CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

Ik denk dat dit de juiste keuze is voor mijn schuur : http://www.boutique-poele-bruno.com//re ... illeur.pdf
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

Wat de kachelkeuze betreft, ben ik nu meer en meer geneigd om te opteren voor een zeer efficiënte snelle kachel (zoiets als de Bullerjan
Zeer snel en efficient zeg je.... :oops:
- Een bullerjan hoort met z'n 75% rendement echt wel tot de houtvreters en de vuilstokers! (80 % met katalysator wat dat dan ook moge zijn althans volgens de snel nageslagen info)
- De kachel heeft een zeer lage opbrengst cv-zijdig 1,5 kW tot 3,5 kW voor de 21 kW uitvoering ( ongeveer 15 % van het totaalvermogen) Let op: opbrengst cv-zijdig is dus bij maximaal stoken :roll:
- Je hebt er voor nauwelijks warm water een grote en dure buffer / installatie achter staan. (letterlijk ook groot)
- Je zou nog even na moeten denken over een open of gesloten veiligheidssysteem. (advies: kies voor "open")
- je vaardigheden en ervaring gezien heb je een installateur nodig voor zoiets.
Tevens zal de kachel + installatie een aardig prijskaartje hebben voor een tijdelijke oplossing, ook ruimer gezien. Maar goed, je hebt dan wel de Hummer onder de houtkachels in je schuur. Hij heeft zeker de "looks" om te suggereren dat ie je door het putje van de winter trekt :fff
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

- Juist, heb nu ook gezien dat de opbrengst cv-zijdig zeer mager is

- wat bedoel je met open of gesloten veiligheids systeem?

- ja, er zou een installateur aan te pas komen

- die Hummer vergelijking is wel goed gevonden....

- maar hoe zie jij dan de verwarming in de badkamer, indien de verwarming van de leefruimte opgelost wordt met een massakachel?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

wat bedoel je met open of gesloten veiligheids systeem?
Je hout-cv verwarmt water. Dat water kan aan de kook raken als de aanvoer stokt of de kachel overproduktie heeft.
Even wat cijfers om een indruk te geven: Water bij normale druk kookt bij 100 graden. Water onder druk heeft een veel hogere kooktemp en kookt dan pas op 130 graden bij 2 bar druk. Water naar stoom zet 1600 maal het volume uit (in je cv-systeem). Je zou het dus een explosief kunnen noemen :mrgreen: en je moet dus beveiligen!
Achter deze link staat een mooi verslag met bedenkingen: http://technologieforum.forumatic.com/v ... .php?t=221
In het draadje over mijn hout-cv staan ook schema's te verduidelijking + zie plaatje.

Je heb natuurlijk een cv in je hoofd en behoefte aan warm water...?
Je kunt in een massakachel wel een register plaatsen (warmtewisselaar) maar de opbrengsten vallen vaak tegen. Lauw water dus.

Even terugdenken. De warmtebehoefte is maar zeer klein in de geïsoleerde ruimtes en gedurende korte periodes (in geval dat het mogelijk eens koud zou kunnen worden) Waarom niet elektrisch proberen voor een jaartje en ervaring opdoen?
Een oude Dovre heeft hetzelfde vermogen als een bullerjan en kost 250 euro. Een hout-cv installatie (zonder cv gedeelte en schoorsteen meegeteld) ben je zeker 5 tot 6000,- lichter zonder de installatiekosten te tellen. Als totale som komt er richting 12000,- in me op en dan weet je nog niet of dat de kachel die je gaat plaatsen aan je verwachting voldoet.
M.a.w. probeer niet van te voren een oplossing te bedenken voor problemen die je nog niet in kunt schatten en die er mogelijk helemaal niet zijn :D
Bijlagen
Open expansievat.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

De bullerjan is wat mij betreft inderdaad geen heldhaftige kachel. Bij deze cv variant lijkt de koeling ook wel heel dicht op de vuurkamer te zitten. Hoe kan dan een goede verbranding ontstaan? Rendement van maximaal 80 procent en ik lees een rookgastemperatuur van 300-400 graden.

Als je het toch aanpakt kan je het beter goed doen. Een goede snelle kachel is goedkoper dan een bullerjan.

Twee kachels op een schoorsteen is wel mogelijk maar het is niet simpel.

Je wil alleen een open doos om het zicht niet te belemmeren. Ik snap dit concept niet.

Ik adviseerde eerder tempurierung. Dat is in de basis geen isolatie concept maar een in Duitsland ontwikkeld concept om waardevolle gebouwen te conserveren door het gebouw droog te houden. Lijkt me een prima idee voor dit huis. En is daarnaast ook een stukje isolatie (verbetering) en verwarming (als basis).
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door swake »

michelbuyckx schreef:Ik zie niet goed in wat het gevaar is om, in dit geval, bovenaan in de nok de 2 pijpen samen te voegen en 1 enkele doorgang te maken.
Dat je hele huis wel eens een bell zou kunnen worden. En, kuch, dat wil je niet, kuch, kuch. Indien de twee kachels niet exact op de dezelfde manier stoken en het is een weertje zoals de laatste paar dagen dan heb je prijs. (zacht van 12 à 16 °C). De rook komt langs de tweede pijp gewoon terug naar beneden.

Dat van die enkele doorgang is wellicht een esthetische eis. Daar zijn dan wel oplossingen voor te vinden zodat het lijkt op een enkele schoorsteen, maar het er in feite wel 2 zijn.
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

@Holterre ; Je hebt wel gelijk wat de verwarming van de geisoleerde cellen betreft. Een eenvoudig electrisch kacheltje is zeker ruim voldoende. En ik zal toch een oplossing moeten zoeken voor de productie van warm water voor douche tijdens de zomer maanden. Waarschijnlijk gas, want ik wil uiteraard geen zonnepanelen of dgl op mijn mooie dak.

@ Ritsaert : het grote volume en dat eiken "charpente" is de kern van dit gebouw. Indien ik dat dichtgooi, dan had ik beter een gewoon huis gekocht in de regio. En nogmaals, ik verblijf daar niet als het berekoud is. Een paar dagen met nieuwjaar zou wel kunnen, maar dan trekken we een laagje thermisch ondergoed aan. Daarvoor ga ik het gebouw niet naar de kl..ten isoleren. Wat tempurierung betreft, het gebouw is helemaal niet vochtig, en na 144 jaar , met een 50-tal koeien erin, is het gebouw in uitstekende staat.

@swake : bedankt voor het advies. Ik denk trouwens dat ik het bij één enkele kachel hou.

Michel
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door swake »

michelbuyckx schreef:productie van warm water voor douche tijdens de zomer maanden
Ligt er ook nog een lapje grond naast de schuur?
Dan kan je daar een tuinhuisje op neerzetten en de zonnecellen daarop monteren. Dat tuinhuisje kan alle vormen aannemen zodat het mooi past in de omgeving.
Of een biomeiler en gas naverwarming. Ligt er wel gas in de straat tot aan de schuur?

Je hebt ook nog wat elektriciteit nodig. Als het tuinhuis groot genoeg is kunnen daar nog panelen op. Anders een windmolen. Of zelfs een watermolen indien er een waterloop aanwezig is. Een klein beekje van 50cm breed welk een meter of 2 naar beneden komt geeft al heel wat.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door holtere »

Ja, warm water blijf je toch nodig hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat je een gasaansluiting hebt maar flessen zie je veel in F.

Misschien nog een leuk draadje van Paul: viewtopic.php?t=3685
Paul hanteert vrijwel hetzelfde installatieschema als ik maar heeft er een mooi fornuisje op aangesloten!
Kijk daar eens naar, omdat je iedere dag kookt heb je dan ook iedere dag warm water! Bijkomend voordeel is dat je wellicht naar Swake's plan buiten op het erf wat zonnecollectoren kwijt kunt en ze tegen lage kosten kunt aansluiten op dezelfde buffer. Een cv-combiketeltje met flessengas als back-up. Waarschijnlijk had je toch al flessen in gedachten voor je fornuis?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door Pietje »

michelbuyckx schreef:productie van warm water voor douche tijdens de zomer maanden
Daar heb je zonnecollectoren voor... Zeker in Frankrijk.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

En zeker in die streek! (zonnecollectoren)

TS schreef
@ Ritsaert : het grote volume en dat eiken "charpente" is de kern van dit gebouw. Indien ik dat dichtgooi, dan had ik beter een gewoon huis gekocht in de regio. En nogmaals, ik verblijf daar niet als het berekoud is. Een paar dagen met nieuwjaar zou wel kunnen, maar dan trekken we een laagje thermisch ondergoed aan. Daarvoor ga ik het gebouw niet naar de kl..ten isoleren. Wat tempurierung betreft, het gebouw is helemaal niet vochtig, en na 144 jaar , met een 50-tal koeien erin, is het gebouw in uitstekende staat.
Het is helder dat je geen box in een box wil! Dat is overigens juist een concept waarmee je dit soort gebouwen (technisch) niet naar de kloten isoleert!

Ik heb even naar het klimaat gekeken, maar ik zie een behoorlijke luchtvochtigheid, regen en zelfs sneeuw. Maar dat is ook afhankelijk hoe hoog je zit. Het gebouw heeft geen grote overstekken in het dak?

Ik zou er simpelweg een RBB314 in zetten met een grote steens bell. Efficiënt en een zeer hoog rendement. Maar dan steeds bakken met hout, is dat beschikbaar? Je kan hem later eventueel meer massa geven. Voor extra warmte zou je in de keuken een houtfornuis kunnen plaatsen.
groet!

Ritsaert
michelbuyckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2015, 07:45

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door michelbuyckx »

Beste mensen,

Ik vrees dat ik deze leerrijke conversatie zal moeten onderbreken, want ik vertrek morgen met de fiets uit Singapore en ik hoop binnen 5 maanden in Chengdu, China, aan te komen. Onderweg zal ik niet veel tijd hebben om te besteden aan de verwarming van mijn schuur .

Heel erg bedankt voor de tijd die jullie aan mijn probleempje besteed hebben. In juni neem ik de draad terug op.

Nogmaals veel dank.

Michel
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door swake »

lol, ieder zo zijn probleem hé :D
Let op voor de lekke banden! en succes bij het rijden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV houtkachel voor 2deverblijf in Frankrijk

Bericht door ritsaert snijder »

Genoeg lange stoffige wegen om over een verwarming te denken, veel plezier!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie