Een aantal uitgangen op verschillende hoogtes kan het experiment natuurlijk wel uitgebreider maken.
Welke maat bell voor deze kachel..
Moderator: Moderators
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Welke maat bell voor deze kachel..
Ik denk niet dat er een optimum is. Als de omgeving heel koud is, en tochtig, dan wordt er veel meer warmte aan de bell onttrokken en heb je liever een kleinere bell. Als de ruimte bij het aansteken al redelijk warm is, kan de kachel een grote bell warm houden (hoewel de warmte waarschijnlijk niet gevraagd wordt
)
Een aantal uitgangen op verschillende hoogtes kan het experiment natuurlijk wel uitgebreider maken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
WillemLimmen
Dank voor alle info en tips.
Ik heb besloten om 1 kwartiel van het vat te gebruiken (taartpunt van 90 graden) over de volle hoogte.
Vervolgens heb ik twee vlakke zijden zodat de Bell eenvoudig in een hoek geplaatst kan worden met voldoende ruimte voor het rookafvoerkanaal.
Het juiste hoogteverschil tussen invoer/uitvoer Bell ga ik proefondervindelijk achter komen met twee dingen in het achterhoofd:
- kachel moet redelijk snel en eenvoudig te starten zijn
- 15 graden is een uitstekende temperatuur in de ruimte.
Groeten Willem
Ik heb besloten om 1 kwartiel van het vat te gebruiken (taartpunt van 90 graden) over de volle hoogte.
Vervolgens heb ik twee vlakke zijden zodat de Bell eenvoudig in een hoek geplaatst kan worden met voldoende ruimte voor het rookafvoerkanaal.
Het juiste hoogteverschil tussen invoer/uitvoer Bell ga ik proefondervindelijk achter komen met twee dingen in het achterhoofd:
- kachel moet redelijk snel en eenvoudig te starten zijn
- 15 graden is een uitstekende temperatuur in de ruimte.
Groeten Willem
-
WillemLimmen
Vat teruggebracht tot ca. 65 liter,
Verschil tussen hoogte invoer en hoogte uitvoer gehalveerd ten opzichte van de begin situatie.
Resultaat:
Opstarten: gedurende 10 minuten veel rook en condensaat. Geen by-pass gebruikt.
Daarna;
Aansluiting afvoer/bell gloeiend heet. Water verdampt onder sterk gesis.
Bovenzijde schoorsteen. Maximaal 3 seconden vast te pakken.
Onderzijde Bell, handwarm.
Kortom, het opstarten duurt te lang (in 10 minuten staat de garage vol rook) en qua capaciteit kan de bell kleiner.
Ik overweeg nu om een butagasfles als Bell te gaan gebruiken met daaraan ca. 2 meter enkelwandig rookafvoerkanaal (binnen) gekoppeld aan een geïsoleerde pijp (2 meter) voor buiten.
Zou een iets grotere diameter voor het rookafvoerkanaal de trek verbeteren (lees opstart versnellen) ? (nu 54mm diameter, gelijk aan de afvoer van de kachel..)
Groeten Willem
Verschil tussen hoogte invoer en hoogte uitvoer gehalveerd ten opzichte van de begin situatie.
Resultaat:
Opstarten: gedurende 10 minuten veel rook en condensaat. Geen by-pass gebruikt.
Daarna;
Aansluiting afvoer/bell gloeiend heet. Water verdampt onder sterk gesis.
Bovenzijde schoorsteen. Maximaal 3 seconden vast te pakken.
Onderzijde Bell, handwarm.
Kortom, het opstarten duurt te lang (in 10 minuten staat de garage vol rook) en qua capaciteit kan de bell kleiner.
Ik overweeg nu om een butagasfles als Bell te gaan gebruiken met daaraan ca. 2 meter enkelwandig rookafvoerkanaal (binnen) gekoppeld aan een geïsoleerde pijp (2 meter) voor buiten.
Zou een iets grotere diameter voor het rookafvoerkanaal de trek verbeteren (lees opstart versnellen) ? (nu 54mm diameter, gelijk aan de afvoer van de kachel..)
Groeten Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ritsaert snijder
ik denk dat het optimaliseren van de schoorsteen met lengte (hoe lang is de pijp nu?)/trek en isolatie (ziet er uit als enkelwandig) wel winst kan bieden. Je hebt nu elke keer buiten getest? Het spul binnen installeren kan ook wel schelen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
De opstartfase is lang mede omdat de kachel klein is, en van staal. Als je deze niet met een goede samenstelling hout aan maakt, zou je ook zonder bell een trage start kunnen hebben.
De diameter van de afvoer is wel heel klein. Minstens 100mm van maken, liefst 120.
De uitgangstemperatuur moet wel hoger worden. Misschien wordt het tijd om dat kleine mormel te vervangen door een kleine rocket....
De diameter van de afvoer is wel heel klein. Minstens 100mm van maken, liefst 120.
De uitgangstemperatuur moet wel hoger worden. Misschien wordt het tijd om dat kleine mormel te vervangen door een kleine rocket....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
WillemLimmen
@Ritsaert, ik heb er nu ca. 2 meter pijp aan zitten. Enkelwandig, binnendiameter 54mm buiten diameter 60mm. Ik heb hem steeds buiten getest.
@Pietje, de kachel is inderdaad van staal met een betonnen? wandbekleding aan de binnenzijde. Ik start de kachel nu met vurenhouten schaafkrullen en stook daarna eiken en haagbeuk. Is het beter om met bijvoorbeeld eiken krullen te starten?
Een rocket is natuurlijk het mooist maar vraagt ook wel ruimte..
Groeten Willem
@Pietje, de kachel is inderdaad van staal met een betonnen? wandbekleding aan de binnenzijde. Ik start de kachel nu met vurenhouten schaafkrullen en stook daarna eiken en haagbeuk. Is het beter om met bijvoorbeeld eiken krullen te starten?
Een rocket is natuurlijk het mooist maar vraagt ook wel ruimte..
Groeten Willem
-
ritsaert snijder
.WillemLimmen schreef:@Ritsaert, ik heb er nu ca. 2 meter pijp aan zitten. Enkelwandig, binnendiameter 54mm buiten diameter 60mm. Ik heb hem steeds buiten getest.
Oke en hoeveel pijp komt er op in de schuur? Kan je de pijp ook na isoleren? Lijkt me een prima snel kacheltje voor in de schuur; stoken en zo warm!
Pas op met het vergroten van de diameter van de kachelpijp. Dit lijkt me een klein model etna. Ik weet dat het grotere model 100 of 110 gebruikt. Even goed uitzoeken!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
WillemLimmen
Ritsaert, ik ga ongeveer 2 meter ongeisoleerde pijp in de garage gebruiken en maximaal 2 meter geisoleerde pijp verticaal op het dak.
Ik ga het kacheltje nu eerst aansluiten zonder Bell. Als de pijp te heet gaat worden dan knoop ik er een kleine Bell tussen.
Groeten Willem
Ik ga het kacheltje nu eerst aansluiten zonder Bell. Als de pijp te heet gaat worden dan knoop ik er een kleine Bell tussen.
Groeten Willem
-
ritsaert snijder
lijkt me een prima traject...4 meter is niet heel veel voor een schoorsteen! Eerst eens kijken hoe de kachel het doet!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Houtkrullen branden fantastisch, maar heel kort, veel te kort om eik warm genoeg te maken om lekker te branden. Bovendie kan de as van de krullen een laagje over het hout leggen wat zuurstof tegenhoudt.WillemLimmen schreef:@Pietje, de kachel is inderdaad van staal met een betonnen? wandbekleding aan de binnenzijde. Ik start de kachel nu met vurenhouten schaafkrullen en stook daarna eiken en haagbeuk. Is het beter om met bijvoorbeeld eiken krullen te starten?
Zoek eens op "omgekeerd stoken". Begin met dun, schorsloos, licht hout, en hoe lager hoe dikker en zwaarder. Ook voor een bovenlader!
Bijv. deze:
-
ritsaert snijder
Ik zou bij de Etna potkachel ook kijken of je een secundaire luchtaanvoer kan maken. Ongeveer 11 cm boven het hout. Paar gaten.
Misschien aansteken met wat hout (niet te veel) en van boven naar beneden. Daarna voorzichtig bijleggen (zodat het hout niet gelijk vergast...). Batch gewijs stoken (en er hout in opstapelen) zal snel te hard gaan.
Misschien aansteken met wat hout (niet te veel) en van boven naar beneden. Daarna voorzichtig bijleggen (zodat het hout niet gelijk vergast...). Batch gewijs stoken (en er hout in opstapelen) zal snel te hard gaan.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
WillemLimmen
@Pietje, dank voor de film, dat ga ik zo doen.
@Ritsaert, de kachel heeft aan de bovenzijde een vulopening en een aparte klep voor luchtafvoer. Ik merk dat bij het stoken vooral de luchtinlaat onder in de kachel effect heeft op de intensiteit van het vuur. Ik ga eerst nog wat experimenteren met de kachel zoals hij nu is, dan kan ik eventueel later een Bell en gaten toevoegen.
Groeten Willem
@Ritsaert, de kachel heeft aan de bovenzijde een vulopening en een aparte klep voor luchtafvoer. Ik merk dat bij het stoken vooral de luchtinlaat onder in de kachel effect heeft op de intensiteit van het vuur. Ik ga eerst nog wat experimenteren met de kachel zoals hij nu is, dan kan ik eventueel later een Bell en gaten toevoegen.
Groeten Willem
-
WillemLimmen
Inmiddels de schoorsteen iets langer, hout geladen conform advies Pietje.
Het ding start dan op zonder rook, spuugt 3 minuten wat condensaat uit (op de aansluiting van het buitendeel) en brand daarna mooi constant.
Temperatuur bij de afvoer van de kachel zeer heet. Pijp krijgt een blauwige kleur. Ook de laatste bocht in de afvoer is niet vast te pakken en nauwelijks rook uit de pijp. Kachel gaat nu op z'n definitieve plek, wellicht komt er nog een Bell aan als ik warmte tekort kom.
Groeten Willem
Het ding start dan op zonder rook, spuugt 3 minuten wat condensaat uit (op de aansluiting van het buitendeel) en brand daarna mooi constant.
Temperatuur bij de afvoer van de kachel zeer heet. Pijp krijgt een blauwige kleur. Ook de laatste bocht in de afvoer is niet vast te pakken en nauwelijks rook uit de pijp. Kachel gaat nu op z'n definitieve plek, wellicht komt er nog een Bell aan als ik warmte tekort kom.
Groeten Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ritsaert snijder
Fijn dat ie goed stookt, de dikte van de schoorsteenpijp lijkt toch goed te gaan? Je kan voor een bell kiezen om meer warmte te maken. Maar de bell kan je ook hout besparen.....
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
WillemLimmen
Ritsaert, diameter van de hele rookafvoer is gelijk aan de diameter van de afvoerpijp van de kachel en dat werkt prima.
Met een paar kleine stukjes hout (1 stuks pallethout 0,15*0,015*0,4 meter en 1 stuks eik 0,05*0,015*0,3 meter) brandt hij ca. 1 uur.
De enkelwandige pijp geeft al snel flink wat warmte af.
Groeten Willem
Met een paar kleine stukjes hout (1 stuks pallethout 0,15*0,015*0,4 meter en 1 stuks eik 0,05*0,015*0,3 meter) brandt hij ca. 1 uur.
De enkelwandige pijp geeft al snel flink wat warmte af.
Groeten Willem