Albert van WdJ wrote:Ga maar eens in de Randstad voor de klas staan. En probeer dan je publiek te motiveren.
Kijk, hier komen we aan bij niet-onderzochte-aanname-nummer-"1": in jouw visie over onderwijs ga je er van uit dat de motivatie om te leren van de docent moet komen. Of anders gezegd: jullie hebben een leer-systeem ontwikkeld waarbij de docent verantwoordelijk is voor de motivatie van leerligen. Voor jou is dit zo gewoon, dat je er niet meer over nadenkt ("transparant"). Maar ik zou je willen inspireren er wel eens over na te denken. Want deze aanname is volstrekt verkeerd...
Om deze verkeerde aanname te illustreren is de volgende metafoor: "Je kan een paard naar de drinkbak leiden maar je kan hem niet laten drinken.". Oftewel: een school kan ruimte geven, of inspireren, of motiveren om een leerling te laten drinken, maar het kan nooit de verantwoordelijkheid van de docent/school wordern. Het blijft de verantwoordelijkheid van een kind. Wat ga je doen als een kind niet wil drinken? Of iets anders wil drinken? Dan blijft er niets over dan "geweld" gebruiken: verplichten, straffen, onvoldoende geven, druk uitoefenen. Dus wat doe je als je een kind tegen zijn/haar zin laat drinken: dan ga je immorele/ongelijkwaardige dingen doen. En daarmee beschadig je kinderen. Over dat laatste heb ik de laatste 8 jaar veel inzicht gekregen, en dat is de hoofdreden dat ik me afzet tegen dit schoolsysteem; de colateral damage is, als je je er van bewust bent, werkelijk enorm groot. Het stomme is dat je ook heel goed onderwijs kan geven zonder deze colatteral damage, en dat je daarmee tegelijkertijd meer zelfstandige, gelukkige, kritische, ondernemende mensen in de maatschappij zet. Maar... eerst zullen een aantal transparante aannames (een "transperante aanname" is een aanname die zo vanzelfsprekend gevonden worden dat ze niet meer als aanname gezien wordt, maar als "waarheid") onderzocht moeten worden. En wie ze onderzoekt, die zal ontdekken dat ze verkeerd zijn. Dat is heel makkelijk, maar tegelijkertijd helemaal niet makkelijk, omdat het gevolg van deze bevinding is dat je het huidige onderwijssysteem helemaal overboord kan zetten. Alleen al die gedachte kan je doen besluiten dat je onderzoeksresultaat gewoon niet KAN kloppen....
Zodat de leerlingen klaar zijn voor de maatschappij van de 21e eeuw.
Interessant! Wanneer zijn ze klaar? Vertel er eens wat meer over! (Je snapt dat mijn sarcasme wijst op de volgende foutieve aanname: Iemand anders dan de leerling zelf weet wanneer iemand "klaar" is voor de boze buitenwereld. Dat is gewoon niet zo.... Ken Robinson omschrijft dat eenvoudig in een van zijn filmpjes: "we hebben geen idee hoe de maatschappij er over 5 jaar uit ziet, maar onze scholen weten wat kinderen moeten leren voor de volgende 40 jaar".) En ons onderwijssysteem heeft nog twee andere basisovertuigingen die niet kloppen, Albert... Way to go!
Maar we doen in ieder geval wat.
Inderdaad, jullie doen "maar" wat. Naar beste bedoelingen. Maar als er mensen zijn die goed kunnen onderbouwen dat het anders moet, dan is er geen ruimte. Dat is vreemd, maar ook arrogant...
Albert van WdJ wrote:Misschien moet je de draad even helemaal overlezen, en eens bezien hoe velen meer er helemaal niet zo'n groot probleem zien in het huidige onderwijs.
Albert, misschien kun je je verdiepen in sociocratie/consent/gelijkwaardigheid. De volgende stap van "de meerderheid beslist" is "elke stem telt". Ik vind het wel "lekker makkelijk" om te stellen dat "bijna iedereen springt in de sloot, dus dat is echt beter". Wij voeden onze kinderen op op basis van gelijkwaardigheid (niet verwarren met gelijkheid) en dat botst gigantisch met school. Hoe zou dat toch komen...?
Albert van WdJ wrote:Omdat het (o.a. met jou) blijkbaar ook niet gaat om op een lijn te komen.
Deze "oa" gaat over mij, toch

Ik voer al jaren deze discussies. En die gaan precies zoals in deze draad; mensen hebben (natuurlijk) allerlei bezwaren. Maar dat is voornamelijk omdat ze deze materie niet (net als jij (dankzij je opleiding en werkomgeving)) onderzocht hebben / onderzoeken (en dan met name de basis-overtuigingen van het reguliere systeem). Wij gaan niet op 1 lijn komen, om de eenvoudige reden dat (mensen zoals) jij niet de moeite nemen de basis-aannamen van het huidige onderwijs echt onder de loupe te nemen. Dus ik wil je van harte uitnodigen dit wel te doen. Niet voor mij, niet voor deze draad, maar voor inzicht in waar je op je werk feitelijk mee bezig bent. Rien noemt dit "kinderen beschadigen", en inderdaad, dat is wat er in mindere en meerdere mate wel wat er gebeurt...
En dit is mijn grote klacht over onderwijs-"innovatie": gerommel in de marge. Na 40 jaar onderwijs-vernieuwing zijn er GEEN resultaten geboekt. Jullie tijd is op, Albert, en de conclusie moet zijn dat het jullie niet is gelukt. En mijn verklaring voor dit falen is dat de sector collectief weigert de basis-aannamen te onderzoeken. En ik snap wel waarom dat niet gebeurt: zo'n onderzoek zal uitwijzen dat de sector bijna 180 moeten draaien...
(Ga niet zeggen dat psychologen, opvoedkundigen, didactici en noem het leger zelfbedachte vakgebieden maar op allerlei redenen hebben dat het toch wel goed is wat er nu gebeurt: de opvattingen van deze "deskundigen" zijn van toepassing binnen de gevangenis-muren van verplicht dingen "leren". Zodra je kinderen vrij laat (en zelf verantwoordelijk worden voor hun ontwikkeling), kunnen deze mensen niets zinnigs meer zeggen over de ontwikkeling van kinderen. Denk ook kaar eens over na...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --