Ik ben nieuw op het forum, in de hoop dat de andere deelnemers mij kunnen helpen met tips om de afwerking van de Bergkachel in ons nieuwe huis te verbeteren.
Sinds 3 dagen woon in met mijn gezin in mijn ouderlijk huis, waar een Bergkachel staat die mijn vader (Gerard de Jonge, "blijf hopen") samen met Peter Berg heeft gebouwd. We willen de afwerklaag verbeteren, omdat we daar niet tevreden over zijn.
Uiteraard willen we dat wel doen op een manier waarop de kachel goed blijft functioneren, ik hoop op tips en ervaringen!
De kachel is afgewerkt met leemstuck, waar oranje kleurstof aan was toegevoegd. Wij hebben inmiddels de kachel met leemverf wit gemaakt.
Het stucksel is echter heel poreus (geen idee of dat altijd zo is met leemstuck) en dat is niet heel praktisch. Vandaag een beschadiging gemaakt met een groot oranje gat tot gevolg...
Daarnaast is de kachel niet echt strak; er zitten oude (inmiddels wit geverfde) beschadigingen in en de hoeken zijn niet strak. Ik zag een foto op dit forum van de kachel van Maarten Kock; dat wil ik ook wel
Op welke manier kunnen wij de kachel het beste "restaureren"? Met welk materiaal kunnen we de kachel afwerken zodat 'ie wat minder kwetsbaar wordt? Kan dat ook met traditioneel gips? Kunnen er hoeksperen gebruikt worden gezien de temperatuur?
Wat te doen met de oude afwerklagen?
Ik sta open voor alle suggesties!
Hartelijke groet,
Saskia