Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort, maar deze thread kan misschien ook algemeen gebruikt worden voor verwarming in combinatie met linoleum vloeren?
Ons probleem: Zie 2 foto's. We hebben sinds 6 maanden plekken op onze linoleumvloeren en onze huisbaas heeft nog geen actie ondernomen ter controle wat het kan zijn. Wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn? De plekken voelen niet vochtig aan, worden ongeveer 1cm groter per maand en de ruimtes stinken niet. Kan dit door verdamping van slecht geïsoleerde buizen zijn? Of een lek van onze buizen? Of grondwater?
Extra info: We verwarmen met convectoren (geen vloerverwarming). Plek 1 voelt warm aan wanneer de chauffage aanligt. Plek 2 voelt koud aan, maar er vlak naast voelen we warmte. We hebben een verlies van bar in onze cv-ketel, maar dit kan ook aan verschillende andere oorzaken liggen die onze loodgieter zal onderzoeken.
Plekken op linoleum vloer: Slechte isolatie of lek?
Moderator: Moderators
-
Psyt3k
Plekken op linoleum vloer: Slechte isolatie of lek?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
mro
Re: Plekken op linoleum vloer: Slechte isolatie of lek?
Ligt de linoleum erg vast? Als je die zonder schade aan de kant rollen dan kan je eventueel er onder openbreken om te kijken wat er aan de hand is. Achteraf herstellen lijkt mij dan niet zo moeilijk.
Zoals je het beschrijft lijkt mij de kans groot dat het een lek is in de leidingen van de convectoren. Mogelijk stalen buizen die in zeezand liggen?
Zoals je het beschrijft lijkt mij de kans groot dat het een lek is in de leidingen van de convectoren. Mogelijk stalen buizen die in zeezand liggen?
-
Psyt3k
Bedankt voor uw antwoord! De linoleum ligt aan de zijkanten te vast om zelf af te rollen. Wat ik wel merk is dat de linoleum vanaf daar (naar het midden toe) los ligt. Ik kan bvb met een stuk ducktape deze omhoog trekken. Ook liet de huisbaas weten dat er waarschijnlijk geen oliën of plastic laag onder werden gelegd.
Zou het kunnen dat de lijm of andere chemicaliën loskomen door de warmte, of door slechte isolatie van de buizen? Wij hopen dat het geen lekken zijn (we hebben dit in 3 kamers en vooral in de buurt van chauffages en aan de plinten).
Zou het kunnen dat de lijm of andere chemicaliën loskomen door de warmte, of door slechte isolatie van de buizen? Wij hopen dat het geen lekken zijn (we hebben dit in 3 kamers en vooral in de buurt van chauffages en aan de plinten).
-
swake
Dat het rond die plekken warm wordt kan inderdaad door de buizen van de centrale verwarming komen. Wellicht werden die helemaal niet geïsoleerd. Voelt het elders ook warm aan? Het is niet omdat het warm aan voelt dat het lekt.
Die vlekken, dat klinkt niet goed als je het mij vraagt. Zouden wel eens schimmel kunnen zijn, is moeilijk te bevestigen zo op een foto. Er moet zeker onder die lino gekeken worden. Zo'n lino wordt soms gelegd door enkel op de omtrek één reep dubbelzijdig klevende plakband toe te passen. Voorzichtig losmaken langs de kant, in een hoekje of zo en je weet het direct.
Ligt die lino op de laagste verdieping? Hoe is de vloer opgebouwd? Kruipkelder of zo er onder?
Ik denk aan condensatie, omdat het vocht niet uit de vloer kan door die lino die een barrière vormt. En dan komt er ook schimmel.
Die vlekken, wat ze ook zijn, verminderen al in ieder geval de huurwaarden.
Die vlekken, dat klinkt niet goed als je het mij vraagt. Zouden wel eens schimmel kunnen zijn, is moeilijk te bevestigen zo op een foto. Er moet zeker onder die lino gekeken worden. Zo'n lino wordt soms gelegd door enkel op de omtrek één reep dubbelzijdig klevende plakband toe te passen. Voorzichtig losmaken langs de kant, in een hoekje of zo en je weet het direct.
Ligt die lino op de laagste verdieping? Hoe is de vloer opgebouwd? Kruipkelder of zo er onder?
Ik denk aan condensatie, omdat het vocht niet uit de vloer kan door die lino die een barrière vormt. En dan komt er ook schimmel.
Aangetekend schrijven sturen naar de eigenaar. Met de boodschap dat indien hij niet binnen de 2 weken beweegt je het nodige laat doen op zijn kosten.Psyt3k schreef: sinds 6 maanden plekken op onze linoleumvloeren en onze huisbaas heeft nog geen actie ondernomen
Die vlekken, wat ze ook zijn, verminderen al in ieder geval de huurwaarden.
-
Psyt3k
Extra info, als antwoord op jouw vragen: Het voelt elders ook warm aan inderdaad. Zowel de linoleumvloeren voelen hier en daar warm aan (waar zowel plekken als geen plekken zijn) alsook de tegelvloeren in de living. Als ik daar met m'n blote voeten opsta voel ik die warmte bvb. De vloeren zijn allemaal op de laagste verdieping, zonder kelder eronder.
Waar hebben we de plekken exact: We hebben 3 slaapkamers met linoleumvloeren. In elke kamer is er één grote plek (zie foto's) ergens richting het midden. In elke kamer hebben we ook meerdere kleinere plekken tegen de plinten, zowel onder de verwarming als aan de andere 3 kanten.
Daarom denk ikzelf niet aan een lek, maar eerder aan verdamping of aan verkleuring van de lijm. Ik hoop op het laatste! Is dat een mogelijkheid?
Waar hebben we de plekken exact: We hebben 3 slaapkamers met linoleumvloeren. In elke kamer is er één grote plek (zie foto's) ergens richting het midden. In elke kamer hebben we ook meerdere kleinere plekken tegen de plinten, zowel onder de verwarming als aan de andere 3 kanten.
Daarom denk ikzelf niet aan een lek, maar eerder aan verdamping of aan verkleuring van de lijm. Ik hoop op het laatste! Is dat een mogelijkheid?
-
swake
Is het niet gewoon vloerverwarming in de living?
Weinig kans op verkleuren door lijm. Tenzij ze echt heel verkeerd bezig waren.
Maar ik denk niet dat die gelijmd is want je schrijft ergens dat je die lino in het midden van de grond kan trekken. Dat geeft aan dat hij enkel rondom vast zit geplakt.
Die lino moet van de grond af om te kijken wat er onder zit! Een andere oplossing is er niet.... Bel die eigenaar op, zo vaak als nodig om hem te laten bewegen.
En als je dan schimmel ontdekt (welke ik vrees dat het is), dan komt dat door condensatie van het vocht in de vloer. De vocht in d vloer kan niet meer natuurlijk verdampen omwille van het lino dat als barrière werkt. Hoe oud is dat huis?
Weinig kans op verkleuren door lijm. Tenzij ze echt heel verkeerd bezig waren.
Maar ik denk niet dat die gelijmd is want je schrijft ergens dat je die lino in het midden van de grond kan trekken. Dat geeft aan dat hij enkel rondom vast zit geplakt.
Die lino moet van de grond af om te kijken wat er onder zit! Een andere oplossing is er niet.... Bel die eigenaar op, zo vaak als nodig om hem te laten bewegen.
En als je dan schimmel ontdekt (welke ik vrees dat het is), dan komt dat door condensatie van het vocht in de vloer. De vocht in d vloer kan niet meer natuurlijk verdampen omwille van het lino dat als barrière werkt. Hoe oud is dat huis?