meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MaartenB

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door MaartenB »

Vergeet ook niet eventuele beperking dakoppervlak. Collector heb je minder van nodig voor zelfde energiewinst, en vlakke plaat komt dan ook beter uti de bus in vergelijking met een vacuumbuis (bruto oppervlak). Als je trouwens een buffervat al hebt of nodig hebt, is een 'collector-set' ook weer in het voordeel. Zoals met alles is misschien wel de beste keuze een combinatie, spreiding van risico is altijd goed. Leg je 4000 Wp op je dak dan baal je als de saldering regeling anders is, bij 1000 Wp en een collector maal je daar niet zo om.
Ingir

Bericht door Ingir »

Een "andere" salderingsregeling is geen probleem, met het stroomnet als opslag is men nog niet gewend om zonnestroom direct te verbruiken, dat wordt wel anders als netinjectie weinig oplevert.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Precies, bij 1000 Wp is dat geen probleem, 2000 Wp mssn ook niet, maar bij 4000 Wp (met de veronderstelling dat je dat gaat terugverdienen met de huidige salderingsregeling) baal je wellicht dat je niet alles op kunt maken, zonder te gaan 'verspillen'.
Ingir

Bericht door Ingir »

MaartenB schreef:Precies, bij 1000 Wp is dat geen probleem, 2000 Wp mssn ook niet, maar bij 4000 Wp (met de veronderstelling dat je dat gaat terugverdienen met de huidige salderingsregeling) baal je wellicht dat je niet alles op kunt maken, zonder te gaan 'verspillen'.
Het opmaken is geen probleem, tijdens de warmste zomerdagen wordt eerst de SWW-boiler elektrisch verwarmd, daarna laat ik de wasmachine en vaatwasser (beide met hot-fill) draaien, vervolgens laat ik de boiler terug opwarmen en tenslotte zet ik de airco in de slaapkamer aan.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Vanochtend onder/boven: 33/63grC
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Voor je sanitairbuffer? Da's knap zo'n verschil in een kleine buffer.
sfj

Bericht door sfj »

Ingir schreef:Het opmaken is geen probleem, tijdens de warmste zomerdagen wordt eerst de SWW-boiler elektrisch verwarmd, daarna laat ik de wasmachine en vaatwasser (beide met hot-fill) draaien, vervolgens laat ik de boiler terug opwarmen en tenslotte zet ik de airco in de slaapkamer aan.
Dan saldeer je toch? Kost hier in de Belgique nu 75€/kWp/jaar.
Of heb je batterijen? Want je moet op de één of andere manier een buffer hebben.

Op deze manier geeft de hot-fill van de (af)wasmachines ook extra verlies, vooral standtijd verlies en verlies tijdens het 'vervoer' in de leidingen.

Daarom zou ik zelfs aanraden om de volgorde wat aan te passen:
- Eerst afwasmachines, die produceren hun warm water even efficïent als een gewone boiler dat kan.
- Al wat meer geproduceerd wordt naar de SWW-boiler.
- Pas wanneer die boiler overvol is de airco aanzetten (of iets anders wat minder energie verkwistend, misschien een elektrische wagen of de voorverwarming van de oven om een broodje/pizza/eetmaal in te bakken)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Stel dat je voor een eventueel overschot, simpelweg een 2e boilervat bijplaatst. Paralel op de 1e. 1e warm, kraantje open en door in de 2e. Niet genoeg opwarming voorhanden, dan 2e boilertje kortsluiten en achterwege laten. Is goedkoop en eenvoudig te realiseren.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef:Vanochtend onder/boven: 33/63grC
Zojuist: onder/boven: 72/70grC

Kun je zo bepalen of de opwarming zonder al te veel verlies gaat?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dan zou je in/uit temp ww moeten meten tov boilertemp.
Tevens tempverlies over de nacht in relatie tot isolatiedikte en leidingverliezen.
2e boiler denk ik ook aan. In serie dan. Als de hoofdboiler op temp is, de 2e boiler opwarmen middels 3-wegklep. Het sww permanent door beide boilers laten lopen. Onze boiler van 200 l is afgesteld op 50gr. Bij een douchebeurt springt elke keer de pelletkachel aan. Het is dus zaak de temp omhoog te brengen met de zonnecollector.

Wel interessant onderwerp zo. Ik berust nu in de wetenschap dat een collector een goede keus is (voor ons). Bij mankementen kunnen we altijd overstappen op een vlakke plaat ivm zelf uit te voeren reparaties. Nog steeds geen spijt van buizen.
Ingir

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Stel dat je voor een eventueel overschot, simpelweg een 2e boilervat bijplaatst. Paralel op de 1e. 1e warm, kraantje open en door in de 2e. Niet genoeg opwarming voorhanden, dan 2e boilertje kortsluiten en achterwege laten. Is goedkoop en eenvoudig te realiseren.
De vraag is wat je met die extra warmte wilt doen... de eerste boiler zal immers voldoende zijn voor het dagelijks SWW-verbruik. Dat is ook precies het probleem van zonneboilers die in de zomer enkele uren warmte produceren en dan de rest van de dag verder niets kunnen bijdragen terwijl zonnepanelen na verwarming van het SWW nog gebruikt kunnen worden voor diverse andere toepassingen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waar baseer je je systeem op.

