Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door marini »

ik gebruik een een balk met daaraan gevezen 4opstaande balkjes van 50x50 1m hoog, ik schuif de pallet daartussen en zaag de planken er tussenuit, de balken zaag ik met een zelfde afkortzaag als in het andere filmpje met de aanhangwagen in beeld.
Werk prima, alleen dus mijn boomzaag laat te wensen over, kettingspanning die te snel weg is, slecht starten en stilvallen enz.
Ik heb ook een elektrische maar die is kwalitatief nog slechter dan de benzineversie, ketting loopt van/naast het aandrijfwiel .
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Dat van die ketytingen marini, klingt toch als gelengde kettingen hoor... eventueel een schakel tussenuitnemen als je ze nog genoeg kan scherpen of gewoon vervangen? :)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Heeft iemand nog suggesties? Kom er nnd*ju niet uit. 2 van m'n zagen blijven de hik krijgen.

MS180:
Bougie nieuw.
Tankslang nieuw.
Tankfilter nieuw.
Tankontluchting in orde.
Luchtfilter nieuw.
Membraan en de rest in in de carb nieuw.
Uitlaat schoon.
Vanaf inlaat en uitlaat kant geen krasje op de zuiger of in de cilinder te zien, alles keurig.
Start koud moeilijk, warm geen probleem.
Loopt prima stationair.
Pakt niet goed op, komt moeilijk op toeren. Eens op toeren loopt hij prima, vermogen is goed.
Het punt is dat het ding dit niet consequent doet. De ene tank prima, de volgende tank ellende, en zo op en neer.

MS240:
Nieuwe lagers
Nieuwe keerringen
Nieuwe zuiger, zuigerveren.
Nieuwe cilinder.
Nieuwe tankfilter
Nieuwe benzineslang
Nieuwe bougie.
Nieuwe pakkingen, membraan en vlotternaald in de carb.
Tankontluchting in orde.
Uitlaat schoon en ontkoolt.
Start moeilijk, warm en koud.
De ene tank geen probleem, even tanken en niet aan de gang te krijgen.

Ik draai altijd op aspen. Het punt is dat de kwaal 'dan wel dan niet' zich voor doet. Het enige wat nog zou kunnen is om de hele carb te vervangen.
Tim

Bericht door Tim »

Jantje,

Vocht in de tank?

Tim
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nee, helemaal schoon gemaakt en droog.

Ik zit nog te denken aan de rubber waar de carb tegen aan gedrukt wordt, die tussen de cilinder en de carb dus. Maar die voelde nog we soepel aan. Hij zou daar toch valse lucht kunnen aanzuigen.

Bougies staan op 0,6mm.
guus

Bericht door guus »

Jantje,

Hoe is het bij de MS180 met de keerringen ?

En bij de MS240 Is alles vervangen behalve de ontsteking :wink:
hoe is het met de as spie van het vliegwiel ?
Deze breken nog wel eens of bij het monteren van het vliegwiel plakken ze aan de magneet :roll:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
willem

Bericht door willem »

Zonder luchtfilter ook???? choke werkt goed????? sproeiers doorgeblazen????
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

guus schreef:Jantje,

Hoe is het bij de MS180 met de keerringen ? Dat zou inderdaad kunnen, maar mijn ervaring is dat valse lucht vanaf daar dat de zaag heel hoogtoerig wil gaan lopen, en stationair loopt hij juist prima

En bij de MS240 Is alles vervangen behalve de ontsteking :wink: Klopt ook, maar als ik de bougie er uit draai vonkt hij altijd prima
hoe is het met de as spie van het vliegwiel ?
Deze breken nog wel eens of bij het monteren van het vliegwiel plakken ze aan de magneet :roll:
Ik weet het, ben daar bij montage ook bedachtzaam op, kan me niet voorstellen dat hij toch ernaast is gegaan maar controleer het nogmaals
willem schreef:Zonder luchtfilter ook???? Niet geprobeerd
choke werkt goed????? Mechanisch visueel wel, luchtkelp in de venturi gaat dicht, sluit netjes en dan ook het klepje in de luchtfilter gaat netjes dicht
sproeiers doorgeblazen????
met 6 bar en meermaals en behoorlijk lang.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Bougie hoort op 0.5 mm! Hoe ziet de bougie eruit? (lichtbruin is ok)
Check de ruimte tussen vliegwiel en ontstekingsmodule (0.3 mm)
MS180: zou bij warmlopen valse lucht kunnen zijn bij inlaatrubber , check of cylinderschroeven vast zitten.
MS240: zet L schroef iets rijker, stationair iets hoger en kijk of dit verschil maakt.

Laat beide zagen eens op mengsmering lopen en kijk of het verschil maakt.
Sproeiers kun je beter niet met compressor doorblazen, als het moet dan met lage druk
compressie/vacuumtest uitvoeren, trekt de zaag nog zwaar genoeg aan?

succes
groet,
Erik
Pieke

Bericht door Pieke »

JantjeV8 schreef: Ik draai altijd op aspen. Het punt is dat de kwaal 'dan wel dan niet' zich voor doet. Het enige wat nog zou kunnen is om de hele carb te vervangen.
Houd er rekening mee dat brandstof een beperkte houdbaarheid heeft. http://www.multitools.be/advies/de-houd ... an-benzine

Jarenlang geleden al achter gekomen waarom de motorfiets niet meer wilde aanslaan toen de zomer weer aanbrak.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Bij mengsmering en lange stilstand is het overigens beter om de tank leeg te laten draaien zodat de carburateur droog is. Alkylaatbenzine (Aspen, Motomix) kun je zonder problemen langere tijd in de tank laten zitten.
groet,
Erik
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Met Aspen is er geen houdbaarheidsprobleem. Los daarvan, de doorlooptijd is bij mij vrij hoog.

Gisteren de MS240 nog wat dingen getest: rijker/armer het maakte niets uit. Ik heb de koppeling gedemonteerd en zo laten lopen, met wat ether rond de keerring gespoten maar dat had geen invloed op het lopen. Dat gedeelte is dicht.
Ik heb zelfs silicone pakking tussen de aluminium pakking achter het carburateurtje gedaan, zowel tussen carb/pakking als tussen pakking/behuizing. Geen verschil.
Vliegwiel gecontroleerd, spie zit prima.
Wel geconstateerd: Met de choke er op wil hij redelijk snel aanslaan. Dan de choke er af (eigenlijk de normale startprocedure) en dan niks meer. Hooguit een enkel reuteltje terwijl je aan het koord trekt. (vonkt dus wel).
Bougie blijft droog na veelvuldige startpogingen. (geen peut dus).
Mijn basisafstelling: H 3/4 slag uit. L 1 slag uit.
De keer dat de motor (redelijk) liep stond L bijna 2 slagen uit. (na revisie van de membraan e.d.). Dat is veel te ver van de basisafstelling weg en duidt op een storing.
Ik zal nog eens een voelermaat tussen het vliegwiel en de spoel steken.
Overigens, met ingeschakelde handvatverwarming had dat geen gevolgen voor het lopen. De motor hoor je niet van toerental veranderen terwijl dat toch wel wat vermogen wegneemt. Ik zou daarom zeggen dat de stroomvoorziening wel in orde is.

Vacuumtest kan ik nog doen, maar verwacht daar weinig uit. Het hele zootje is vernieuwd. Mogelijk een verborgen scheurtje in het rubber tussen carb en cilinder.
willem

Bericht door willem »

Als je de bougie er uit haal, kap erop en de 6-kant op massa leg en met
lichte trekken aan het startkoord moet ie een stevige vonk geven,
als dat zo is kan je de ontsteking uitsluiten en in de brandstof gebeuren
verder zoeken.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Een koude en losse bougie kan vonk geven, terwijl aangedraaid en/of warm de vonk plots via een haarscheur in het porselein over slaat. Een bougie los testen geeft een indicatie, geen garantie.

Ik heb bovendien het gevoel dat de bougies van tegenwoordig of levenslang meegaan, of zeer voortijdig de geest geven. En dat ze heel gevoelig zijn voor te vast aandraaien. Geldt met name voor de heel slanke en heel kleine bougies. Ik gebruik een testbougie van 40 jaar oud.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Klinkt dus als een brandstofprobleem.. zit de pakking en membraam in de juiste volgorde gemonteerd? Zeeffilter in de carb schoongemaakt? het kan ook bij dat de hendeltje van de vlotternaald niet op de juiste hoogte staat afgesteld.
Impulsslang/opening gecontroleerd op breuk of verstopping?
groet,
Erik
Plaats reactie