Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het rapport ook eens doorgebladerd. Bij elk voorbeeld worden bosbranden aangehaald, maar dat lijkt me absoluut geen vergelijk voor haard en laat staan kachelstook. Maar als je dat nodig hebt om je rapport smeuïger te maken...

Qua conclusie wordt er niks geconcludeerd, maar wel maatregelen aanbeveelt, dat staat toch loodrecht op elkaar.

Mijn conclusie:
Weer zo'n 'subsidiemoetopendushurenweeenuurtjefactuurtjebureauin' rapport waar het land al van vergeven is. Zet dat eens in een groene stempel af: Wat heeft dat rapport gekost en wat brengt het ons. Hoeveel km hebben ze met de auto naar de deelnemers afgereden?
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JoostvO »

Daar stond ik dit weekend in Duitsland ook wel van te kijken ja. Was even bij de Hagebau in Goch geweest en daar struikelde ik bij de ingang bijna over de pakken met bruinkool:
https://www.hagebau.de/p/braunkohlebrik ... hl%C3%A4ge
https://image.hagebau.de/detail/braunkohlebriketts-rekord-25-kg--4020748410011.jpg

Maar als ik de reacties zo lees, is er hier op het forum dus niemand die al eens ervaring heeft opgedaan met nabewerking van de rookgassen? Jammer, wilde wel eens weten of dat soort producten daadwerkelijk functioneren, of dat het in de praktijk toch wat tegenvalt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door benthuis »

Of het rapport is niet compleet, of de mening van de subsidieverstrekker/onderzoeker moest worden bevestigd. Alles vanuit de veronderstelling bekeken dat hout stook per definitie zwaar schadelijk is.
Respondenten moeten zoeken met in mijn ogen suggestieve/vreemde/negatieve vraag. Levert vervolgens eigenlijk GEEN eenduidige antwoorden op. Niet meetbaar, perceptie en feiten komen niet overeeen. Mening onderzoeker en respondent komen niet overeen. Vervolgens wordt weer een bosbrand of ander open vuur in de mix gegooid en erg veel pogingen met 2 meters iets meetbaars ip tafel te krijgen. Kreeg het idee dat dat ook het hogere doel was een stok zoeken om mee te kunnen slaan, dwz een meter die iets concreets meet uitzoeken. Vraag me af of er aan de hand van dit onderzoek binnenkort in elke gemeente zo' n mega dure meter ligt.
Volgens mij heeft dit onderzoek niet aangetoond dat ze werken....

Ok. Ik heb genoeg gezien van dit "onderzoek". Ik nodig iedereen die dit beter kan beoordelen uit er eens naar te kijken en een onderbouwde mening te geven. Ben benieuwd of die er komt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door benthuis »

JoostvO schreef:Maar als ik de reacties zo lees, is er hier op het forum dus niemand die al eens ervaring heeft opgedaan met nabewerking van de rookgassen? Jammer, wilde wel eens weten of dat soort producten daadwerkelijk functioneren, of dat het in de praktijk toch wat tegenvalt.
Hoezo naverwerking! Als eerst in een deugdelijke kachel volgens volledig bekende principes eerst eens fatsoenlijk hout wordt gestookt, zijn dure technische oplossingen volgens mij overbodig. En in dit plaatje past volgens mij geen bruinkool uit een fabriek...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb ook nog een paar van die briketten liggen, nog vanuit het pre-kacheltijdperk. Ik gooide dan wel eens bij erge kou 2 van die briketten er op voor de nacht. Het ruikt wat staalachtig, niet fijn, zijn wel eenvoudig te verkrijgen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

Wij hebben ooit eens een kachel gehad met een naverbrander , via kanalen werd de rook omgeleid en nogmaals na verbrand ,tenminste dat vertelde de folder en de verkoper stond er voor in dat dit zo was .Hij heeft dan ook een dag op zijn knietjes voor de kachel gezeten, alles schoon gemaakt en uitgeprobeerd ,met resultaat dat er een andere kachel kwam .
Onze huidige kachel heeft een naverbrander ,de hete gassen worden nogmaals met lucht tot ontbranding gebracht .en als de kachel goed brand is dit ook te zien ,uit de schoorsteen komt geen rook ,en boven het vuur zie je daar waar de lucht binnenkomt een extra vlam bed.
we verbruiken dan ook minder hout . Of ik tevreden ben ,nee , als zelfvoorzienend levend en denkend stoker wil ik meer ,we kunnen koken en bakken in de oven van de kachel , maar andere mogelijkheden heeft het ding niet .
Natuurlijk kan ik me voorstellen wanneer je dicht op elkaar woont en je buren stoken hout dat dit wel eens overlast zou kunnen veroorzaken ,ik weet van een speksteenfornuis welke verkeerd gestookt wordt en ook nog eens met afval hout uit een houthandel .
Een openhaard of een kacheltje uit de oude doos een vuurkorf of zelfs een b b q , alles kan overlast veroorzaken .
Een huilende baby wekt bij mij een irritatie gevoel op .
De onderzoek rapporten kunnen gemakkelijk gemanipuleerd worden ,wat me vooral irriteert is dat dit de zoveelste poging is om het recht om je zelf in je onderhoud te voorzien wordt aangetast .
Vandaar dat ik ook vaak aangeef ,moet er een certificaat komen ,geef dan het slechte een certificaat.
Waarom het goede opzadelen met extra kosten ,terwijl het gangbare prijstechnisch gezien door de massa geconsumeerd moet worden ,we zien dit al terug met de landbouw producten ,er moet bij bio al een certificaat bij en om vermenging te voorkomen wordt het goede product ook nog eens in plastic verpakt .
En ja onze kachel is gecertificeerd , of het wat voorstelt weet ik niet .Wat ik wel weet is dat hij daardoor een stuk duurder was en dat wanneer je in een bouwmarkt komt je daar voor de zelfde centen er wel 10 kan kopen .hou je nog geld over om een zeurend kind een ijsje te kopen , ik steek de kachel nog maar eens aan .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Dutch John »

John,

Je had het over een wetsartikel, waarin staat dat je het recht hebt om bijvoorbeeld te koken op hout. Enig idee waar dit te vinden is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Dutch John »

Goldenair,

Ben je ook bereid om antwoorden te geven op vragen of ben je van het trollerige éénrichtingsverkeer? Als je antwoord wilt, kunt en durft geven, dan heb ik hier een vraag: welke vormen van energie acht je duurzaam te zijn? Ik kan er 5 noemen en geen van alle kunnen de huidige wereldbevolking overeind houden. Ik ben dan ook van mening je geroep futiel is in de grote context van het hele plaatje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Pietje »

Op zich is houtrook een zinnige discussie. Ik erger me dood aan blauwe rook uit verschillende kachels uit de buurt, mede omdat deze mensen om financiele redenen wel hout stoken (lekker goedkoop) maar geen goede kachel kopen (ook lekker goedkoop).
De inbreng van Goldenair is wat eenzijdig, nu ja, laat maar lekker gaan. Niet op ingaan als er weer iets herhaald wordt, of als hij wat drammerig wordt. Er lezen genoeg mensen mee, dus goede argumenten worden zeker door anderen dan Goldenair op waarde geschat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

D J ,ik spreek het boertje niet zo vaak meer , als ik hem weer zie zal ik er naar vragen .
Ik kook ook regelmatig een pot aardappelen ,om problemen voor te zijn .
Ik heb het toentertijd wel gelezen ,geen copy gemaakt .De man kwam hier zijn zeugen bij de beer doen maar is om gezondheid s redenen wat rustiger aan gaan doen ,mag ook wel als je bijna 80 bent .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Tim »

Golden Shower,

Als het je alleen om hits en links gaat is het altijd mogelijk dit topic te verplaatsen of e verwijderen. Ik denk dat het je nl alleen om de publieke opinie gaat, ofwel meer kliks.

Tim
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door MatthiasD »

In de Leeuwarder Courant van vandaag stond ook een stukje over houtrook, leek erg veel op het verhaal van goldenair. De persoon (overlast ondervindende) had jammer genoeg niet de moeite genomen om met zn buren in gesprek te gaan over de overlast want: "Daar ben ik heel voorzichtig mee. Ik wil geen ruzie."
Eerlijk gezegd vind ik het gewoon sneu om in de krant te gaan lopen zeuren over het gedrag van je buren terwijl je het er nog nooit met ze over gehad hebt.



http://www.lc.nl/plus/houtrook-onder-vuur-19211193.html
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Ernest Dubois »

En vorig weekeind op de radio ook een stuk. Er heerst, (ongegrond) hysterie in het land.
Werken, das leuk.
Plaats reactie