barsten in leemkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SanderDolder

barsten in leemkachel

Bericht door SanderDolder »

Dag,

Ik heb een leemkachel in huis en ik heb last van terugkerende barsten aan de buitenkant.

De kachel is al voorzien van een nieuwe stuclaag inclusief gaas, maar de bartsen komen gewoon terug.

Hoe kan dit? Wat kan er aan gedaan worden?

Dank alvast voor het meedenken
Lieve

Re: barsten in leemkachel

Bericht door Lieve »

Leemlaag herbeginnen? Niet correct mengsel?
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom op het forum!
euh...Wie heeft de kachel gemaakt?
Wat is de ondergrond?

oplossing misschien sponzen,nat maken en dichtsmeren...

Leemkachels bestaan eigenlijk niet......
groet!

Ritsaert
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Eerst de oorzaak zien te vinden:
-scheurt alleen de stuc of is het door en door?
-wanden te dun?
-is de leem voldoende verdicht?
-samenstelling leem (wapening met vezels)?
-is er staal in de constructie verwerkt (geen gaas, maar vol ijzer of plaat)?

Met name dat laatste staat garant voor scheuren die terug blijven komen. Staal zet uit en duwt een klein scheurtje in de leem. Vervolgens krimpt het staal als de kachel afkoelt, waarbij in de luchtspleet tussen staal en leem losse zandkorreltjes uit de leem vallen. De volgende keer duwt deze zandvulling de scheur nog groter. In de scheur zelf gebeurt iets soortgelijks. Daar is weinig aan te doen, behalve de oorzaak wegnemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
SanderDolder

Bericht door SanderDolder »

Dag,

Dank voor de reacties.

De kachel is gemaakt door Virgil Stocia uit Roemenie via ten hove kachels. Hij is er bij geweest, maar heeft geen oplossing.....

Het is opgebouwd door chamottesteen in de brandkamer en een deel van de bovenkant.

Verder is ie opgebouwd met leemstenen. Er zit geen metaal in, anders dan de deur en het kozijn daarvan.

Ik stuur wat fotos erbij.
Op sommige plekken zitten de barsten in ieder geval ook in de leemstenen achter de stuclaag.

op de bovenkant zijn de barrsten waar de chamottesteen plaat in ligt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gerard

Bericht door gerard »

Allereerst de bovenkant:
De scheur bovenop langs de voorkant is volledig normaal. Althans als je de leemlaag daar niet zelf doorsnijdt, doet de kachel het wel voor je. De binnenkern beweegt meer op en neer dan de buitenmantel (kern wordt warmer en zet meer uit). Ik snijd dit altijd na het lemen zelf door. De dwarse scheuren doen mij denken aan te weinig isolatie op de kern om het uitzetten op te vangen, of de dwarsscheuren zijn ontstaan door uitzetting net voordat de langsscheur is begonnen.
Zijkant kachel: misschien te weinig keramische wol aan rechterzijde van de deur gebruikt. Of ( en dat lijkt me hier eerder het geval) er is mortel evt. stukje steen tussen binnenkern en buitenmantel gekomen. Bij uitzetting wordt dan de leemsteen (buitenmantel) onherroepelijk opzij gedrukt. Dit is de reden waarom ik altijd tegen het gebruik van karton (als dilatatie) ben geweest. Het gaat met karton meestal goed maar zeker ook een keer fout. Mijn anti-karton mening werd hier op ’t forum overigens niet altijd op prijs gesteld.
Groet,
Gerard
Plaats reactie