Rokende Rocket :).

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79

Re: Rokende Rocket :).

Bericht door Sandman79 »

Eerste poging dit jaar, na de aanpassingen. Een totale ramp. Kachel spuwt overal rook, maar door de schoorsteen gaat niets weg. Nogtans in de eerste paar minuten na de opstart wel. Ben depri. Denk eraan heel het spel maar af te breken. Veel moeite en geld op niets
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Afin, de problemen na het einde van vorig jaar zijn dus niet opgelost, al zijn er wel wat verbeteringen te zien.
De brandkamer staat terug netter, en het vuur brand mooier.
Na een uurtje is de kachel volledig lekvrij en de rook zo goed als weggetrokken, dit is toch nog onacceptabel.
IK heb de schoorsteen nog een meter verhoogd toen er nietsmeer uitkwam, maar nu lijkt hij al mooier trek te leveren dan hij verleden jaar ooit gedaan heeft. Toch is er een hele periode geweest dat de kachel deze avond brandde en de schoorsteen geen trek leverde, terwijl hij een paar minuten na de opstart weldegelijk rook liet zien...
Lieve

Bericht door Lieve »

Hier merk ik dat het minder gemakkelijk is op te starten bij een volledig koud geheel.
Heb laatst een barstje in de bank gemeten, ruim 12 uur na het laatste vuur was de leem nog 45°.
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Sandman,

het is momenteel wel erg zacht buiten en daardoor ontbreekt volgens mij de trek die je nodig hebt. Dat er bij aanvang wel rook uit de schouw komt is ook verklaarbaar: als je de kachel aanmaakt met papier of aanmaakblokje is het ontbreken van trek niet zo erg omdat een aanmaakblokje (of papier) uit zichzelf erg goed/snel brandt en warmte produceert waardoor er quasi automatisch wat trek komt. Als het blokje is opgebrand, moet het hout het alleen doen en daarvoor is er waarschijnlijk iets te weinig trek om dit rookloos aan de gang te krijgen. Ik zou nog niet "paniekeren". Even afwachten wat het doet als het wat kouder wordt.

groet
Wouter
Wouter Gillis

en, beschrijf je schouw eens? Ik las in vorige posts 3,6 meter en verlengd met 1m. Klopt dat? is dat geïsoleerd kanaal?
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

de schouw:

3.6 meter enkelwandige RVS buis, getrokken door de originele potten.
Geisoleerd met vermiculiet.
Verhoogd met 1 meter enkelwandige RVS buis.

Wellicht dat het inderdaad veel minder een issue is bij kouder weer. Dan gaat de kachel ook natuurlijk veel meer branden en continu warm staan... Dan is er sowieso geen issue...

Ik heb gisteren nog wat zitten googlen, in Italië kan ik een electrische rookgasventilator kopen voor een 250 euro aan de deur geleverd... Dan zijn er geen issues meer wat dat betreft.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

http://www.gemimarket.it/img/p/3/3/0/330.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 28 okt 2015, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail gemaakt van plaatje
Wouter Gillis

Dat is een mogelijkheid, alleen is dat weer zo'n lapmiddel en misschien is de oorzaak wel aan te pakken.
De laatste meter buis ongeïsoleerd lijkt me alvast nefast voor de trek. Net op het moeilijkste stuk komende de rookgassen een ijskoude buis tegen. ik zou ook terug naar beneden kruipen moest ik rook zijn :)
Mij lijkt het dan ook een betere optie om elke meter buis die buiten is, te vervangen door een geïsoleerde variant en eventueel nog te verlengen. Dan ben je misschien voor de helft van de prijs gesteld en zonder electra. Staat er een trekkap op? Hoe hoog komt de schouw boven het dakvlak? Bomen of andere hoge gebouwen in de omgeving? 3.6 meter is al geen enorme lengte, als er dan enkele factoren niet optimaal zijn, loopt het helemaal mis...

groet
Wouter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bij de eerste keer in het seizoen stoken moet ik hier ook altijd de schoorsteen even op temperatuur brengen (onderste 2,5 meter gemetseld, de rest dubbelwandig rvs; ca 4 meter). Ik gooi er dan wat oude kranten in. Als die half zijn weggebrand steek ik de (berg)kachel aan. Gaat dan goed. Anders krijg ik ook rook en een slecht trekkende kachel. De volgende dag kan ik 'm aansteken zonder problemen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Omgeving:
De schoorsteen komt door mijn plat dak uit.
De omgeving: overal op een 20 meter bomen of daken die 10-20 meter hoger zijn.

Kostprijs van de electrische schoorsteenventilator die wellicht 99% mijn probleem oplost: minder dan 300 euro, randmaterialen inbegrepen.

Kostprijs van 2x 1 meterdubbelwandige buis (97/stuk) , een reductiestuk (40) en een trekkap (100+): 340 euro , en minder garantie op een definitieve oplossing. Plus dat ik feitelijk hiervoor een bouwvergunning zou moeten aanvragen...
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Kostprijs stroom? Dat gaat continu door, of hoeft die alleen bij de opstart te draaien?

Jaren geleden had iemand op dit forum hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met een kleine raamventilator (uit m'n hoofd) die hij bij het aansteken van de kachel naar binnen liet blazen voor lichte overdruk. Was de kachel eenmaal op gang, dan kon de ventilator uit. Misschien ook iets voor jou Sandman?

Misschien lukt het ook wel met een of meer kleine pc-ventilatoren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

is enkel bij de opstart nodig, niet continu.

Een 50 watt voor een veertig keer per jaar gedurende een 10-20 minuten, is minder als 1 kwh per jaar. dat zal nog wel lukken? :)

pc ventilatoren zijn misschien ook een optie, maar je moet een beetje oppassen met de tempratuur van de rookgassen. Niet dat die hoog liggen in mijn kachel, maar toch een aandachtspunt
Wouter Gillis

bouwvergunning, tja weinig aan te doen maar slapende honden worden bij dat soort zaken niet snel wakker.

De prijzen die je aangeeft kunnen ook wel scherper:
trekkende kap: € 71, geïsoleerde inox 150 mm: € 50/m, verloop: € 35.
Bijkomend voordeel van een geïsoleerde inox is dat er minder kans is op condensatie en roetafzetting.

Wanneer de schouw het hoogste punt is in de omgeving, raadt men een open schouw aan, wanneer de schouw lager ligt, gaat men een trekkende kap plaatsen net omv de valwind.
Enfin, het is gewoon een tip. Je ziet maar.

andere mogelijkheid is een oven slopen en de ventilator daarvan gebruiken.

groet Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 28 okt 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ehhh, de pc ventilator (grote) die ik bedoel is om het huis op "overdruk" te zetten bij het aansteken. Niet om de rookgassen weg te zuigen.
Plaats reactie