Isoleren met PIR

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Isoleren met PIR

Bericht door vandijkf »

Hallo
Wij zijn een oplegger aan het bouwen om in te gaan wonen.
De wanden en het dak zijn inmiddels besteld en ik ga de wanden zelf isoleren.
Die bestaan uit 2,4 cm plywood met aan beide kanten een gelcoatlaag.
Het dak bestaat uit 4 cm sandwich plaat.
Nu ga ik de wanden voorzien van een 4 cm dik regelwerk met daartussen een isolatie materiaal.
Door de wanden kan ik dan gelijk mijn leidingen trekken.
Het geheel wordt verwarmd door de vloerverwarming.
Ik zat te denken aan PIR platen van 4cm dik op de wanden en onder de vloer aan te brengen.
Nu is mijn vraag of platen met een bitumen laag nog een meerwaarde hebben om vocht/condens vorming tegen te gaan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Fred

Op de link hieronder staan de vorderingen van mijn project
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren met PIR

Bericht door JantjeV8 »

Op 1 of ander manier komt mij die bekend voor, heb je hier al eens eerder je verhaal gedaan?

Het punt is dat die plywood/gelcoating al heel erg dampdicht is, maar aan de buitenzijde van de isolatie zit. Wat jij wil voorkomen is dat vocht van binnenuit niet tussen de isolatie en de plywood gaat zitten. Dan is een dampremmertje aan de binnenzijde wel aan te bevelen. Maar waarom je daar bitumen voor zou kiezen begrijp ik niet. Een eenvoudige pe-folie volstaat.
Omdat je al erg minimaal isoleert, overweeg de Resolschuim eens. Een iets betere R-waarde bij gelijke dikte en een beter brandgedrag. Let op, je leidingen breken de r-waarde op die plaatsen ook af.
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Isoleren met PIR

Bericht door vandijkf »

Ik had hier op het forum al eens eerder een vraag over mijn stroomvoorziening gesteld.

Ik had platen met bitumen in gedachten omdat die laag daar al op zit en er dus niets meer overheen hoef te trekken.
Maar ik zal mij eens verdiepen in Resolschuim.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Isoleren met PIR

Bericht door Mees* »

Komend weekend naar de 4x4 vakantiebeurs.........daar kun je vast wel wat opdoen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren met PIR

Bericht door ritsaert snijder »

Nadeel van resol is dat het veel minder/ niet vochtbestendig is. Ik zou de platen laten overlappen (en dan met 2 keer 2 cm werken). Die platen gaan in de tijd namelijk werken.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren met PIR

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef:Nadeel van resol is dat het veel minder/ niet vochtbestendig is. Ik zou de platen laten overlappen (en dan met 2 keer 2 cm werken). Die platen gaan in de tijd namelijk werken.
Is dat zo? Dat fenomeen ken ik niet. Ze worden zelfs als kantplank in de grond toegepast.
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Isoleren met PIR

Bericht door vandijkf »

Het moet beslist geen vocht opnemen want ik ga de onderkant er ook mee isoleren.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren met PIR

Bericht door ritsaert snijder »

Er is vrij veel over te vinden; bijvoorbeeld http://ecobouwers.be/forum/post/iemand- ... t-resol-k5. En dat vochtig resol door vorst verpulverd daar heb ik zelf ook ervaring mee (opgeslagen in een schuur en niet goed droog). Ik zou het met het trailer project niet gebruiken...
groet!

Ritsaert
vandijkf
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2014, 20:12
Locatie: In de camper

Re: Isoleren met PIR

Bericht door vandijkf »

Na het een en ander gelezen te hebben ga ik toch voor PIR en dan maak ik een damp werende laag aan de binnenkant.
Ik denk er nog even over na of ik platen van 2x2 of 1x4 cm ga gebruiken.
http://trailerprojekt.blogspot.nl/

Wie steeds maar achter de kudde aanloopt, zal alleen maar in de stront lopen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren met PIR

Bericht door ritsaert snijder »

Het cacheringsmateriaal (bij aluminium cachering komt het minder voor) en temperatuurschommelingen hebben invloed op de krimp. Ik zou denken dat er bij een trailer hele forse temperatuurverschillen kunnen optreden. Bij grotere naden ontstaan forse koudebruggen die ook het overall effect van je isolatie negatief beïnvloeden. Ik zou met een trailer met een stalen frame (mogelijke koudebrug) veel aandacht besteden aan de isolatie. De trailer wordt rondom blootgesteld aan de koude.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie