met welk systeem renoveren? Ik ben een nitwit!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bri

Re: met welk systeem renoveren? Ik ben een nitwit!

Bericht door Bri »

Haha, ergens onderweg waren jullie mij kwijt vrees ik. Ok, even mijn ervaring hier van een huis zonder spouwmuur en met warmtepomp vanuit 2000. Inderdaad condens op de muren en schimmel probleem. Dat zal ik dus in mijn achterhoofd knopen. Vermits ik van plan ben (net mail gestuurd) Om het terras achteraan op te nemen in de woonruimte door middel van een scheepscontainer, ben ik van plan een architect in te schakelen. Kzal hem/haar dan ook advies vragen naar spouwmuur isolatie.

Waarom pellet kachel, wel net door een beetje slechte ervaring met hier de warmtepomp. Ok, muren nog niet geisoleerd vanwege nooit budget genoeg gehad en daardoor in de winter hier redelijk koud. Dus stookte ik een beetje bij met een gaskachel. En de aangename warmte van zo'n kachel beviel mij heel erg.

Om wat budget vriendelijk te zijn dacht ik om tegen november een pelletkachel te installeren in de bestaande schouw en met die ene kachel het hele huis te verwarmen. Wij zijn gewoon van het zeker niet warmer te hebben dan20 graden. En we hebben een groot assortiment aan fleece dekens.

Voor wat betreft zonneboiler of warmtepompboiler, daar heb ik samen aankoop limburg gecontacteerd en ga ik zien wat daar uit de bus zou komen.

Even had ik hetvolgende in gedachten. Zonneboiler, met een paar zonnepanelen. Thermische pelletkachel die in de winter de productie van warm water zou overnemen van de zonneboiler. Of dit uberhaupt mogelijk is weet ik totaal niet.

Feit is dat ik graag het beetje warm zou hebben, en beetje warm water (laag verbruik) tegen een zo goedkoop mogelijke prijs. Want veel budget ga ik niet hebben en ik moet ook een hele badkamer renovatie doen.
deleted

Bericht door deleted »

Bri,

Probeer eerst eens de plus- en minpunten van het huis te analyseren.

Als de zolder niet bruikbaar is (wat is de sta-hoogte? ) is het wel al een zekerheid dat de zoldervloer isoleren de eerste, goedkoopste en rendabelste investering is.

Daarnaast is spouwisolatie ook een onderzoekje waard. Als de spouw geschikt is, is dat zeker ook een rendabele investering bij dit type huizen.
Check daarom of de buitengevel nog in goede staat is (voegwerk, bakstenen, ...).
Zit er geen dampdichte afwerking op de gevel ( gevelverf ?)
Zijn er langs binnen ergens vochtplekken zichtbaar aan de buitenmuren ?
Laat checken of de spouwijzer OK zijn en of de spouw voldoende breed (min 5 cm) is en vrij van afval.
ALS dat allemaal OK is, is spouwisolatie ook zeker te overwegen.
Combineer je spouwisolatie met nieuwe ramen, dan kan je aanspraak maken op een interessante subsidie: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... urisolatie

Probeer je huis ook optimaal in te richten ipv uit te breiden. Elk uitgespaarde m³ moet ook niet verwarmd, noch geleend worden.
Pas eerst het huis aan en pas dan de eventuele installaties.
Pas eventueel de huisindeling aan: bijvoorbeeld: wens je een warme leefruimte en een koele slaapruimte, bedenk dan dat warmte makkelijker bovenin vast te houden is en koelte makkelijker beneden.
De koudebrug aan de muuraanzet(maaiveldhoogte) is bij bestaande huizen bijna niet weg te werken. Hoe warmer het in deze ruimtes is hoe erger -eventuele- condensproblemen. Convectiewarmte (zoals pelletkachels) helpt ook al niet voor deze problemen.

G
Lieve

Bericht door Lieve »

Indien je je huis wil bekijken als een investering om terug te verkopen moet je vooral zo weinig mogelijk kosten maken.
Zeker technologische snufjes brengen zelden een meerwaarde aan een huis.
Indien je alle werkzaamheden moet laten uitvoeren ben je al helemaal verlieslatend.
Een huis dat vandaag helemaal toppunt is, is volgend jaar helaas verouderd en indien dat voor jou natuurlijk geen probleem is, is het dat waarschijnlijk wel voor een eventuele koper.
Isolatie is alleen verkoopbaar indien zichtbaar.
jobplas

Bericht door jobplas »

pelletpower schreef:Als aanvulling op het rekensommetje: in de tijd dat we verwarmden op pellets en de douche nog via de combiket 2007, verbruikten we circa 600 m3 gas per jaar. Neem hier het koken vanaf, dan hou je 500 over. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van 120 m3. Verschil een factor 4, dus terugverdientijd 5 jaar. Ingir , rekenen kun je wel. Douchen niet vrees ik.
Instressant vergelijkingsmateriaal, 500m3 vindt ik nogal fors!
Misschien vraagt bovenstaande om een "km standen" topic. Maar dan voor de M3 verbruik SWW per gezin samenstelling.

Maandverbruik: Samenstelling gezin: Aangesloten verbruikers:
12m3 (in de zomer) 2 Volwassenen, 3 zoontjes Douchen, werkplaatskraantje + Koken (geen keukenkraan)
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

We hebben jaren een dergelijk verbruik gehad, met 3 kinderen en 2 volwassenen. Dit vindt ik regelmatig terug bij anderen. 12m3 per maand neem ik aan? Dat is 150 m3 per jaar. Erg netjes. Buiten Ingir hoor ik zulke getallen nooit eigenlijk.
Ingir

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Als aanvulling op het rekensommetje: in de tijd dat we verwarmden op pellets en de douche nog via de combiket 2007, verbruikten we circa 600 m3 gas per jaar. Neem hier het koken vanaf, dan hou je 500 over. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van 120 m3. Verschil een factor 4, dus terugverdientijd 5 jaar. Ingir , rekenen kun je wel. Douchen niet vrees ik.
Niet 120m³ gas per jaar maar 122 euro per jaar ofwel 187 m³ gas voor een gemiddeld gezin van 2,2 personen. Verbruikscijfers van Vitens.
Bri

Bericht door Bri »

Hoi Allen, tijdje geleden weeral. Wel, vermits alle werken zullen moeten gebeuren terwijl we er al in wonen was zolder isolatie (split level woning en amper sta hoogte op de zolder) mijn aller eerste plan. Spouwmuur moet eerst nagekeken worden, en dan kan eventueel spouwmuur isolatie erop komen.

Ik las net even de vlaamse renovatie premie na en je mag in 2 categorien facturen indienen. Me dunkt dat de aanpassing van de verwarmings installatie samen met nieuw schrijnwerk met isolerend glas het meest nuttige zal zijn.

Er is nu een zitbad en een toilet. We kunnen dus al het nodige daar doen. Stel dat ik de sanitaire werken dan pas 2 jaar later doe, dan kan dat misschien ook meetellen voor de renovatie premie.

Aanpassen van verwarmingsinstallatie en het vervangen van het enkel glas zal de woning al doen stijgen in waarde.

Ik vraag me af of spouwmuur isolatie en dan later een uitbreiding van de keuken door middel van een scheepscontainer niet vragen is om een koudebrug. Architect zal wel kunnen helpen veronderstel ik.

Er is ook een kruipkelder, hoe isoleerd men vloeren en kelders dan in een bestaand huis?
Plaats reactie