Wou eens zien of de Chinezen geen bruikbare warmtewisselaar hebben voor de douche en kwam op dit:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 02131.html
Wel wat kort met 35cm. Dus weet niet of die voldoende de warmte gaat wisselen op zo'n korte tijd.
Voor 150€ (invoerkosten...) is de prijs wel ok, tenminste vergeleken met wat hier op de markt te koop is.
Iemand een beter idee (naast zelfbouw)?
Is deze bruikbaar als douche afvalwater WW?
Moderator: Moderators
-
swake
-
Dutch John
Re: Is deze bruikbaar als douche afvalwater WW?
Is gewoon een buis-in-buis wisselaar. Kun je zelf maken voor een tientje. Zal niet erg effectief zijn, zoals je zelf al aangeeft. Ik heb sowieso twijfels bij het hele douchewater warmteterugwinningconcept. Je doucht met water van 38 graden. Stel daarvan is nog 25 over bij het putje. Dat moet wisselen met leidingwater van gemiddeld 16 graden. Veel te geringe delta T voor een efficiënte wisseling. Dus moet het ding extreem groot worden en dat ga je nooit terug winnen. Energetisch niet en financieel niet. Nog niet eens gesproken over praktische problemen als verstopping van een grote wisselaar.
Accepteer veel douchen als een luxe en leef ermee. Douche je weinig, dan bestaat het probleem niet eens.
Groet,
DJ
Accepteer veel douchen als een luxe en leef ermee. Douche je weinig, dan bestaat het probleem niet eens.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
swake
Als je het ding kan opbouwen voor een tientje is de rendabiliteit er op minder dan een jaar. Zelfs als je weinig doucht. Nu wil ik wel je plan zien om dat voor een tientje te kunnen maken
Verstoppertje spelen is niet aan de orde met een buis in buis systeem. Diameter is dezelfde als de rest van de afvoer (40 of 50mm bvb) en kan desnoods ontstopt worden op dezelfde manier als al de rest. Nu moet ik zeggen dat is me nog nooit overkomen en ken niemand die ooit zo'n probleem had met een douche, een siphon vol haar wel, maar niets daar achter.
Het leidingwater uit de teller is hier zelden 16°C, eerder 12° of zo in de zomer en 8°C in de winter. Voldoende particuliere testen te vinden op het net met retourwater uit die WW van 23°C tot 28°C. Dat is dan toch al gauw 50% en meer 'rendement'.
Per douchebeurt van 4 minuten aan 6l/m = 24Liter
24 liter van 12°C naar 38°C verwarmen = 0,7243kWh
24 liter van 23°C naar 38°C verwarmen = 0,4178kWh
Dat is 0,3065kWh verschil
Als je ieder dag een douche neemt is dat afgerond 100kWh per jaar.
En wat kwistiger in putje winter met douchebeurt van 8 minuten aan 6l/m = 48Liter
48 liter van 8°C naar 38°C verwarmen = 1,6714kWh
48 liter van 23°C naar 38°C verwarmen = 0,8357kWh
Dat is 0,8357kWh verschil (50%...)
Dagelijks een douche geeft dan 300kWh/jaar/persoon
Zelfs met pellets aan 5cent/kWh is het na een paar jaar rendabel. Natuurlijk belangrijk de hele picture te bekijken, misschien hangt er al een zonneboiler bvb dat haalt de vergelijking onderuit.
Verstoppertje spelen is niet aan de orde met een buis in buis systeem. Diameter is dezelfde als de rest van de afvoer (40 of 50mm bvb) en kan desnoods ontstopt worden op dezelfde manier als al de rest. Nu moet ik zeggen dat is me nog nooit overkomen en ken niemand die ooit zo'n probleem had met een douche, een siphon vol haar wel, maar niets daar achter.
Het leidingwater uit de teller is hier zelden 16°C, eerder 12° of zo in de zomer en 8°C in de winter. Voldoende particuliere testen te vinden op het net met retourwater uit die WW van 23°C tot 28°C. Dat is dan toch al gauw 50% en meer 'rendement'.
Per douchebeurt van 4 minuten aan 6l/m = 24Liter
24 liter van 12°C naar 38°C verwarmen = 0,7243kWh
24 liter van 23°C naar 38°C verwarmen = 0,4178kWh
Dat is 0,3065kWh verschil
Als je ieder dag een douche neemt is dat afgerond 100kWh per jaar.
En wat kwistiger in putje winter met douchebeurt van 8 minuten aan 6l/m = 48Liter
48 liter van 8°C naar 38°C verwarmen = 1,6714kWh
48 liter van 23°C naar 38°C verwarmen = 0,8357kWh
Dat is 0,8357kWh verschil (50%...)
Dagelijks een douche geeft dan 300kWh/jaar/persoon
Zelfs met pellets aan 5cent/kWh is het na een paar jaar rendabel. Natuurlijk belangrijk de hele picture te bekijken, misschien hangt er al een zonneboiler bvb dat haalt de vergelijking onderuit.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Dat is precies het probleem bij de meeste rekensommetjes: de logistiek moet ook kloppen.swake schreef:Natuurlijk belangrijk de hele picture te bekijken, misschien hangt er al een zonneboiler bvb dat haalt de vergelijking onderuit.
Een douche-WTW werkt vooral goed als je lang douched, en dat is een verkeerde prikkel...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
ritsaert snijder
@ DJ,
Je schreef:
Ik heb twee sportdochters, mijn vrouw is gymlerares en mijn zoon pubert. Ik verdien mijn zelfbouwconstructie (50,-?) wel terug. Ik laat ze niet minder douchen, wel korter, met minder water en na elkaar.
Bij koopdingen ga je dat inderdaad niet terugverdienen.
@ Swake, schreef :
Mijn conclusie is dat een goed bereikbare, grote en zelfgemaakte (tientjeswerk) douchewarmtewisselaar (die direct het hete douchewater kan gebruiken) een prima low tech oplossing (geen pompjes, geen stroom...niks!) is waarmee je met een groot gezin prima kan besparen. Het is wat mij betreft echt een ding wat zomaar 20 jaar lang zijn werk doet.
Als we deze in de rij zetten van goede ecologische oplossingen, dan zit ie wat mij betreft in de top; bij de massakachels en bij goede isolatie. Mmmmm zou een leuk topic zijn.
Ritsaert
Je schreef:
Ik heb zelf een wisselaar gebouwd, maar het is de kunst om het warme water zo warm mogelijk bij de wisselaar te krijgen. Ik heb mijn douche daarop aangepast. Ik heb een gootje gemaakt en die gaat direct de wisselaar in. Dat is gewoon een bak waar het afvalwater in gaat en waar de waterleidingen doorheen zijn gelust. Het ding is goed bereikbaar. Na even douchen is de temperatuur bij de wisselaar al over de 30 graden.Je doucht met water van 38 graden. Stel daarvan is nog 25 over bij het putje. Dat moet wisselen met leidingwater van gemiddeld 16 graden. Veel te geringe delta T voor een efficiënte wisseling. Dus moet het ding extreem groot worden en dat ga je nooit terug winnen. Energetisch niet en financieel niet. Nog niet eens gesproken over praktische problemen als verstopping van een grote wisselaar.
Ik heb twee sportdochters, mijn vrouw is gymlerares en mijn zoon pubert. Ik verdien mijn zelfbouwconstructie (50,-?) wel terug. Ik laat ze niet minder douchen, wel korter, met minder water en na elkaar.
Bij koopdingen ga je dat inderdaad niet terugverdienen.
@ Swake, schreef :
. Ik denk dat het prima voor een tientje is te maken. Maar dat is niet de planmatige werkwijze.....Nu wil ik wel je plan zien om dat voor een tientje te kunnen maken
Mijn conclusie is dat een goed bereikbare, grote en zelfgemaakte (tientjeswerk) douchewarmtewisselaar (die direct het hete douchewater kan gebruiken) een prima low tech oplossing (geen pompjes, geen stroom...niks!) is waarmee je met een groot gezin prima kan besparen. Het is wat mij betreft echt een ding wat zomaar 20 jaar lang zijn werk doet.
Als we deze in de rij zetten van goede ecologische oplossingen, dan zit ie wat mij betreft in de top; bij de massakachels en bij goede isolatie. Mmmmm zou een leuk topic zijn.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert