Workshops en lezingen, verslag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Workshops en lezingen, verslag

Bericht door kockie »

Ik heb even de vrijheid genomen om de afbeeldingen aan te passen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hotglass

Bericht door hotglass »

tja, er gaat natuurlijk wel eens iets mis, of is het sabotage ?
Kockie bedankt dat je de plaatjes hebt aangepast.

MAAR Peter...............het commentaar wordt nog uitbundiger!

Levende Legende ! (gelukkig wel)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hou het maar op sabotage. De forumsoftware kan niet zo goed met .tiff bestanden omgaan volgens mij, vandaar even omgezet naar jpg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Hmmm... ik ben wel blij met al die lof, maar ik vind het te veel eer. Bovendien. een levende legende genoemd worden vind ik te vergelijken met een popzanger die ooit iets leuks heeft gedaan maar daarna niet meer. Niet erg positief naar mijn mening.

Maar goed, ik ga er heen en hoop er zelf nog wat van op te steken. Tot nog toe is dat elke keer dat ik aan zoiets mee deed het geval geweest dus ik kijk er naar uit. En aan het ontwerp dat in de aankondiging genoemd wordt moet nog begonnen worden dus ik kan aan de bak. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Een beetje laat, maar hier dan toch het verslag van de workshops in Warschau. Mijn hoofdreden om er heen te gaan was de gelegenheid om Larry Winiarski te ontmoeten. Deze man is de echte levende legende, hij is meer een wetenschapper dan een kachelbouwer. Als zodanig is hij niet bezig om zich heen te kijken of er wat aan te verdienen valt en dat komt aardig overeen met wat ik denk van dit soort ontwikkeling. Niet het commerciele is de hoofdmoot, het spannende is om te zien wat er te bereiken valt met eenvoudige middelen en het wordt nog leuker als anderen er wat aan hebben.

Ter plaatse was het duidelijk dat alles op een klein budget werd gedaan. De workshop locatie was nog niet klaar, er was aanvankelijk geen water en geen elektriciteit. De eerste nacht heb ik op een bank geslapen waar tot een uur 's nachts mensen langs liepen naar binnen en naar buiten. Larry sliep in een ander huisje waar geen werkend toilet was. De tweede dag bood iemand van de locatie waar het gehouden werd ons beiden een slaapplaats in het eigen appartement aan, dat loste de grootste problemen meteen op.

Het ontwerp dat ik had gemaakt voor een fornuisje met oven is niet gebouwd. In plaats daarvan heb ik een lezing gehouden over de batch box waarna een complete kern gebouwd werd, voornamelijk door de cursisten. Het systeem formaat was 166 mm diameter van de riser omdat dat beter uitkwam met het wat forse formaat van de vuurvaste stenen. Na de opbouw en stoken van het ding konden er vragen gesteld worden en die kwamen dan ook in ruime hoeveelheden. De demonstratie was een klinkend succes: er was een spiegel aanwezig om van boven in de riser te kunnen kijken en het werd nog leuker toen er 50 cm vlam bovenuit kwam. Aansteken ging een beetje moeilijk met zo'n nat ding maar toen het vuurtje eenmaal aan de gang was verdween de rook na 5 minuten helemaal. Ik had van te voren genoemd dat het zou gebeuren maar vrijwel niemand van de aanwezigen geloofde dat. Een paar man noemden het een "uiterst overtuigende demonstratie".

De dubbele vortex ontlokte Larry de uitspraak "waarom heb ik hier niet aan gedacht?". Achteraf bleek dat hij afgestudeerd is op het onderwerp pulse jet systemen waarin dit fenomeen algemeen bekend is. Het is volgens hem de enige reden dat dit ding zo schoon kan branden: louter de excellente menging is daar verantwoordelijk voor. Ik heb er overigens ook niet aan gedacht, ik ben er gewoon over gestruikeld.

De tweede dag van de workshop gedurende Larry's lezing ben ik gaan zoeken naar voorhanden materiaal om een kleine versie te bouwen, 100 mm ditmaal. De enige mogelijkheid was vermiculiet plaat van 25 mm, na wat gereken en gezoek ben ik daar die middag na de lunch aan begonnen. Aan medewerkers geen gebrek, toen ze hoorden dat het een probeersel was hoefde ik vrijwel alleen maar aanwijzingen te geven. Om 5 uur was het ding klaar, in elkaar geschroefd met vuurvaste kit tussen de delen. Om mijn eigen minimum maten te testen heb ik de riser slechts 6 maal de basismaat gemaakt. Dat bleek met stoken van het ding niet echt genoeg te zijn: een kaal kachelpijpje van 50 cm er op maakte al een wereld van verschil. Later is er een stukje riser op gezet waardoor het merkbaar beter ging.

De derde dag van de workshop heb ik dat kleine ding in een 200 liter vat met deksel laten bouwen. Een gat aan de zijkant waardoor de vuurkamer naar buiten stak en een gat in het deksel om de pijp door te laten. Er waren helaas geen ellebogen aanwezig, dus heb ik dit bedacht als alternatief. Het einde van de riser hield 40 mm onder het deksel op, de kachelpijp van 120 mm hing aan het deksel en hield op 60 mm boven de bodem van het vat. Het deksel werd op deze manier heet genoeg om met een koekenpan aardappels op te bakken. De buitenkant van het vat werd natuurlijk ook heet, het is dan ook meer een kacheltje waar je toevallig ook op kunt koken. Maar het geheel is zeer eenvoudig, echt iets voor de hobby tuinderij bij mij in de buurt waar ik een kook rocket stove aan beloofd heb.

Overigens nog een bijzonderheid die toevallig ontstond: geen van beide modellen had een p-channel maar alleen een floor channel, een recht stuk rechthoekige buis op de vloer van de vuurkamer. Dit is overigens al vaker gedaan, DJ heeft het gebruikt maar een groep in Israel al eerder. Na discussie met Larry heb ik besloten dat in mijn eigen kachel thuis ook toe te passen, een gelijke voorziening komt in zijn kook rocket stove voor. Dat is het plaatje metaal dat de brandstof van de bodem af houdt. Mijn eigen kachel is gepland voor september dus heb ik de hele winter om te testen of deze secundaire lucht voorziening aan de verwachtingen voldoet. Uiteraard wordt het staal op den duur opgegeten door het vuur maar daar staat tegenover dat het ding bestaat uit een simpele rechte buis en veel eenvoudiger te vervangen is dan een p-channel.

Kortom, het was het geld en de moeite meer dan waard om aan dit gebeuren deel te nemen. Ik heb erg interessante mensen ontmoet en ik heb wat nieuwe dingen gedaan en geleerd. Foto's heb ik niet maar via deze link zijn er wat.

En het ontwerp van het kleine fornuis is weer open source, dat is hier.
groeten, Peter
holtere

Bericht door holtere »

Het is een aardigheid om te lezen hoe dit ontwerp zo goed ontvangen wordt, niet alleen hier maar ook in het buitenland! De batch-rocket lijkt nog steeds state of the art te zijn :-)
Interessant dat de P-channel ook over de bodem blijkt te werken! Zijn daar ook metingen van en zijn de resultaten vergelijkbaar met een P-channel van boven? Een schetsje zou mooi zijn!
Jammer genoeg hebben we eigenlijk nooit meer iets vernomen van het ontwerp met luchttoevoer van opzij d.m.v. stalen profielen. Het leek veelbelovend?

Groet,
Holtere
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Interessant dat de P-channel ook over de bodem blijkt te werken! Zijn daar ook metingen van en zijn de resultaten vergelijkbaar met een P-channel van boven? Een schetsje zou mooi zijn!
Nee, er zijn (nog) geen metingen van, dat gaat hopelijk in de herfst gebeuren als onze grote (berg)kachel klaar is. De verwachting is dat het vergelijkbaar is maar dat de luchthoeveelheid voor de secundary feed groter kan zijn. En de primaire toevoer dienovereenkomstig kleiner. Een schets heb ik er niet van, maar kijk naar de foto's, er zijn er een paar waar je de buis op de bodem kan zien liggen. Deze is net zo groot als de p-channel was en loopt door over de bodem van de vuurkamer tot tegen de poort. Die buis steekt dus beslist niet door in de riser.
holtere schreef:Jammer genoeg hebben we eigenlijk nooit meer iets vernomen van het ontwerp met luchttoevoer van opzij d.m.v. stalen profielen. Het leek veelbelovend?
De auteur van dat ding, Sjang van Daal, werd hier door de mangel gehaald en hield het voor gezien. Daarom heb je er niets meer over gehoord op dit forum.
Het is nog steeds veelbelovend, maar het is niet open source. Dat betekent dat er niet frequent over gepubliceerd wordt en je dus ook de ontwikkeling niet kan volgen. Er is in de tussentijd een ander, vergelijkbaar systeem bedacht en gebruikt die alweer geen open source is. Dit tweede systeem heeft een enkele rechtopstaande buis een stukje van de poort af in de vuurkamer staan met een enkele sleuf aan de achterkant. Volgens de bedenker geeft het goede resultaten maar het is alweer een ding dat snel corrodeert of gemaakt moet zijn van rvs 310, een prijzige soort roestvrij staal.
Hier zijn links naar beide beluchting systemen.
http://rocketstove.nl/technische-info/t ... o-s-portal
http://rocketstove.nl/technische-info/t ... neparticle
http://walkerstoves.com/walker-pre-port ... -tube.html
http://walkerstoves.com/walker-riser-le ... -core.html
Overigens, Amerikanen hebben er helemaal geen problemen mee om mijn naam te vermelden als de ontwikkelaar. In tegenstelling tot een handjevol Nederlanders die het het maar onzin vinden, ook als ik er beleefd om vraag.

Het doel om de liggende floor channel uitgebreid te willen testen is een vereenvoudiging van de beluchting door middel van een simpele rechte buis die goed bereikbaar is. Als het goede resultaten geeft dan ga ik die weer publiceren, een geteste toevoeging aan het open source ontwerp dus. Aangezien het als eerste in de jaren 80 is gebruikt door Larry Winiarski die er helemaal geen problemen mee heeft dat ik het ga toepassen kan niemand het nu nog claimen als een origineel eigen idee.

En ja, de batch box is een state-of-the-art oplossing voor het meng probleem. De kern van het ding is juist dit dubbele vortex fenomeen, het moet ook in andere verbranding ruimtes op te wekken zijn. Uiteraard gaat Larry er een gooi naar doen, hij heeft het verschijnsel naar eigen zeggen wel eens langs zien komen in zijn cooking stoves maar er nooit bij stil gestaan om het opzettelijk op te willen wekken.

Een zijsprong maar gerelateerd: vorige week is een professor uit Johannesburg bij mij thuis geweest met een probleem. Dat ging over een downdraft kooktoestel dat op zachte bitumineuze steenkool moest branden en waar al sinds 2010 aan wordt gewerkt. Ik heb hem het idee van side draft voorgesteld, als de kool zacht genoeg is dan worden er veel brandbare gassen geproduceerd. Er is een gerede kans dat min of meer dezelfde batch box ook op die kool kan branden en de dubbele vortex gaat werken. Het is een overheids project in Zuid Afrika voor de bewoners van de hoogvlakte waar veel te weinig biomassa is maar wel zachte kool. Dat geeft nu de hele winter enorme wolken smog.
Hij was trouwens zeer enthousiast over het inbouwen in een olievat dat ik de week ervoor heb toegepast. Het ding is daarmee als kachel te gebruiken, het moet namelijk ook als ruimte verwarming kunnen dienen.
groeten, Peter
holtere

Bericht door holtere »

Nee, er zijn (nog) geen metingen van, dat gaat hopelijk in de herfst gebeuren als onze grote (berg)kachel klaar is. De verwachting is dat het vergelijkbaar is maar dat de luchthoeveelheid voor de secundary feed groter kan zijn. En de primaire toevoer dienovereenkomstig kleiner. Een schets heb ik er niet van, maar kijk naar de foto's, er zijn er een paar waar je de buis op de bodem kan zien liggen. Deze is net zo groot als de p-channel was en loopt door over de bodem van de vuurkamer tot tegen de poort. Die buis steekt dus beslist niet door in de riser.
Ja, je hebt nog zat te doen 8)

Ben heel benieuwd naar je nieuwe kachel en de materialen die je daarin gaat gebruiken voor brandkamer en riser. Wellicht heb je daar inmiddels genoeg ervaring over op gedaan! Gewoon vuurvaste steen of exotisch?
Overigens is een luchtpijp over de bodem een mooie afdekking voor de asla :D

Grz,
Holtere
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Gewoon vuurvaste steen of exotisch?
Overigens is een luchtpijp over de bodem een mooie afdekking voor de asla :D
Gewoon vuurvaste beton, dubbelwandige bell constructie. Binnenwand 120 mm, buitenwand 50 mm dik, allebei opgebouwd uit steeds dezelfde modules. De mantel wordt aardewerk rood, het geheel 980 mm vierkant, gewicht 2200 tot 2500 kg. De definitieve hoogte moet nog bepaald worden, ik begin met 2100 mm maar dat kan ook 2400 mm worden. De maximale bell omvang kan met mijn schoorsteen afwijken van wat we al weten. Het hangt af van wat de schoorsteen temperatuur wordt.

Geen aslade. Zou trouwens ook niet praktisch zijn om de buis er elke dag uit te moeten lichten, daar ligt dan een laag as op. Mijn ervaring met de batch box: er blijft bedonderd weinig as over met de zachthout soorten die ik stook.
groeten, Peter
Plaats reactie