Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
kockie
Site Admin

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Post by kockie »

Ik zie mezelf nog geen 150 meter mast in m'n achtertuin neerzetten met een 3-delig onderste gedeelte zoals ze nu gemaakt worden. Verder hebben niet zoveel mensen de beschikking over moderne cnc draaibanken, -frezen etc. Een Pigott lijkt me daardoor veel gemakkelijker na te bouwen en dus bedrijfszekerder. Voor de echte knutselaar blijft dan het nabouwwerk, voor diegene die iets werkends wil hebben een bewezen ontwerp!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer

Post by m.bouwer »

We willen graag met meer Piggott bouwers in contact komen.
Wellicht kan er een club ontstaan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
pelletpower

Post by pelletpower »

Deze dagen zou ik willen dat we een molentje hadden. Misschien een wens voor volgend jaar.
Dutch John

Post by Dutch John »

En dan heb je een molentje en zou je willen meer accubuffer hebben staan. Of netinvoeding. Het wensen houdt nooit op....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Ach, zo lang je wensen hebt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
pelletpower

Post by pelletpower »

Klopt, zolang je wensen hebt leef je. En een mens heeft zelden genoeg.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Een aantal van de 130 Chinese ( zelfbouw ) molentjes die zijn aangeschaft om scholieren van Gelderse basisscholen te laten kennismaken met techniek en duurzaamheid wordt verkocht.

http://www.rijnenijsselenergie.nl/winde ... maarwaaien
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

m.bouwer wrote:Een aantal van de 130 Chinese ( zelfbouw ) molentjes die zijn aangeschaft om scholieren van Gelderse basisscholen te laten kennismaken met techniek en duurzaamheid wordt verkocht.

http://www.rijnenijsselenergie.nl/winde ... maarwaaien
Enig idee wat voor molentjes dit zijn? Voor €500 met mast.....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower

Post by pelletpower »

Ja, het proberen waard lijkt me
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Dit topic loopt weer uit over wat er allemaal kan, maar er wordt geen actie ondernomen.

Ik heb een idee wat ik graag wil delen. Ik wil voorstellen om niet een complete molen te bouwen tijdens een workshop, maar gedeeltes van windmolens te bouwen. Bijvoorbeeld beginnen met een generator, daarna een keertje een workshop ijzerwerk, een workshop mastbouw, een workshop wieken maken.

Er worden dan meerdere windmolens min of meer tegelijk opgebouwd en ieder kan z;n eigen molen bouwen. Het hoeft ook niet in 1 jaar, kan best over langere tijd worden uitgesmeerd.

Wie heeft commentaar?
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Het begin zou kunnen zijn dat zich iemand meld die een Piggott molen wil.
Hij of zij heeft een locatie met een redelijk ongestoorde windaanstroming.
Dan ontstaan er mogelijkheden.
Windenergie-enthousiastelingen als bijvoorbeeld Midwoud, Dutch John, Omweg, Pelletpower, M. Bouwer..........overleggen via dit forum wat hun mogelijkheden zijn.

Uniek en toch kans dat er na een tijdje een molen draait.
midwoud1

Post by midwoud1 »

Ik ben bereid om technische adviezen te geven over het molenbouw projekt.
Een bijeenkomst van potentieel molenbouwers om de plannen door te spreken is ook mooi.
Het lijkt verstandig om met een kleine Piggott te beginnen bijv. 1200 of 1800 diam.
pelletpower

Post by pelletpower »

Schitterend om te zien hoe active pitch werkt. Tijdens een wandeling over de dijk was zojuist goed te zien hoe molens in vaanstand ( heet dit zo?) gingen bij harde wind en weer gingen draaien als de wind ' rustig' werd.
nck
Wiki Koning

Post by nck »

nck wrote: Ik weet dat NCK ooit wel eens stroom terugleverde door een asynchrone motor boven het synchrone toerental aan te drijven. Misschien kan hij een tipje van de sluier oplichten?
Het is volledig terecht opgemerkt dat je een schakeling nodig hebt om een a-synchrone generator op het net te schakelen. Ik werkte met twee elektro-motoren en een frequentie-regelaar.
Maar ook dan was het eerst de generator door middel van het net op toeren brengen, onbelast laten draaien dus, daarna de drijvende motor opstarten en ze dan middels een koppeling (v-snaren) met elkaar verbinden.
Dan het toerental zodanig opvoeren met de frequentie-regelaar dat er globaal 23 ampere per fase terug het net inging.
Meer kon niet wat dan vloog mijn hoofdzekering eruit.

De klap die de motor maakt wanneer je hem uit fase in het net hangt is behoorlijk groot.
Bij kleine vermogens zou ik het wel eens uit willen testen hoe het gaat wanneer je de generator in ster, zonder noemenswaardige synchronisatie inschakelt.
Wanneer je met een beperkt vliegwiel werkt zou dit haast moeten kunnen.
tis maar een idee. Wanneer het toch wil scheelt dat in ieder geval de elektronica.
Alleen wanneer je in ster werkt moet je de motor globaal 1/3 over-dimensioneren.

De ankers van mijn toenmalige motoren waren van zichzelf zo zwaar dat het al een vliegwiel was.
Staat ergens wel een plaatje op het forum van die dingen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Wat is het verschil in het laten aanlopen van een motor en het inschakelen van het net als de motor al draait?
Waarom maakt dat zo'n verschil?
Post Reply