Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
m.bouwer

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Post by m.bouwer »

Wereldwijd maar ook in Nederland worden kleine molens gemaakt om windenergie te benutten.
Een mooi voorbeeld
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Maar ook creativiteit cradle to cradle.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
midwoud1

Post by midwoud1 »

De ontwerper van deze molen William Kamkwamba uit Malawi.
Hij is er wereld beroemd mee geworden . BBC uitzending . Er is een boek verschenen . William volgt hoger technisch onderwijs .
En hij is de held van het dorp. In mijn dorp heeft nooit iemand een vraag gesteld over mijn molen. In tegenstelling tot William hebben we hier een betrouwbaar elektriciteit net . We betalen wel 3 keer Btw over Btw. Ik heb wel goede discussies gehad op buitenlandse fora.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Met alle mogelijkheden die we hier hebben kun je als zelfbouwer uitgaan van moderne ontwerpen die we om ons heen zien.
Adriaan Kragten

Post by Adriaan Kragten »

midwoud1 wrote:De ontwerper van deze molen William Kamkwamba uit Malawi.
Hij is er wereld beroemd mee geworden . BBC uitzending . Er is een boek verschenen . William volgt hoger technisch onderwijs .
En hij is de held van het dorp. In mijn dorp heeft nooit iemand een vraag gesteld over mijn molen. In tegenstelling tot William hebben we hier een betrouwbaar elektriciteit net . We betalen wel 3 keer Btw over Btw. Ik heb wel goede discussies gehad op buitenlandse fora.
Ik heb zijn boek gelezen. Je wilt niet weten wat voor problemen hij heeft moeten overwinnen. In zijn eerste ontwerp gebruikte hij een gewone fietsdynamo die tegen de fietsband loopt maar zo'n dynamo vraagt een hoog toerental en daarvoor is een versnellende overbrenging nodig. Dat gaf de nodige problemen. Een constructie met een naafdynamo is veel eenvoudiger omdat je dan direct drive kunt werken en daarom heb ik de organisatie die zijn belangen behartigt attent gemaakt op mijn website en op de manual van de VIRYA-1.04 met Nexus naafdynamo die daar gratis vanaf te halen is. Ik heb echter niets van hem gehoord en ik denk dat hij momenteel met andere zaken bezig is.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Stel je voor dat we met William op het forum bespreken wat hij nodig heeft voor verbeteringen aan zijn molen,
en we sturen hem de onderdelen toe.
midwoud1

Post by midwoud1 »

Rinus.
William heeft een stormachtige ontwikkeling gehad door de media aandacht.
Intussen is hij consultant geworden bij duurzame energie projecten in Africa ,zon ,wind , biogas..

https://africandevelopmentsuccesses.wor ... ve-energy/

mvg. Fbm.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

In Windnieuws nr.5 een verslag over Racing Aeolus in Den Helder.
Hier de creatie van de Hogeschool van Amsterdam.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Opvallend ontwerp van een molenbouwer uit Zaanstad.
In de ring een magnetisch lager.
Adriaan Kragten

Wat is de zin van een magnetisch lager? Gewone kogellagers hebben een te verwaarlozen wrijving in vergelijking met het kleefkoppel van de meeste generatoren en gaan minstens tien jaar mee als voorkomen wordt dat er water naar binnen kan komen. Daarbij zal een magnetisch lager veel meer speling hebben en dat houdt in dat de luchtspleet tussen de stator en het anker van een direct drive generator ook veel groter moet zijn om deze grote lagerspeling te kunnen opvangen.
mro

Post by mro »

Ik vraag het mij ook af.

Mijn ervaring met magnetische lagers (in vacüum turbines) is dat ze zeer veel stroom en complexe elektronica nodig hebben om de rotor op zijn plaats te houden.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Bij een molen moet je het hebben van de grote diameter van het wiekoppervlak.
Vaak wordt een direct drive toegepast ( grote diameter )
Is het dan niet logisch dat er gezocht wordt naar een lager van grote diameter?
Adriaan Kragten

Er zijn kogellagers en rollenlagers ontwikkeld met enorme diameters maar toch met een zeer geringe speling. Van dit soort lagers wordt al jaren in windmolens gebruik gemaakt voor bladlagering en kruilagering. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij gebruikt Enercon ook hele grote lagers voor de rotoraslagering. Een magnetisch lager dat alleen een axiale kracht hoeft op te nemen is nog redelijk eenvoudig uit te voeren maar het lijkt me onmogelijk om een magnetisch radiaal lager te maken dat een voldoende kleine speling heeft, vooral als de belasting wisselend is. Wat wel goed kan is een luchtlager. Ik heb mijn generatoren op de TU-Eindhoven doorgemeten op een opstelling waarvan de aandrijfmotor pendelend opgehangen was in luchtlagers. Daardoor was de lagering wrijvingsloos en konden hele kleine koppels nog nauwkeurig gemeten worden. Een nadeel van luchtlagers is wel dat ze behoorlijk groot zijn en dat je constant lucht moet toevoeren.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Bijgaand een hoofaslager van grote diameter. Groot nadeel is dat ze erg zwaar zijn.

In abstracts van TH Delft ( van o.a. H.Polinder ) worden vervangende magnetische lageruitvoeringen besproken.
Gewichtsreductie 45 %
Adriaan Kragten

m.bouwer wrote:In Windnieuws nr.5 een verslag over Racing Aeolus in Den Helder.
Hier de creatie van de Hogeschool van Amsterdam.
Bij dit artikel over de Racing Aeolus in Windnieuws staat een plaatje van een wiekprofiel waar helemaal niets van klopt. Volgens mij heeft men een plaatje van een vliegtuigvleugel genomen en dan een rotorvlak aangenomen dat haaks op de richting van de schijnbare wind staat. In dit geval is Drag de weerstand van de vleugel, Thrust de weerstand van de romp en Gravity het gewicht van het hele toestel. Maar bij een snellopende windmolenwiek heeft een bladsegment een hele hoge snelheid U t. o. v. de windsnelheid en daardoor maakt de schijnbare wind maar een kleine hoek met het rotorvlak. In werkelijkheid wordt de thrust dan ook voor het grootste deel door de lift veroorzaakt en maar voor een heel klein gedeelte door de weerstand. De gravity telt niet mee omdat de omhoog gaande wiek de omlaag gaande wiek balanceert. Hoe het werkelijk in elkaar zit wordt uitgelegd in hoofdstuk 3 en 4 van mijn gratis rapport KD 35. Ik heb Windnieuws op deze fout gewezen en waarschijnlijk komt er in het volgende nummer een rectificatie maar ik vind het vreemd dat er in de redactie van een blad dat al zo lang bestaat niemand zit bij wie een dergelijke fout is opgevallen.
Post Reply