. Het optimum zal daar ergens tussenliggen en wordt veelal door persoonlijke keuzes en budget bepaald.
swake

Bericht door swake »

Hier staat een buffertje van 1000Liters. Met de standaard 10cm isolatie heeft die een thermisch verlies per jaar van meer dan 300€. In pellets uitgedrukt is dat 1,2 ton! In ons geval staat de buffer binnen de verwarmde schil, dus je kan gaan denken dat nog mee valt... Toch niet, ik ga hem verder isoleren want in de ruimte waar die staat is het nu 25°C en meer, en dat is totaal niet nuttig.
Dutch John schreef:In ons land betekent dat er dan van een koel binnenklimaat in de zomer geen sprake kan zijn
Dit argument hoor je niet vaak, maar het is zeer terecht, ik heb er zelfs wat schrik voor. En meteen ook de 2de reden waarom ik die buffer nog een kleedje extra ga aandoen. De isolatie doet ook in de zomer dus haar ding.

Wanneer de (modulerende) pelletketel continu kan branden, ook al is dat op het laagste van zijn vermogen, dan zit je het beste af. Het is dus zeker zaak van geen te zware ketel aan te kopen.
De verliesberekening van je huis om het benodigd vermogen te kennen van de ketel kan je best op iets van -3°C doen ipv de gangbare -8°C of zelfs -15°. Kijk de gemiddelde buitentemperatuur gemeten over 10 jaar in jouw streek eens na en je zal zien dat die super lage temperatuur maar zelden voorkomt en dan nog enkel tijdens de nacht wanneer je toch voor nachtverlaging gaat. Moesten die zwaar negatieve temeperaturen toch een aantal dagen aanhouden dan zijn er legio manieren om de temperatuur binnen huis weer comfortabel naar boven te halen (thermostaat een graad of twee minder hoog, een paar kamers minder verwarmen of helemaal uitzetten, een kledingstuk extra aandoen, tijdelijk een elektrisch vuurtje,...)

Nog iets anders, wat denk je van een biomeiler? Die geeft in de winter ook behoorlijk wat energie, wat je eigenlijk van zonnepanelen niet kan zeggen. Natuurlijk moet er ruimte voor zijn.

De truuk zit hem in de combinatie volgens mij: Beetje pellets (of hout) + beetje zonneboiler + beetje windmolen + beetje biomeiler + beetje PV panelen ....
Dutch John

Veel beetjes maken veel werk of kosten geld en daarmee werk. Na alle omwegen ben ik inmiddels tot de conclusie dat de werkelijke kracht in feilloze eenvoud steekt. Voor mij is dat passieve zonne-energie; 's zomers in de vorm van pomploze oogst en 's winters in de vorm van zonne-accu hout, dat een multifunctioneel houtfornuis met externe wisselaar voedt. 80% comfort uit 20% inzet. De rest is de moeite niet waard, die tijd kun je beter aan andere dingen besteden.

Stapelen van functies in alle eenvoud: permacultuur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ruspek

Bericht door ruspek »

voor ons huis ben ik er dan redelijk uit:

"probleem"bij ons is het feit dat we meer SWW gebruiken dan gemiddeld (gezin van 4, overdag weg + 2 gepensioneerde ouders onder hetzelfde dak)
verwarmingsbehoefte zal juist weer minder zijn ivm nieuw te bouwen stro huis met een RC van ca 7.

Hoe ik de antwoorden interpreteer voor onze situatie is het volgende:

- hygiëne buffervat (SWW) van zo'n beetje 500 - 600 liter (ivm zonloze dagen te overbruggen, en voor- en naseizoen)
- zonnecollector (heatpipes???)
- pelletketel zonder eigen buffer, aangesloten op hygiëne buffer + LTV (vloer)
- standaard lage warmte (max. 18graden) in woonkamer / keukens (2 stuks; 1 van 50m2, 1 van 70m2)
- 2x zeer klein houtkacheltje voor in de woonkamer-keukens met zeer weinig vermogen voor het "ff lekker maken" 's avonds

ben ik wat vergeten of maak ik denkfouten?
pelletpower

Kijk. Zo moeilijk was het nu.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben benieuwd wat voor een kachels je bedenkt voor de kleine kachels. Bijvoorbeeld een snelle stenen kachel? RBB 177 met een bell met een muurdikte van 6,5 cm (steen op klamp). Met een stook heb je een paar uur warmte.
groet!

Ritsaert
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Dutch John schreef:Veel beetjes maken veel werk of kosten geld en daarmee werk. Na alle omwegen ben ik inmiddels tot de conclusie dat de werkelijke kracht in feilloze eenvoud steekt. Voor mij is dat passieve zonne-energie; 's zomers in de vorm van pomploze oogst en 's winters in de vorm van zonne-accu hout, dat een multifunctioneel houtfornuis met externe wisselaar voedt. 80% comfort uit 20% inzet. De rest is de moeite niet waard, die tijd kun je beter aan andere dingen besteden.
Mijn idee maar ik mis één aspect: hoe houd je de tent op een bepaalde minimumtemperatuur (10-15° of zo) bij langdurige(r) afwezigheid in de winter? Rond de jaarwisseling waren we een week weg en is er even 60 kuub gas verstookt. Ik kan het gas dus nog niet de deur uitdoen alleen vanwege mijn houtkachel. Met een pelletCV met SWW buffer hoop ik dat wel te kunnen. Of zonnecollectoren daarbij in mijn geval nog wel rendabel te maken zijn betwijfel ik.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John

Paul,

Eigenlijk bedoel je te zeggen dat je het gas nog niet de deur uit kunt doen, omdat je 20ste eeuws comfort nog steeds prettig vindt.

Permies (permaculturisten) leven in een parallelle wereld, waar "werk" en de daaruit noodzakelijk voortvloeiende "vakantie" onbekend zijn. Permies leven met de seizoenen en met de zon. Zouden zij er een paar dagen tussenuit willen, dan laten zij alles vallen als het mooi weer is, en gaan. Permies regenen daarnaast zelden nat als zij buiten bezig zijn of zich per fiets verplaatsen. Meestal wordt je nat omdat je een verplichting bent aangegaan. Permies kennen weinig verplichtingen en houden het zo droog.

Een heel ander soort comfort dan dat uit de vorige eeuw, maar eenmaal gewend is er geen weg meer terug.

Groet,
DJ
Ps. hier is dit seizoen de cv nog niet aan geweest en we missen hem niet.
ruspek

Bericht door ruspek »

@ Paul daarbij: hoeveel moeite kost het om even de buren of familie te vragen om je pelletketel eens te vullen of een keertje stoken in je houtkachel gedurende je weekje wintersport

Voor ons is het wel makkelijk: in de winter gaan wij nergens heen, of de (schoon) ouders zijn wel thuis.

Zonnecollectoren en pv panelen zijn toch altijd rendabel?
ligt er alleen aan waaraan je rendabel koppelt.
Koppel je rendabel aan de euro of gasprijs (die draait op fossiele brandstoffen) of aan gratis en onbeperkte schone energie van de zon. (en dan reken ik voor het gemak het aanschaffen van de installatie niet mee)

@ Ritsaert: nog geen idee wat voor kacheltjes er bij kunnen komen, hiernaar ben ik nog op zoek.
In ieder geval een kacheltje waarvan je ook het plezier van een vlammetje hebt :wink:
pelletpower

Verdorie DJ. Het is weer de spijker op zijn kop. Alleen heb ik het gevoel dat mijn hand ertussen zit.
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Familieverplichtingen zijn van alle tijden. Als je dochter haar eerste zelfstandige woonruimte betrekt volstaat een beleefdheidsbezoekje niet en aangezien dat pandje zich op drie uur rijden bevindt was langere uithuizigheid geboden. Met een pelletkachel had ik die periode probleemloos kunnen overbruggen maar die heb ik nou juist nog niet...

Het gas wil ik sowieso kwijt, daarmee ben ik dan volledig vrij van fossiele brandstof (voor zover ik die zelf stook in huis) en het vastrecht. Hoofdverwarming bij aanwezigheid in koude tijden blijft het houtfornuis, voor bijverwarming, SWW ook 's zomers en bij langduriger afwezigheid is een pelletkachel m.i. een prima oplossing. Zonnecollectoren oogsten dezelfde duurzame bron (zonnestralen) maar doen dat tegen een hoge meerprijs aan investeringen en opslag is ook moeizamer dan in de vorm van brandhout en pellets. Wanneer de pret (duurzame energie gebruiken) dezelfde maar de prijs niet bepaalt de prijs-pret verhouding mijn investeringsbereidheid. Tenzij ik ineens mijn geld meer dan eens zou kunnen uitgeven...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie