Welke pellet CV ketel 30kW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sfj

Welke pellet CV ketel 30kW

Bericht door sfj »

Welke pellet CV ketel van rond de 25kW koop ik best?
Kweet het, er staan hier al een hoop artikeltjes over dit onderwerp, maar ik kom er nog niet uit.

De bedoeling is natuurlijk verwarmen maar ook warm water in het tussenseizoen.

Het vermogen dat nodig is volgens berekening door iemand die weet hoe het moet is 23kW bij -8°C, dat is dus wel het minimum dat ik wil hebben. Als het kouder wordt zet ik de haard dan maar bij aan.

Nu wil ik graag weten welke kopen rekening houdende met prijs/kwaliteit verhouding. De grote oostenrijkse merken zijn beetje buiten budget... schoon materiaal, maar ik kan het me niet betalen en ik ben ook niet overtuigd dat die beter zijn.
Wat betreft installatie zal ik één en ander zelf doen met een bevriend chauffagiste.
pelletpower

Re: Welke pellet CV ketel 30kW

Bericht door pelletpower »

Nou da's niet zo moeilijk. Kovan natuurlijk. We hebben er 2 draaien in werkplaats en woonhuis. Is zelden wat mee. Een draai aan de thermostaat is voldoende. Eenmaal schoonmaken in de 750 kg pellets is voldoende. Rendement boven de 90 proc en prijs is de helft van oosterrijks premiummerk. Je bent altijd welkom om te komen kijken.
sfj

Bericht door sfj »

Mercikes voor uw antwoord. Dat merk kende ik nog niet. Zal eens met de Luxemburgse invoerder voor de Benelux een praatje doen ivm de prijzen en zo.

En bedankt voor het voorstel, ik kom graag eens langs om te kijken, tenminste als de afstand realistisch is, van welke regio ben je ergens? Ik woon niet zo ver van Geraardsbergen.
pelletpower

Graag gedaan. Ze zijn niet de enige die importeren. Kijk maar eens op kovan.nl. Wij wonen in een dorpje boven Waalwijk.
Ingir

Bericht door Ingir »

sfj schreef:Het vermogen dat nodig is volgens berekening door iemand die weet hoe het moet is 23kW bij -8°C, dat is dus wel het minimum dat ik wil hebben.
Weet je dat zeker? Het is zeker wel mogelijk met een grote en nauwelijks geïsoleerde woning maar erg gebruikelijk is het niet. Om je een idee te geven: een matig geïsoleerde woning uit 1980 (geen vloerisolatie, 40mm glaswol in spouwmuur en 60mm glaswol in dak, enkel glas op verdieping en zolder, dubbel glas op BG) van 250m² heeft ongeveer 12 kW@-8°C nodig.
pelletpower

En een binnentemp van -2 zeker?
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik moet Ingir toch een beetje gelijk geven hoor. Hier verwarmd de SZ brander een goed geïsoleerd vrijstaand pand van 750 m³ met een ingesteld vermogen van 6.5 a 7 Kw.
Wat nu eigenlijk te veel is want de brander staat zeer regelmatig stil. Niet optimaal dus.
Het is nog steeds beter van een brander zodanig af te stellen dat deze constant moet brander. Dan ben je zuinig bezig. Een overmaatse brander kost je op alle manieren té veel.
sfj

Bericht door sfj »

Ja, we zijn zeker over dat benodigd vermogen. En het is dan nog eens netto vermogen enkel voor het hoofdgebouw, dus moest die ketel dat we zetten maar 90% rendement hebben dan moet er eigenlijk nog een tiende bij. Het is deze winter ook bevestigd door het verbruik van de bestaande (hoofdzakelijk elektrische) verwarming.

Ieder huis is ook verschillend en wordt verschillend bewoond. Hier bvb is de hele dag door activiteit en worden de meeste vertrekken constant gebruikt en dat heeft ook zo zijn invloed. Grote hoeve, vrijstaand in open vlakte, dus helemaal blootgesteld aan weer en wind, het grootste deel hier is van begin vorige eeuw, waarschijnlijk net na WO-I.
Het dak van het hoofdgebouw heeft ondertussen isolatie gekregen. Muren van 45cm dik, overigens zonder spouw, krijgen gedeeltelijk isolatie langs binnen. Langs buiten kan het niet (oa. ivm voorschriften). Een paar ramen waar nog enkel glas in zit en een buitendeur worden vervangen. En nog zo van die dingen ivm het motto dat isoleren en correct verluchten beter rendeert dan eender wat anders.

Op de koudste momenten zal een haard bijspringen. Voor de bijgebouwen gebruikt als 'werkzone' die ook zeker vorstvrij moeten blijven heb ik zin in een experimentje met een rocket met bell.
deleted

Bericht door deleted »

Correct isoleren is alvast niet langs binnen, brengt niks in een continu regime.

Hoe gebeurt de warmteverdeling ?
Een betere verdeling wil ook wel energie sparen.

Hoogrendementsketels hebben lage temperaturen nodig om hun rendement werkelijk te halen.

G
sfj

Bericht door sfj »

Verdeling door klassieke radiatoren. Wel overgedimensioneerd ivm , het is nog uit te maken exact hoeveel overmaat mogelijk is ivm afmetingen van die dingen. Achter de radiatoren denk ik eraan een reflecterende folie te plaatsen.

Enkel op de gelijksvloer is over een aantal jaren vloerverwarming te overwegen (samen met vloerisolatie natuurlijk). Op dit ogenblik laat ons budget nog de planning dat toe.

Wandverwarming wordt overwogen in badkamers en twee van de slaapkamers. Ben hier eigenlijk nog niet voldoende over ingelezen om nu al te kunnen uitmaken of het wel een optie is.

Let erop dat de meeste leidingen van de ketel naar de verdeelpunten in opbouw zullen geplaatst worden.

Gandalf schreef:Hoogrendementsketels hebben lage temperaturen nodig om hun rendement werkelijk te halen.
Heb je het dan over de temperatuur van het CV water? Lijkt me moeilijk haalbaar bij hout gestookte ketels ivm hoge temperatuur nodig voor de vergassing. Altijd wel mogelijk om de doorstroomsnelheid van het water te verhogen, dat onttrokken vermogen moet ook nog steeds opgenomen worden. Ik denk aan een buffer, ook op de pellet-ketel.
deleted

Bericht door deleted »

sfj schreef:Heb je het dan over de temperatuur van het CV water? Lijkt me moeilijk haalbaar bij hout gestookte ketels ivm hoge temperatuur nodig voor de vergassing.
De wisselaar in de ketel behoort de hoge temperaturen (vergassing) over te brengen op de (lagere) temperaturen van het CV-water.
De retourtemperatuur van het CV-water bepaalt hoeveel warmte er uit de rookgassen te halen valt.
Is de retourwarmte relatief hoog, dan zal de afgastemperatuur naar de schoorsteen ook relatief hoog blijven.

De opgegeven fabrieksrendementen zijn vrijwel zeker gehaald met lage retourtemperaturen.

G
pelletpower

Buffer is niet persee nodig. Benader een goede pelletkachel hetzelfde als gas/ mazout ketel
sfj

Bericht door sfj »

Anderhalve maand verder en moet mijn keuze gaan maken want er is nog heel wat werk aan de winkel.
Er komt een buffer op de ketel van 500L.

Ook al kan de nog te kiezen ketel moduleren het is toch beter om die vol gas te laten draaien met betrekking tot zijn rendement. Hoe zorg ik er nu voor dat die zo veel mogelijk 100% vermogen levert:

Het benodigd ketelvermogen wordt berekend om tijdens de koudste dagen van het jaar het ook nog gezellig te hebben. In mijn geval is het dan -15°C en dan is hier 28kW nodig. Nu komt dat ook weer niet zo vaak voor en dan vooral nog tijdens de nacht wanneer het binnen ook een graad of 3 minder mag zijn. De gemiddelde minimum maandtemperaturen voor mijn gemeente zijn over de laatste 10 jaar zelfs allemaal positief. Op deze basis en de veel vaker voorkomende minimum buitentemperatuur van -8°C heb ik een nieuwe berekening gemaakt en ik kom uit op... 21kW.

Maar als het dan echt wel koud wordt? Dan gaan we allemaal samenhokken in dezelfde kamer toch... of zetten we de haard aan, die kan ook nog eens 10kW leveren. Meer dan genoeg. Dankzij die haard blijft er zelfs genoeg vermogen over om het SWW luxueus warm te maken. En t'is winter dus dat hoeft ook weer niet alle dagen 200L te zijn.

Zo... Dat is het dan voor de koudste dagen. Pellet-CV brandt op volle toeren met maximaal rendement.

En die andere dagen?
bij -4°C en binnen lekker warm op 21°C -> 19,5kW
bij -4°C en tijdens de nacht op 17°C -> 17,5kW
's morgens tegen het opstaan moet die ketel wel op volle toeren draaien om terug aan de 20 à 21°C te komen. Om dat comfortabel snel te doen heeft hij met 21kW niet voldoende vermogen. 2 mogelijkheden: Prioriteiten stellen en niet alles tegelijkertijd willen opwarmen. Ofwel een buffertje plaatsen die de overschot aan beschikbaar vermogen tijdens de nacht kan opslaan en 's morgens hergebruik hiervan en de CV 'boosten'. Er is 's nachts 3,5kW overschot en over 8 uur geeft dat dan 28kWh en daarmee kan je 500L water 48°C warmer maken. Overdag is er ook nog een beetje overschot waarmee het SWW kan verwarmd worden.

Rond het vriespunt is er weer minder vermogen nodig:
bij 0°C en binnen lekker warm op 21°C -> 17,5kW
bij 0°C en tijdens de nacht op 17°C -> 14,5kW
Idem als hierboven dus, de ketel zal echter niet meer 100% van de tijd moeten draaien, de buffer en de inertie van het gebouw zorgen ervoor dat die ketel een paar uur kan uitstaan en niet telkens aan/uit/aan/uit gaan. Een grotere buffer komt hier van pas om grotere hystersis kant CV-ketel te hebben, maar die buffer kost meer en het verschil in rendement is marginaal.

Wanneer de temperatuur nog verder stijgt:
bij 5°C en binnen lekker warm op 21°C -> 13,7kW
bij 5°C en tijdens de nacht op 17°C -> 11kW
bij 10°C en binnen lekker warm op 21°C -> 10kW
bij 10°C en tijdens de nacht op 17°C -> 7kW

De ketel draait nog minder vaak. Een grotere buffer kan ook hier toegepast worden. We komen op het punt waar 2 ketels van 12kW eigenlijk het beste rendement geven. Hier kan er namelijk eentje uitgezet worden. Financieel is dat niet zo'n goed idee.

Conclusie:
- Eerst dacht ik nog van een iets overbemeten ketel te nemen zoals zo vaak het geval bij aardgas, maar dit is hier echt geen goed idee voor een pellet-CV. Zo'n 21kW vermogen klinkt voor ons geval ideaal.
- Wanneer de buffer in de verwarmde schil staat, zijn er geen standverliezen. Dit is echt een belangrijk punt.
- Een kleinere CV is goedkoper. kleine rookafvoer, kleinere verbindingen, etc...

Wat denken jullie? Laat de commentaar maar komen :-)
pelletpower

Sorry, in andere draadje heb ik wat gepost dat hoorde eigenlijk hier. Zoals Gandalf al aangaf zijn retourtemp belangrijk. Heb je daar een idee van. Je verwarmt nu ook. Hoe?
sfj

Bericht door sfj »

'k Probeer de relevante dingen uit dat ander draadje hier te quoten.
pelletpower schreef:Een buffer voor cv icm pelletkachel is niet nodig en zorgt voor extra verliezen.
Nodig niet, echter hij kan volgens mij wel bijdragen aan het globaal rendement. Standverliezen zijn er dan wel maar als die buffer in de verwarmde schil staat komen die weer terecht in het huis. Met welke andere verliezen moet er nog rekening gehouden worden?[/quote]
pelletpower schreef:Ivm rendement liever een iets grotere ketel. De ketel kan dan op lagere temp werken voor hetzelfde vermogen.
Bedoel je: 35kW ketel nemen om die maar op pakweg 25kW te gebruiken en dan met als doel de temperatuur van het uitgaand CV water lager te houden?
Daar wil ik graag wat uitleg over want zoals ik het nu zie gaat dat niet bijdragen aan een beter rendement: De pellet brander moet dan gaan moduleren naar een kleiner vermogen waarvoor de ketel zelf eigenlijk niet ontworpen is. De primaire temperatuur gaat lager zitten met een minder goede verbranding tot gevolg. De lambda sonde en instelbare luchtinlaat kunnen dat nooit helemaal compenseren. Stel nog dat dit wel lukt, als het CV-water bij het verlaten van de ketel te laag is in temperatuur is er verhoogde kans op condensvorming in de ketel met meer corrosie en bijhorende problemen.
De temperatuur naar de radiatoren of vloerverwarming laag houden is een ander verhaal en gaat per groep via de mengklep (of gelijkaardig) van die groep.
pelletpower schreef:Hier verwarmt een 20 kW pelletkachel met maxtemp van 60 gr een huis van bijna 700 m3 uit 2007 op zijn sloffen.
Volgens mij heb je dan een overbemeten ketel staan. Als het ding gemaakt is om 20kW te leveren, dan ben je best dit vermogen ook aan te spreken. In jouw geval was 15kW of zelfs minder misschien al voldoende geweest. Indien jouw huidige ketel moet gaan moduleren dan heb je geen optimaal rendement. Indien jouw huidige ketel vaak aan/uit springt omdat hij niet (kan) moduleren dan zijn er ook verliezen om telkens op te starten en die ketel op temperatuur te krijgen bvb.
T'is als ik op mijn sloffen werk ik ook minder performant ben :wink:
pelletpower schreef:Je verwarmt nu ook. Hoe?
Geen CV nu. Wel blokken hout.
Plaats reactie