Ik heb bij een leverancier de kachel met automatische luchttoevoer zien branden. De werking hiervan was duidelijk te zien. In mijn beleving ging de kachel rustiger branden. Dat zou betekenen dat de luchttoevoer verminderd wordt.Sputnik schreef:Wouter en Gert, bedankt voor jullie replies.
Naast de schuif aan de voorkant, zit er aan de rechterkant van onze kachel een knop, waavan ik vermoed dat het de automatische luchtthermostaatregeling is, dit zit er namelijk wel op volgens de specificatielijst:
Hieraan zat bij levering van de kachel een draaiknop. Echter, deze knop viel er af toen ik de kachel op z'n plaats zette. Zat totaal niet vast. Vervolgens heb ik een knop nageleverd gekregen, maar die past niet. Ik kan de knop met een combinatietang wel bedienden.
Het linksom / rechtsom draaien van de knop tijdens het (op)stoken van de kachel heeft geen enkel effect. Ik denk niet dat het asje achter de knop gebroken is, want er is nog duidelijk een begin- en eindstand van de knop. Ik kan de aanlegthermostaat voor de pomp nog wel iets hoger zetten, zodat de pomp gaat draaien bij bijvoorbeeld 70 - 80 graden, maar hiermee ben ik wat behoudend. Als de kachel (druk 1,8) namelijk richting deze temperatuur gaat, heb ik het idee dat de bovenkant van de kachel bol gaat staan. Ook gaat de kachel dan "werken", je hoort het plaatstaal dan zo af en toe "pang" zeggen. Ik kreeg van de leverancier het advies de aanlegthermostaat op 40 te zetten, daar staat hij nu ook op.
Edit: excuus voor de gedraaide foto, iets met iPhone en exifdata.
Bij mijn s30 zit een wigvormige plaat onder de kachel met een handel onder de kachel hier mee verminder je de lucht toevoer vanaf de onderzijde.