Verder - en misschien ben ik nu spuit elf- gaat het bij dat 400 watt paneel niet om 400 watt warmteafgifte, maar om 400 watt stroomverbruik. Ik weet niet wat de efficiency is van die omzetting, maar die zal vast geen 100 % zijn. Het gaat trouwens om 'econoheat' panelen, die ik met hulp van ome Google op het spoor kwam.
Het huis isoleren aan de buitenschil is momenteel prioriteit nummer 1.
Ter illustratie: Er zitten nu nog rotte kozijnen met enkel glas - hier en daar zelfs gebroken. En de vorige eigenaar heeft hier en daar de betonnen constructievloer weggekapt om zelf wat leiding-pruts-werk aan te leggen, zonder daarna de vloer weer dicht te maken. In een hoek van de keuken lag het laminaat dus enkel op een vuilniszak, met direct daaronder de koude grond. Dus.
Dit om aan te geven: De ruimtes van elkaar isoleren zal de eerstkomende jaren niet heel hoog op het prioriteitenlijstje komen.
Voor de lange termijn komen er prima oplossingen voorbij.
Maar de opties voor dit moment zijn nog steeds enkel: met een extra thermostaat een HR-combiketel zes uur per dag een enkele radaiator te laten aanblazen of kiezen voor een elektrisch paneel. Beide hebben nadelen. Welk nadeel is het zwaarst?
@ritsaert: mijn vermoeden was dus correct. Je stelde je eerste vraag dus niet omdat je het antwoord niet wist.
Als eerste reactie op een oprechte en open vraag van een nieuwe gebruiker, een afzeikerige vraag stellen, is bepaald geen warm welkom. Zeker van een mod verwacht ik in ieder geval iets anders.
Als je me wil waarschuwen dat er veel zin en onzin wordt verkocht over HR-houtkachels, dan kun je dat doen.
Als je wil weten welke kachel we hebben gekocht, dan kun je ook daar naar vragen.