Altijd voldoende, dan heb je op extreme dagen overcapaciteit. Of een gemiddelde, dan moet je naverwarmen. Een 2e boilertje leidt tot minder naverwarmen.

Misschien is dat helemaal nog geen slechte basisgedachte voor de uitwerking van je systeem. Beter 2x 150L dan 1x 300L. Ik weet het, ook wat meer verliezen. Maar bij de gemiddelde zon dagen, heb je eerder 150 op hoge en bruikbare temperatuur, dan 300L lauw water wat naverwarming noodzaakt.
Ingir

Bericht door Ingir »

sfj schreef:
Ingir schreef:Het opmaken is geen probleem, tijdens de warmste zomerdagen wordt eerst de SWW-boiler elektrisch verwarmd, daarna laat ik de wasmachine en vaatwasser (beide met hot-fill) draaien, vervolgens laat ik de boiler terug opwarmen en tenslotte zet ik de airco in de slaapkamer aan.
Dan saldeer je toch?
Zolang dat nog mogelijk is, ik verwacht dat na de uitrol van slimme meters de huidige salderingsregeling afgeschaft zal worden. De overheid deelt nu jaarlijks 3,5 miljard euro SDE+ subsidie uit voor windmolens en houtbijstook in kolencentrales, die subsidie moet worden opgebracht door alle huishoudens via de energierekening voor netstroom en aardgas. Dankzij de salderingsregeling is het vrij eenvoudig om het volledige stroomverbruik af te dekken met zonnepanelen, eventueel ook het aardgasverbruik door inzet van een warmtepomp of elektrische verwarming. Daarmee wordt de heffingsgrond voor de extra energiebelastingen ondermijnd en zullen steeds minder mensen steeds meer belasting moeten opbrengen. Dit scenario is ondenkbaar.

Ik voorzie dan ook dat vanaf 2020 het aantrekkelijker zal worden om stroomverbruik zoveel mogelijk af te dekken met direct verbruik van eigen zonnestroom en daarmee het gebruik van dure belastingnetstroom en belastingaardgas te vermijden. Naarmate zonnepanelen goedkoper worden en belastingenergie duurder wordt het zelfs aantrekkelijk om een overcapaciteit aan zonnepanelen te plaatsen zodat in de winter nog voldoende stroom wordt opgewekt voor huishoudelijke stroom en SWW. Uiteraard met enkele accu's erbij om stroom te bufferen voor de avond/nacht.
Waar baseer je je systeem op.

Altijd voldoende, dan heb je op extreme dagen overcapaciteit. Of een gemiddelde, dan moet je naverwarmen. Een 2e boilertje leidt tot minder naverwarmen.

Misschien is dat helemaal nog geen slechte basisgedachte voor de uitwerking van je systeem. Beter 2x 150L dan 1x 300L. Ik weet het, ook wat meer verliezen. Maar bij de gemiddelde zon dagen, heb je eerder 150 op hoge en bruikbare temperatuur, dan 300L lauw water wat naverwarming noodzaakt
Overcapaciteit aan zonnepanelen inderdaad, dat is met steeds goedkopere zonnepanelen en stijgende energieprijzen geen probleem. Over 10 jaar is de netstroomprijs zo'n 40 eurocent per kWh en de Wp-prijs nog 50 eurocent. Bij mij ligt er dan zo'n 14 kWp op het dak (9K investering inclusief accu's) om de 3.500 kWh stroomverbruik voor huishoudelijke stroom plus SWW plus basisverwarming af te dekken, op een winterdag heb ik dan zo'n 12 kWh nodig. Ik spaar daarmee jaarlijks 3.500x0,40= € 1.400 uit aan energiekosten zodat de 9K investering in ruim 6 jaar is terugverdiend.

Die overcapaciteit betekent ook dat ik van februari t/m oktober een overschot aan stroom heb die ik kan gebruiken om nog wat bij te verdienen door stroom te verkopen (laadstation voor elektrische auto's/fietsen) en om extra comfort in te zetten (airco's).
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Als de netto stroomprijs van ongeveer 8 cent nu in tien jaar vervijfvoudigt naar 40 cent, dan trekt dat een heleboel zaken mee omhoog. Het zal zeker niet helpen paneelprijzen te doen halveren. Ik denk dat warmwaterproductie bij een dergelijk scenario niet eens meer van belang is..... Vermoedelijk ben je dan weerbaarder door die 12 kWh/dag terug te brengen naar 2 kWh.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide

Bericht door Paide »

Hoe moeilijk zou het zijn om zelf een "rest opwek verbruiker" te maken?

Je meet rond je meterkast wat je terug in zou kunnen voeren, zeg 500W. Vervolgens stuur je je verwarmingselement in je buffer aan om 500W weg te stoken. Je invoer is nu 0. Er schuift een wolk voor de zon, je dreigt met netstroom je element te gaan stoken en de regelaar zet het element terug naar 0. Wolk gaat weg, vermogen van het element wordt weer opgeschroefd.

Een vermogensregelaar op een ohms verwarmingselement kost een tientje ongeveer. Ampere meters zijn ook goed te betalen. De hardware heb je denk ik voor 50 euro wel bij elkaar. Zou zo'n regelaar te maken zijn?
Plaats reactie