Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

holtere schreef:Ja sorry, veel te snel gekeken :oops:
Er staat boven houtkachel in de pdf maar ze bedoelen hout-cv! Staat er verder ook duidelijk in omschreven.......

Dat SC20 ding zal de klep dan regelen lijkt!
Van cv-toestellen en vooral dan de uiteenlopende regelingen die je erbij kunt krijgen heb ik geen kaas gegeten maar volgens mij kan dat zo wel! Laat je monteur daar even naar kijken :mrgreen:

Anyway, de SWW hoeft hier ook niet in te staan want dat doet iedere ketel wel vanzelf. Gewoon eventueel voorgemengd warmwater in de ketel voeren en dan komt het er ook weer uit, bijverwarmd indien nodig!
:) Dank. Ik begon al te twijfelen....

Ik was benieuwd of er een (simpele) manier is om de 3-wegklep te laten schakelen zonder de SC20. (als temperatuur in buffer boven bepaalde temperatuur komt gaat de klep om..)
Wouter Gillis schreef:Als mijn buffer voldoende op temperatuur is voor de vloerverwarming (> 35°C), laat ik mijn cv ketel bypassen (2 gemotoriseerde driewegkleppen). Zoniet verlies je teveel warmte als het warme bufferwater door de cv ketel stroomt.
Maar dan is het water aan de koude kant voor de radiatoren? Heb je ook de vloerverwarming achter de radiatoren?
Wat is teveel warmteverlies?
Wouter Gillis schreef:Das wel een goeie ja!
Hoe stuur je die kleppen aan?
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door Wouter Gillis »

Maar dan is het water aan de koude kant voor de radiatoren? Heb je ook de vloerverwarming achter de radiatoren?
30 à 35°C is idd te laag voor standaard radiatoren (ik heb enkel vv, muurverwarming en één sterk overgedimensioneerde radiator). Aangezien mijn buffergedeelte dat bestemd is voor de cv enkel wordt opgewarmd door de zonnecollectoren en (nog) niet door hout, is deze lage temperatuur cruciaal. Elke graad hoger doet het rendement van het zonnesysteem dalen. In jouw situatie kan die temperatuur hoger ingesteld worden.

Wat is teveel warmteverlies?
Over hoeveel warmteverlies het hier gaat weet ik niet maar het is substantieel, zeker omdat in het stookseizoen mijn bufferwater quasi continu wordt rondgepompt.

Hoe stuur je die kleppen aan?
De driewegkleppen worden aangestuurd door de regeling van de zonnecollectoren maar een aanlegthermostaat met relais moet dit volgens mij ook kunnen. Als er geen stroom naar de kleppen gaat, staan ze gesloten (cv ketel gebypassed). Als ze stroom krijgen, gaan ze open en springt de cv ketel aan.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door holtere »

Misschien ten overvloede:
Bufferwater via de cv-ketel pompen is niet slim. De warmtewisselaar in de cv-ketel gaat z'n taak uitstekend doen door het bufferwater af te koelen en te laten verdwijnen door de schoorsteen!

Grz,
Holtere
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Ik probeer alles even voor mezelf op een rijtje te zetten:

Als de buffer boven gewenste temperatuur is de ketel bypassen (dmv 3wegklep)

Als de ketel ge-bypassed is moet er neem ik aan toch wel een pomp in het systeem zitten die de circulatie verzorgt? Hoe ga je deze pomp inschakelen als er warmtevraag uit de woning is?

Ik heb een en ander proberen te verwerken in mijn schema. (open-expansie nog niet verwerkt)
2015-08-22-Voorstel-schema-V3.jpg
Als T1 > T2 = K1 open (water door buffer)
Als T1 > ingestelde temp. = K2 open (water NIET door ketel)

Kunnen jullie hierop feedback geven?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door holtere »

rl2k,

Ik heb eindelijk, in de oude post nog mijn schema gevonden. Bestudeer dat eens. Het is tot stand gekomen dankzij CP, een oud forumlid met verstand van zaken. Ik kan het niet voldoende benadrukken: ik ben geen cv-expert maar dit is simpel en werkt voor ons! Keep in mind dat je ruim een half jaar bezig bent eer dat je er een beetje van snapt...in mijn geval tenminste....

Wat losse opmerkingen en weinig antwoorden op je vragen:
- De bypass voor de vloerverwarming in de koudwaterleiding zitten niet goed. zie schema.
- Gebruik ook terugslagkleppen zodat water niet de verkeerde kant opgaat. Hoeft niet perse met een elektrische klep! in de tekening zie je ze in de retour, net voor de ketel en de buffer!
- Alle appendages aan de koude kant i.v.m. slijtage maar dat had je geloof ik al.
- Beperk even je schema, dat leest veel gemakkelijker: koud water eruit, houtkachel eruit. Clean view!
- Vergeet bij dit schema niet uit het oog dat jouw cv ketel slimmer is dan die van ons en gevoed kan worden met warm cv-water!

Overigens...als je mijn schema bekijkt vergeet even die S 1, 2 enz. dat zouden de tempsensoren zijn en dat zit nu allemaal anders!

grz,
Holtere
Bijlagen
Met platenwisselaar.JPG
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

@holtere:

ik heb jouw schema ook even vereenvoudigd.
cv-schema-holtere-edit.jpg
Wanneer gaat bij jou de pomp P3 lopen? En hoe stuur je die pomp?
Wat is er vlak onder de buffer getekend? (na de kraan/afsluiter)
Het regelventiel heeft een vaste instelling? Deze mengt altijd met dezelfde verhouding? (of lijkt dit op een Duco mengventiel?)
holtere schreef:- De bypass voor de vloerverwarming in de koudwaterleiding zitten niet goed. zie schema.
Deze is net als bij jou bedoelt. Misschien niet goed ingetekend.
holtere schreef:- Gebruik ook terugslagkleppen zodat water niet de verkeerde kant opgaat. Hoeft niet perse met een elektrische klep! in de tekening zie je ze in de retour, net voor de ketel en de buffer!
Ik zal een paar kleppen toevoegen. Dacht dat door de drie-wegkleppen het water niet de verkeerde kant op kan omdat het stuk leiding van de andere kant afgesloten wordt door de klep.
holtere schreef:- Alle appendages aan de koude kant i.v.m. slijtage maar dat had je geloof ik al.
Zal de eerste klep nog verplaatsen.
holtere schreef:- Beperk even je schema, dat leest veel gemakkelijker: koud water eruit, houtkachel eruit. Clean view!
Check.
holtere schreef:- Vergeet bij dit schema niet uit het oog dat jouw cv ketel slimmer is dan die van ons en gevoed kan worden met warm cv-water!
Ok. Maar alle warme water via de ketel?

Lijkt erop dat het schema van Nefit wel goed is voor mijn situatie. Alleen als je een bypass over de ketel plaatst zal er ook een extra pomp geplaatst moeten worden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door holtere »

Wanneer gaat bij jou de pomp P3 lopen? En hoe stuur je die pomp?
Wat is er vlak onder de buffer getekend? (na de kraan/afsluiter)
Het regelventiel heeft een vaste instelling? Deze mengt altijd met dezelfde verhouding? (of lijkt dit op een Duco mengventiel?)
Er zit bij ons een zonnecollector op. Daar zit een regelkastje bij met een tempschakeling voor een extra pomp. Bij een buffertemp van boven de 30 graden (of wat je instelt) gaat de pomp lopen en de verwarmingsketel gaat uit d.m.v. een relais.
Net onder de buffer zit een overdrukventiel en een groot expansievat.
Nee, neem zeker geen Duco voor je cv-bedrijf alleen voor SWW. Die hebben veel te veel weerstand. Hier zit een 3/4 Heimeijerventiel in met een externe sensor. Ik meng dus retourwater met warmwater naar de gewenste temp. door de vloerverwarming hebben we meestal genoeg aan 30 graden.

In jouw geval zou ik proberen om alles door je cv op te laten knappen en misschien een heel licht verlies (mocht het er al zijn) op de koop toe te nemen. Je hebt er dan geen omkijken naar en vooral: Met dit soort installaties creeer je vaak een machinekamer waar maar een stoker de weg weet. Je huisgenoten zitten met kippevel als je er een keer niet bent en "iets" werkt er niet goed en de monteur krabt ook op z'n kop!
Het is ook veel goedkoper! Geen pomp, geen extra regeling, alles met de huiskamerthermostaat :D
Ik zou zeggen houd dat Nefit schema aan en maak gebruik van de retour voor de vloerverwarming met bypasskleppen.

Grzz,
Holtere
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

holtere schreef:Hier zit een 3/4 Heimeijerventiel in met een externe sensor. Ik meng dus retourwater met warmwater naar de gewenste temp. door de vloerverwarming hebben we meestal genoeg aan 30 graden.
Dat lijkt me een goede oplossing om ook over te nemen.
rl2000 schreef:In jouw geval zou ik proberen om alles door je cv op te laten knappen en misschien een heel licht verlies (mocht het er al zijn) op de koop toe te nemen. Je hebt er dan geen omkijken naar en vooral: Met dit soort installaties creeer je vaak een machinekamer waar maar een stoker de weg weet. Je huisgenoten zitten met kippevel als je er een keer niet bent en "iets" werkt er niet goed en de monteur krabt ook op z'n kop!
Het is ook veel goedkoper! Geen pomp, geen extra regeling, alles met de huiskamerthermostaat
Ik zou zeggen houd dat Nefit schema aan en maak gebruik van de retour voor de vloerverwarming met bypasskleppen.
Ik ga het op deze manier doen!
Hartelijk dank voor het meedenken.

Ben nu bezig om een overzichtje te maken wat er allemaal nodig is en wat de kosten hiervan bij benadering zijn.
Nu valt me op dat een hygiene buffer voor SWW best prijzig is in vergelijking met een "kale" buffer. Ik vind het een fijn idee om de geproduceerde warmte (door hout-cv) ook te gebruiken voor SWW maar vraag me hierbij wel af of dit financieel wel te verantwoorden is...
Het plaatsen van een boiler met ww icm een buffer met ww lijkt een goedkopere oplossing. Wat is hiervoor aan te raden?

Ik vind het ecologisch gezien prettig om zoveel mogelijk met mijn gemaakte warmte te doen, echter spelen de financiën toch ook een rol.
(of moet ik hiervoor een nieuw topic starten?)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door holtere »

Volgens mij had je wel de juiste buffer op je plaatje staan?
Een stalen WW onderin voor de houtkachel en een rvs-(wellenrohr)-pijp van onder tot boven voor het SWW?
Vergis je niet, er zijn wel truukjes omheen om warmte af te tappen maar grote warmtewisselaars (platenwisselaars) zijn duur zeker als je nog motoren en koppelingen meetelt!

Zoek eens in Duitsland. wij hebben voor een 500L 1295,- betaald maar dat kan nog wel goedkoper!


Grz,
Holtere
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

holtere schreef:
Zoek eens in Duitsland. wij hebben voor een 500L 1295,- betaald maar dat kan nog wel goedkoper!
Dat ga ik doen!
Zit er veel verschil in kwaliteit? Of zijn alle vaten goed genoeg omdat ze aan bepaalde normen moeten voldoen?
bappie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2015, 21:42

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door bappie »

rl2000
Dank voor het starten van dit draadje. Ik wil hier ook een buffervat aansluiten vergelijkbaar met jouw situatie. Had zelf ook een draadje opgezet maar door jouw draadje en holtere nu veel last van voortschrijdend inzicht. Ben veel wijzer geworden en erg blij met het simpele Nefit schema. :)
Ik ben al een tijdje buffervaten aan het vergelijken en kom vaak bij OEG uit (10 jaar garantie, Duits (en degelijk?) oa hier te krijgen). Extra kosten voor SWW of extra spiraal voor de toekomst vallen me mee. Zijn er ervaringsdeskundige op het forum?
In het nefit schema wordt het buffervat onderin opgewarmd. Ik begreep van holtere dat de buffer het beste in de kop gestookt kan worden waardoor je ook sneller iets aan de door de kachel opgewekte warmte hebt lijkt me.
Een alternatief voor de SC20 is wellicht dit dingetje van Conrad. Manual nog niet echt goed bestudeerd, maar doet volgens mij hetzelfde, is goedkoper en je kun je ook nog extra toeters en bellen op aansluiten zoals waarschuwings lampjes/alarm etc.).
groeten bappie
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Buffervat in bestaande houtcv icm gascv

Bericht door rl2000 »

Ben nu bezig om onderdelen te zoeken en verzamelen.
Dank voor de link van de vaten! Had zelf ook al wel wat gevonden. (bijv. 123-kaminofen, maar weet niet of deze kwaliteit te vergelijken is met OEG)
Ben nu aan het kijken naar een vat met 2 wisselaars en een tapwaterspiraal. (1000l) Mogelijk in de toekomst nog iets met de zon doen. Weet nog niet of ik dan eerst de houtkachel op de bovenste wisselaar aansluit.

Regelaar vind ik heel leuk, maar kostentechnisch waarschijnlijk eerst met een aanlegthermostaat. Maar kijk nog wel met schuin oog naar eBay etc voor een solarregelaar of iets dergelijks.
Plaats reactie