Co2 uitstoot zo slecht?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door goldenair »

Koeien zouden slecht voor het milieu zijn in verband met co2 uitstoot. Is co2 uitstoot werkelijk zo slecht? Of zijn er ook onderzoeken die aantonen dat het geen slechte invloed op ons heeft?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door Joepie »

Uit een studie van de WUR komt voort dat melkkoeien op een efficiënt bedrijf 1,2 kg CO2 equivalenten per liter melk voortbrengen. Dit omvat CO2 (voornamelijk energieverbruik) maak ook CH4 (methaan) en NO2 (lachgas). Met 6300 liter melk per koe per jaar zou de uitstoot van 1 koe gelijk zijn een auto die 150 g C02 per km uitstoot en 50.000 kilometers aflegt in datzelfde jaar. Het CBS rapporteerde recentelijk dat er in NL 1,6 miljoen melkkoeien zijn (waarvan 30% nooit de gelegenheid krijgt om in de wei te grazen, maar dit terzijde). Daarnaast zijn er nog andere deelnemers aan de (pluim)veestapel, zoals vleeskoeien, varkens, kippen, schapen en geiten, die allemaal ook direct of indirect bijdragen.

Bij het compendium van de leefomgeving wordt de uitstoot van broeikasgassen verdeeld (gegroepeerd) over een aantal sectoren. Hiermee is de link naar de koe niet direct te maken, maar het geeft inzichten in de verdeeling. http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... tml?i=5-20

Broeikasgassen zijn indirect slecht voor ons. In principe kunnen we redelijke concentraties van deze gassen tot ons nemen, alvorens er onomkeerbare schade optreedt. Daar zit de zorg dus niet. De broeikasgassen zorgen er voor dat de aarde - in zijn geheel - opwarmt en dat dit lokale, regionale of globale veranderingen met zich meebrengt. Denk aan stijgende zeespiegels, verdroging, verwoestijning, intensivering van stormen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door OBL-Rien »

goldenair schreef:Koeien zouden slecht voor het milieu zijn in verband met co2 uitstoot. Is co2 uitstoot werkelijk zo slecht? Of zijn er ook onderzoeken die aantonen dat het geen slechte invloed op ons heeft?
Wat maakt het uit?
De vraag is of -in dit geval- koeien zorgen voor meer CO2 in de atmosfeer of niet.
Omdat koeien deel uitmaken van een kringloop zou ik zeggen niet. Het CO2 dat ze uitstoten wordt ook weer gebruikt door de planten om de koeien te voeden. Ik zie zo snel geen bijdrage tot een permanent hoger CO2 gehalte in de atmosfeer.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door kockie »

OBL-Rien schreef:Het CO2 dat ze uitstoten wordt ook weer gebruikt door de planten om de koeien te voeden.
CO2 voor een groot gedeelte afkomstig uit Zuid Amerika. De CO2 die is opgewekt bij het telen, vervoeren en omzetten van het voer komt uit fossiele brandstoffen.

(Intensieve veehouderij is hier in Nederland niet lang(er) meer houdbaar. Ik verwacht dat <10 jaar de helft van de rundveestallen leeg staat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door gerard »

kockie schreef:Ik verwacht dat <10 jaar de helft van de rundveestallen leeg staat.
Mooi, dan kunnen die natruimlampen ook uit. Komt helaas voor jou net te laat Kock, hebben ze net zo'n stal in jouw uitzicht geplaatst
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door kockie »

Tja, shit happens (in dit geval letterlijk). Qua licht heb ik er niet zoveel last van gelukkig. De buurman is zo goed geweest door de laatste 50 jaar de struiken in/rond de sloot niet te snoeien, zodat het uitzicht behoorlijk meevalt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door OBL-Rien »

Klopt, de hele keten om de koe heen produceert ook CO2, maar de vraag betrof de koe zelf. En voor zover ik kan nagaan is dat alles "kringloop CO2".

Ik lees wel vaker dat de huidige voeding industrie niets anders doet dat heel inefficient aardolie omzetten in iets dat men voedsel noemt.

Nu het ter sprake komt: waar komt eigenlijk het CO2 weg waarover men zich zo zorgen maakt?
Het meeste CO2 is allemaal cyclus CO2, behalve de bekende steenkool, olie en gas bronnen. En eventueel ook wat ontbossing, hoewel dat waarschijnlijk een te verwaarlozen deel is.
Als dit klopt, dan is het terugbrengen van de CO2 uitstoot niets meer of minder dan er voor te zorgen dat we geen olie, gas of steenkool verbruiken.
Nu wil ik best wel geloven dat we dit langzamer kunnen opmaken, maar ik denk dat het daarbij blijft: het gebruik uitsmeren over een langere tijd. Maar uiteindelijk gaat toch alle economisch winbare olie, gas en steenkool "de lucht in". Zo gezien is de hele opwinding over CO2 reductie irrelevant.... het gaat toch gebeuren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door kockie »

Tja, je kunt ook tegen je (achter)kleinkinderen zeggen*: "We konden er niets aan doen. Vroeg of laat zou toch iemand het opmaken, dus hebben we het zelf maar gedaan.

Mijn antwoord daarop: zie mijn onderschrift ( en dan het onderste gedeelte).

* Indien van toepassing: bij wijze van spreken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door Tim »

Hey,

Volgens mij had Midas Dekkers het laatst bij het juiste eind. Er zijn teveel mensen. Geboortebeperking zou geen slecht idee zijn.

Alle abnormale CO2 uitstoot is een gevolg van teveel mensen. Die koe kan er niets aan doen.

Tim
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door swake »

Tja... te veel mensen....
Telkens er te veel was van een bepaalde soort heeft 'de natuur' het opgelost. Ook nu is ze alweer druk bezig: warmer hier, overstroming daar, uitbarsting ginder, nog een bomgordel langs daar en een oorlog of twee drie daar beneden, beetje hongersnood ginder boven, etc... Nu zijn het nog allemaal kleine dingen, de natuur komt als het ware rustig op snelheid. Ze neemt haar tijd, want winnen gaat die natuur doen, dat is zeker, ja, op de ene of de andere manier gaat ze winnen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:Tja, je kunt ook tegen je (achter)kleinkinderen zeggen*: "We konden er niets aan doen. Vroeg of laat zou toch iemand het opmaken, dus hebben we het zelf maar gedaan.
Wellicht dat die (achter)kleinkinderen er alleen maar kunnen komen als we dat spul nu opmaken?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door Dutch John »

In vermeerderen (bepaalde opzichten) is de mens anders heel goed. In verminderen (andere opzichten) trouwens ook. Stabiliteit is wat lastiger. Niets menselijks is ons mensen vreemd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door kockie »

OBL-Rien schreef:Wellicht dat die (achter)kleinkinderen er alleen maar kunnen komen als we dat spul nu opmaken?

Als ik kijk naar Afrika, waar het gebruik van fossiele brandstoffen toch enigszins achterloopt bij ons gebruik; daartegenover de geboortecijfers zie, dan lijkt het me duidelijk dat er ook kinderen geboren (en opgevoed) kunnen worden zonder excessief fossiele brandstofverbruik (waar ik overigens ook aan meedoe, al is het duidelijk minder dan 10 jaar geleden).

Misschien is fossiel brandstofverbruik om van die rubbertjes te maken om verdere uitbreiding van de mensenstapel wel een verantwoord fossiele energieverbruik!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door JantjeV8 »

Begin jaren (dacht ik) werden er Co2 apparaten verkocht. Die stonden op tuinbouwbeurzen gepresenteerd om in de kassen meer Co2 aan te maken. Dat zou beter voor de groei zijn.

Feitelijk gebeurd dat nu nog. Alleen dan met een wkk op gas. Daar maken ze ook meer Co2 mee, alleen jammer dat dat dan niet voor de groei benut wordt, maar de ramen gaan open om de warmte kwijt te kunnen, de elektriciteit die ze verkopen brengt meer op dan het gewas.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Co2 uitstoot zo slecht?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: maar de ramen gaan open om de warmte kwijt te kunnen,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe de ramen van de aarde open moeten om de warmte kwijt te raken.... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie