wasdroger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: wasdroger

Bericht door Susanne »

Speksteenkachel schreef:Je hebt zelfs nog de mogelijkheid om voor een droger op gas te kiezen.
Het verschil tussen een klasse A en klasse C kan zo oplopen tot 80 euro per jaar.
Wij hebben geen gasaansluiting. Vandaag kwam ik er achter dat er premies zijn voor gasdrogers. Volgens de vriendelijke dame aan de telefoon was dat omdat die zo milieuvriendelijk zijn. Ik vertelde verontwaardigd dat die dingen fossiele brandstoffen verbruiken, terwijl wij met onze groene electriciteit dit niet doen. Maar goed, ik snap ook wel dat electrisch verwarmen natuurlijk niet de meest efficiënte methode is ;-)

Volgens mijn berekening scheelt de klasse B (bauknecht) ongeveer €50 per jaar met klasse A (aeg). In aanschaf is die klasse A echter €500 duurder.

Maar na veel wikken en wegen hebben we toch besloten die AEG te kopen. Dus we hebben nu heuse warmtepomptechnologie aan het werk in de badkamer.... ik voel me super stoer..... (maar ook een hele smak geld lichter, haha)
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: wasdroger

Bericht door max.enschede »

Ik denk dat ik dan zou gaan voor een condensdroger op een tijdklok. Kan mooi 'snachts starten zodat 'smorgens als bonus de ergste kou uit de badkamer is.

Je kan evt. ook de was eerst buiten hangen en als blijkt dat het daar net niet helemaal droog wordt, de was nog even in de droger stoppen. Ik neem aan dat A-label drogers allemaal wel een vochtsensor hebben. Dan hoeft 'ie niet zo lang te draaien. - Als je eigenlijk liever geen droger zou gebruiken...

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: wasdroger

Bericht door Jan Zonnebrand »

Mijn wasdroger werd aangeboden tijdens een aktie van de provincie Gelderland in Arnhem een paar jaar geleden. Ik heb er meteen een meegenomen (paste in mijn jaszak) ;)

Dit type wasdroger, de waslijn dus, gebruikte mijn moeder al. Er waren toen nauwelijks wasmachines, laat staan wasdrogers. Ik heb mijn wasdroger gemonteerd in douche, tuintje en bijkeuken. Belangrijk is bepaalde tradities te vergeten, zoals het wassen op maandag. Ik was elke dag, zodoende heb ik kleine wasjes, geen filevorming bij de wasdrogers.

Duurzame energie? Geen probleem
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: wasdroger

Bericht door Peterke »

Alhier het zelvde type wasdroger als Jan Zonnebrand, we hebben wel een wasdroger maar die staat er maar werkloos bij,

ik dacht zo bij men eigen, moest ik onze wasdroger eens "verstoppen" of mijn vrouw het zou merken?
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: wasdroger

Bericht door mark »

Zoals Jan al opmerkte een paar energy balls op het dak voor een a droger kom je ook een eind.Wel hier hangt de was steeds vaker buiten in tegenstelling een jaar geleden. Vrouw vind het lekker en dat kun je dan alleen maar stimuleren.

groet Mark
evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:49

Re: wasdroger

Bericht door evi »

ik ben nieuw op het forum.
wij hebben sinds een kleine 2 jaar naar volle tevredenheid een wasdroger op gas.
aanvankelijk was deze aangesloten op stadsgas (aardgas), sinds onze verhuis draait hij op butaan (flessengas)
deze ombouw kostte ons ongeveer 40 euro .
als wij tevoren geweten hadden dat we zouden verhuizen naar een huis waar geen aardgas aanwezig was , hadden we deze wasdroger meteen op propaan of butaan kunnen laten afleveren, de ombouw was dus aanvankelijk niet gepland.
wij zijn een gezin van 7 mensen en hebben dus behoorlijk wat was op een week , die niet steeds op een wasrekje te verteren valt :mrgreen: enig nadeel wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je niet toe komt met een flexibel zoals bij de electrische wasdrogers met afvoer wel het geval is.
we zijn blij met de besparing die deze wasdroger op termijn zal opleveren, we voelen dit nu al aan ons electriciteitsverbruik.
Bovendien is de trommel dubbel zo groot als van de meeste drogers en is een kookwas van 8 kilo ook met een half uur klaar om te strijken .
Hopelijk hebben diegenen die twijfelen over de aanschaf hier wat aan.
grtz evi
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: wasdroger

Bericht door Jan Zonnebrand »

evi schreef:ik ben nieuw op het forum.
wij hebben sinds een kleine 2 jaar naar volle tevredenheid een wasdroger op gas.
En is iedereen daar tevreden mee? ja, het energiebedrijf wel ja! :D
evi schreef:wij zijn een gezin van 7 mensen en hebben dus behoorlijk wat was op een week

grtz evi
Mijn ouders hadden TWEE kinderen. En dat in 1948. Zonder wasdroger en aanvankelijk zelfs zonder wasmachine. Ging ook. ;)
evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:49

Re: wasdroger

Bericht door evi »

HAHA , ik begrijp waar je naartoe wilt,even ter verduidelijking, ik heb 4 kinderen en een inwonend broer sinds het overlijden van mijn ouders maar in de tijd waar jij over sprak , waren de gebruiken toch nog iets anders vermoed ik , ze gingen toen ook met een beetje geluk 1 keer per week in bad, vaak ook meerderen die in hetzelfde badwater gingen zoals ik vaak ook van mijn oma mocht horen :D
mijn drie jongsten badderen ook nog altijd samen , dus ik kijk ben toch wel een beetje zuinig :wink:

in die tijd waste mijn opa mijn katoenen luiers ( die ik overigens ook gebruik bij mijn kinderen) ook nog ketel die werd heetgestookt en waarin gewassen werd met kleingesneden blokjes zeep , dit soort zaken kennen wij inderdaad allemaal niet meer . met onder ander een kok in huis , die dagelijks zijn portie t-shirts en koksvesten ( jaja meervoud) in de mand dumpt, een peuter en een kleuter die van kliederen houden , en twee lagere schoolkinderen ben ik inderdaad in deze tijd niet te beschaamd om aan te geven dat ik met plezier een droogtrommel gebruik :mrgreen:

nu of de energiemaatschappij met mijn verbruik van de wasdroger zo ontzettend gelukkig is weet ik niet, met 3 tot 4 flessen butaan op een jaar tijd denk ik niet dat ze daar hun zakken heel erg aan gaan vullen.
In de zomer maken wij ook gretig gebruik van zon en wind :)

grtz evi
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: wasdroger

Bericht door Susanne »

Jan Zonnebrand schreef: Mijn ouders hadden TWEE kinderen. En dat in 1948. Zonder wasdroger en aanvankelijk zelfs zonder wasmachine. Ging ook. ;)
Vroeger ging het uiteraard ook zonder wasdroger en zelfs wasmachine. Toen was het ook geen schande om de hele week in dezelfde kleren te lopen of er nu vlekken in zaten of niet (en of je nu stonk of niet, haha). Overigens werd er toen ook wel anders omgegaan met drogen, verwarmen en verluchten in huis.
Hiermee bedoel ik dat je in een huis vol kieren - waar de hele dag een aantal kolenkachels aanstaan - misschien wat minder last hebt van het drogen van de was, binnen.
Ik vraag me af of je het gebruik van kolen en de nodige verluchting die erbij hoort niet dusdanig verhoogt door op die manier te drogen en je huis te verwarmen, dat je milieuvriendelijker bezig bent met een goede wasdroger.

Natuurlijk is buiten drogen het beste. Maar zo'n dag als zaterdag (heel de dag vochtig) voelde ik me toch heel dankbaar voor het kunnen gebruiken van een wasdroger, met bedplassende en overgevende kinderen in huis, waarbij ik ineens zeven extra wassen op een dag moest doen :-(

Groeten van Susanne
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Helemaal mee eens, als het kan drogen we buiten maar met een gezin ontkom je haast niet meer aan een wasdroger.
Is ook niets mis mee anno 2008.
We zijn ontzettend blij met onze warmtepompdroger (Blomberg TKF1350).
Altech Eclips
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: wasdroger

Bericht door Jan Zonnebrand »

In de eerste plaats, het aantal kinderen. Ik zie hier veel gezinnen met 3 kinderen. Vaak 3 jongens of 3 meisjes. De wens van de ouders om jongens EN meisjes in een gezin te hebben doet hen na 2 jongens of 2 meisjes besluiten nog een kind te nemen. Te NEMEN! Want dat kun je zelf regelen. Dat konden mijn ouders in 1945 (de oorlog was nog niet eens voorbij) ook. Zonder pil en met slechte condooms. Simpelweg door pastoor en dominee buiten de deur te houden. Niet makkelijk, maar we hebben het gered.

Dan nog een praktische tip:

Beleggen, dat is goed fout gegaan. Ik beleg naast kaas op m'n brood ook in kleding. Dan kun je de was uitstellen tot een dag dat de was wel zonder wasdroger droogt of de was wat langer laten hangen. Mijn buurvrouw (78) zet haar caroussel met was in de woonkamer voor ze naar bed gaat. En ook ik draag een overhemd een week lang. Er cirkelen nog geen vliegen rond mijn hoofd en degenen met wie ik praat hoeven niet een meter van me af te gaan staan.

Maar wacht maar af tot de recessie verder doorzet. Een oliecrisi wordt al over 2 jaar verwacht.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: wasdroger

Bericht door Peterke »

Jan Zonnebrand schreef:Een oliecrisi wordt al over 2 jaar verwacht.
Wat de ontwikkeling voor alternatieven alleen maar in een stroomversnelling brengt, dat hebben we kunnen merken deze zomer toen de ruwe olie +140 dollar/vat lag.

- meer bekendheid pasief huizen
- project 2020 (kioto)
- enz.....

En even men persoonlijke mening ivm geboortebeperking: het systeem zoals in China geniet ook men voorkeur en heeft zoals alle beperkingen ook te regelen oplossingen.

van een wasdroger naar een wereldprobleem, het moet kunnen
evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:49

Re: wasdroger

Bericht door evi »

eh, ik mis hier duidelijk iets :roll: van wasdroger naar geboortebeperking?
net zoals het wel of niet gebruiken van een wasdroger , al dan niet met warmtepompsysteem , gewoon op electriciteit of op gas , denk ik dat het een KEUZE is , net zo is het een KEUZE hoeveel kinderen iemand in deze wereld brengt , of wil brengen.
ook hetgeen je daarvoor wel of niet inlevert als mens, als ouder, moeder, vader of partner , alsook de normen en waarden die je deze kinderen meegeeft in de loop der jaren zal voor iedereen verschillend zijn, zowel op gebied van voeding , energie, basics en luxe, maar behoort die discussie dan eigenlijk niet op een ander forum?

waarom zouden mensen met een groter gezin met de vinger gewezen worden? want dat is toch het bittere gevoel dat een beetje is blijven hangen na een aantal reacties op dit draadje van het forum, jammer .

grtz evi
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wasdroger

Bericht door Dutch John »

Wasdrogers en geboortebeperking. Zeker hebben deze met elkaar te maken..... Beperk je de geboorte, dan zijn er minder wasdrogers nodig. Logisch toch?

Gezinnen met veel kinderen zullen moeilijk buiten het huidige comfortabele "systeem" kunnen, zoals kinderloze "andersdenkenden" dat veel makkelijker kunnen, omdat ze weinig bagage mee voeren. En dan is het makkelijk roeptoeteren om geboortebeperking.

Het Nederlandse geboortecijfer is geen probleem. Het wereldgeboortecijfer daarentegen wel. Vanaf hier een nieuw draadje?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Ik denk niet dat ze in Afrika en China allemaal gebruik maken van een wasdroger.
Evi heeft volkomen gelijk.
Het wel of niet aanschaffen van een wasdroger heeft veelal met het klimaat te maken evenals hoe je behuisd bent.
Altech Eclips
Plaats reactie