recup radiatoren doen of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sfj

recup radiatoren doen of niet?

Bericht door sfj »

Op 2de hands sites zijn heel wat radiatoren te vinden. Ik moet een heel huis uitrusten... en nieuwe in een oud huis? Dat past niet... liever recycleren.
Maar is het wat? Heeft iemand hier ervaring mee?

‘Oude’ radiatoren van zo’n 40 à 50 jaar oud zijn goed te vinden. Niets speciaal wat betreft design. Wel lekker zwaar, die massa daar heb je toch wat aan of niet?

‘Vintage’ modellen, in gietijzer, kosten meestal een arm en een been. Soms mooi, zeker niet altijd, soms veel, zelfs heel veel werk aan.

‘Moderne’ exemplaren zijn ook te vinden. Zijn doorgaans uit dun plaatstaal gemaakt. Soms is hier helemaal geen werk aan.

Extra vragen die ik me stel:
- Zijn de aansluitingen redelijk standaard in het genre van ½”?
- Hoe kan ik het vermogen bepalen, of zal dat een beetje op het oog moeten (erg is het niet, ik ga toch voor veeeel groter dan het moet zijn, dan kan er een lagere temperatuur door)
- Hoe is te zien of die radiatoren nog deugen of niet? Die oude modellen kunnen wel tegen een stootje, als ze gebarsten zijn van de vorst valt het ook goed op, maar of ze net niet doorgeroest zijn dat is moeilijk te zien natuurlijk.
ritsaert snijder

Re: recup radiatoren doen of niet?

Bericht door ritsaert snijder »

Heb je de voorliggende vraag goed beantwoord? Waarom radiatoren en geen muurverwarming met een hele zuinige lage retourtemperatuur? Als je kiest voor radiatoren, ga je dan voor een LTV systeem, dat kan ook met meer traditionele radiatoren (dus meer radiatorvermogen plaatsen) of met dure LTV radiatoren...

Ik heb vroeger wel oude gietijzeren radiatoren hergebruikt. Loeivast zittende grote fittingen. Heel veel schoonmaakwerk. Leuk maar veel werk.

Ik heb daarna nog heel vaak radiatoren hergebruikt. Ik kijk altijd goed in de radiator of ze een beetje redelijk zijn. Aanbod zat en ze kosten vaak heel weinig. Dat is prima recyclebaar.
groet!

Ritsaert
sfj

Bericht door sfj »

Daar waar mogelijk zullen we vloerverwarming of muurverwarming toepassen. In de meeste kamers is dat nu onmiddellijk niet mogelijk. En dan zijn er nog een aantal kamers die maar occasioneel verwarmd worden. T’is hier groot, heb nog niet geteld hoeveel ik er moet hebben, maar het zijn er wel een aantal.

Ik ga inderdaad voor LTV met traditionele radiatoren. Heb dat in ons vorig huis gehad, werkte perfect.

Gietijzeren radiatoren zijn ideaal, maar inderdaad meestal veel werk aan.

Goed dat je er positieve ervaring mee had, dat stelt gerust.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

SJF,
Maar als je wil werken met vloer- muur verwarming en hergebruikte radiatoren wordt het wel een kunst (magie) om in te schatten hoeveel verwarming je nodig moet hebben.

Tweede punt is je watertemperatuur. Vloerverwarming kan heel laag, muurverwarming kan weer een stuk hoger en LTV radiatoren kunnen weer nog wat hoger. Ga je ze achter elkaar verbinden, waarbij je de retour bijvoorbeeld gebruikt voor de vloer?

Let bij de muurverwarming goed op de loop van de leidingen zodat er geen luchtbellen ontstaan.

Ik ben benieuwd. Ik vind vloer en muurverwarming al lastig genoeg om waterzijdig in te regelen (zodat je de gewenste temperatuurverdeling krijgt in je huis). Een slechte regeling betekent een hoger energieverbruik....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie