Waar is het nuttig om waterdruk te meten in CV
Moderator: Moderators
-
swake
Waar is het nuttig om waterdruk te meten in CV
Voor een nieuwe CV installatie wil ik wat waterdrukmetertjes plaatsen. Een minimum aantal klassieke met een wijzertje zodat ze direct kunnen afgelezen worden en ook een aantal digitale exemplaren zodat één en ander kan gelogd worden (gewoon al omdat ik curieus ben).
Nu is de vraag op welke plaats raden jullie aan die meters te zetten (en wat is het nut om net op die plaats te meten)?
Nu is de vraag op welke plaats raden jullie aan die meters te zetten (en wat is het nut om net op die plaats te meten)?
-
holtere
Re: Waar is het nuttig om waterdruk te meten in CV
Daar waar jij ze fijn vindt zitten volgens mij.....
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik zou ze ergens aan de koude kant zetten. Bijvoorbeeld in, of nabij de leiding naar het expansievat. Verder is de cv een systeem van communicerende vaten, de druk zal overal (nagenoeg) gelijk zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
GTV6
In je ketel zal er al een zitten denk ik, heeft totaal geen zin dit op meerdere plaatsen te meten. Er is enkel verschil in druk als gevolg van hoogteverschil. Iedere tien meter hoogteverschil is ongeveer 1 bar. Je ketel zal een bewaking hebben op 0,7 bar ongeveer dan gaat hij uit.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Naast het vulpunt is een prima plek. Dan weet je wanneer je mag stoppen met bijvullen. En de druk is afgezien wat hoogteverschil en debietverschil overal nagenoeg gelijk.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Ruuben
Hoe ziet je cv installatie er globaal uit?
-
ritsaert snijder
-
swake
De CV installatie bestaat uit:
- een pellet CV ketel (modulerend, max vermogen van 30kW).
- 3 zones met radiatoren (en voorziening voor één extra zone ivm latere uitbreiding).
- 1 zone voor een SWW boiler.
Alles op één enkele circulatiepomp.
De zones worden automatisch opengezet of afgesloten mbt beheer van de prioriteit. Idem voor de radiatoren individueel.
- een pellet CV ketel (modulerend, max vermogen van 30kW).
- 3 zones met radiatoren (en voorziening voor één extra zone ivm latere uitbreiding).
- 1 zone voor een SWW boiler.
Alles op één enkele circulatiepomp.
De zones worden automatisch opengezet of afgesloten mbt beheer van de prioriteit. Idem voor de radiatoren individueel.
-
JantjeV8
Met temperatuurmetertjes krijg je veel meer inzicht in je systeem. Zoals anderen al aangaven, die is nagenoeg gelijk en zal met het temperatuurverloop wat fluctueren.
-
swake
Er komen beetje overal temp sondes in de installatie. Voor de prijs van die 1wire spullen ga'k dat niet laten.
Terug naar druk meten:
Het lijkt er inderdaad op dat de druk overal gelijk moet zijn, maar dan stel ik me de vraag waarom in bepaalde installaties er verschillende meters te zien zijn. Laatst nog één gezien met drukmetertjes aan het expansievat; aan het overdrukventiel; en één in ieder circuit van de vloerverwarming, op die laatste zat ook nog een flowmeter op. Er zat effectief redelijk verschil op de circuits. Dat het toch niet overal gelijk is komt misschien door de stand van de kleppen of thermostatische kranen. Kweet het niet vandaar mijn vraag hier.
Terug naar druk meten:
Het lijkt er inderdaad op dat de druk overal gelijk moet zijn, maar dan stel ik me de vraag waarom in bepaalde installaties er verschillende meters te zien zijn. Laatst nog één gezien met drukmetertjes aan het expansievat; aan het overdrukventiel; en één in ieder circuit van de vloerverwarming, op die laatste zat ook nog een flowmeter op. Er zat effectief redelijk verschil op de circuits. Dat het toch niet overal gelijk is komt misschien door de stand van de kleppen of thermostatische kranen. Kweet het niet vandaar mijn vraag hier.