voorwaarden aan schoorsteenpijpen en certificering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

voorwaarden aan schoorsteenpijpen en certificering

Bericht door ritsaert snijder »

Mees,
Diameter weet ik niet, maar ik heb onlangs pijp gekocht bij HGB trading, scherpe prijs, prima kwaliteit (dubbelwandig RVS).
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr

Re: Diameter schoorsteenpijp

Bericht door Erikvr »

Goedkoop en met NEN 6062/6069 certificaat? (=TNO gekeurd)
Een CE markering wordt door de verzekering niet geaccepteerd in geval van brand..

mvg
Erik
groet,
Erik
ritsaert snijder

Erik,
ze hebben het over een EG certificering zie http://www.hgb-trading.nl/EG-Certificaat.pdf. Is dat onvoldoende? Ik kan in mijn verzekeringspolis niks specifieks vinden.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Hoi Ritsaert,

Het zal niet in de polis staan maar is wel terug te vinden in het bouwbesluit, waarin staat dat de rookkanalen nog steeds een NEN6062/TNO keurmerk dienen te hebben. Het komt vaker voor dat er goedkope partijen rookkanalen worden aangeboden zonder NEN certificering.

Verder staat er iets opmerkelijks op de hbg site:
Bedrijven die u willen laten geloven dat een rookkanaal aan de NEN norm moet voldoen vanwege het bouwbesluit die weten niet waar ze over praten of liegen u glashard voor. De NEN, TUV, KOMO, etc. zijn commerciële keuring organen, deze normen zullen dus herschreven moeten worden naar de Europese norm.
Hier loopt HBG-trading alvast op de zaken vooruit..

mvg
Erik
groet,
Erik
ritsaert snijder

Erik, bedankt, ik ga is even contact opnemen met HGB en dat even uitzoeken. Je hoort het.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Goedenavond,
ik heb het even bij HGB gevraagd, die zijn gaan bellen met het ministerie maar ze komen niet veel verder dat Europese certificering rechtsgeldig is. Ik heb zelf ook nog even nagevraagd (ik werk bij een gemeente) en krijg de uitleg dat de Europese normering inderdaad geldig is als hogere regelgeving. En dat dit moet voldoen. Ik ben niet tot de bodem gegaan (de besluiten er bij gezocht) maar voor mezelf concludeer ik dat een EN certificering volstaat voor een schoorsteen.

Vind ook dat je zelf goed moet uitkijken met dit soort onderdelen, ik heb de spullen van HGB zelf ook geïnstalleerd en goed gekeken naar de kwaliteit;

voordelen
*kwalitatief goede isolatie (kermisch) en goede soort RVS
*goede passing, makkelijk te plaatsen
* gemakkelijk systeem
* goedkoop

nadeel
* zitten geen schoonmaakluikjes in de vaste onderdelen (apart installeren)

Tot slot; je huis brand af; de verzekering zou dan gaan stellen dat de schoorsteen niet voldeed aan het bouwbesluit.....dan moeten ze eerst aantonen dat de brand ontstond door de schoorsteen....dan moeten ze er maar opkomen en aantonen dat de schoorsteen niet voldeed. Ik weet het niet, wie heeft er ervaring met dit soort toestanden?

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr

Bericht door Erikvr »

hoi Ritsaert,
Ik heb het even gecheckt, maar het bouwbesluit waarin dit stond kwam uit '91.. Ik heb nog naar updates gezocht, maar die zijn vrij lastig te vinden (betaald te downloaden). Het zou zomaar kunnen dat Europese normering rechtsgeldig is.

Over de kwaliteit kun je als leek weing zeggen, daarvoor is de certificering.

Bij brand zal de verzekering zeker willen weten of de rookafvoer is geinstalleerd door een erkend bedrijf.

groeten
Erik
groet,
Erik
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Erikvr schreef:Bij brand zal de verzekering zeker willen weten of de rookafvoer is geinstalleerd door een erkend bedrijf.
Waarom zou dat moeten?
En wanneer spreek je over erkend bedrijf? Bepaald de verzekering dat?

Kun je die pijpen trouwens fout monteren? Als je monteert volgens de handleiding, zou het volgens mij goed moeten zijn.
Stelt toch echt niks voor :?

Anders hebben die verzekeringsjongens wel heel veel mogelijkheden om onder een claim uit te komen.
Want er zijn duizenden woningen met zelf geïnstalleerde schoorsteenkanalen.

Albert
Change, before you have to.
ritsaert snijder

Albert,
Ik zal vragen om de topic te scheiden, want dit wordt wel een beetje of topic.

Ik heb even zitten zoeken maar ik kan echt nergens iets vinden van deze eis. Waar ik wel van schik is de eis dat je schoorsteen minimaal op 15 meter afstand moet zitten van een ander brandbaar dak. Ga ik nog even uitzoeken...

Raar, op mijn rieten dak staat gewoon een schoorsteen, dat mag...en dan mag er binnen 15 meter geen andere schoorsteen staan.

Bouwbesluit
Met ingang van 1 april 2012 is het nieuwe bouwbesluit van kracht, dit is te vinden op de hieronder weergegeven link. Daar staan ook de toelichtingen.

Over de certificering;
In NEN-normen staan (reken)methoden om aan een voorschrift uit het Bouwbesluit te kunnen voldoen. Als u een NEN-norm gebruikt, weet u zeker dat u op dat onderdeel aan het Bouwbesluit zult voldoen. Het gebruik van NEN-normen is echter niet verplicht. De NEN-normen worden opgesteld en uitgegeven door het Nederlands Normalisatie Instituut NEN.
Erkende kwaliteitsverklaringen worden afgegeven door certificeringsinstellingen die door de minister van BZK worden erkend. Hierin staat dat een bouwmateriaal of bouwdeel, mits toegepast op de in de verklaring omschreven wijze, voldoet aan de eisen die het Bouwbesluit er aan stelt.

Gelijkwaardige oplossingen
Het Bouwbesluit biedt de mogelijkheid om aan de voorschriften te voldoen via een gelijkwaardige oplossing. Dit betekent dat een andere invulling mag worden gegeven aan de prestatie-eis uit het Bouwbesluit als maar wordt voldaan aan de doelstellingen van de (functionele) eis. De gekozen oplossing wijkt dan af van de voorgeschreven eis, maar biedt ten minste dezelfde mate van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en bescherming van het milieu als de oorspronkelijke eis.

Ik heb het ministerie voor de zekerheid gevraagd of de certificering van HGB voldoet aan het bouwbesluit.Antwoord volgt.

Link naar het Bouwbesluit 2012 en alle toelichtingen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s_fee=0.00

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Francus

Re: voorwaarden aan schoorsteenpipen en certificering

Bericht door Francus »

Erik,
ze hebben het over een EG certificering zie http://www.hgb-trading.nl/EG-Certificaat.pdf. Is dat onvoldoende? Ik kan in mijn verzekeringspolis niks specifieks vinden.
Ritsaert
de link die hier genoemd wordt werkt nu niet meer.

op deze:
http://www.hgb-trading.nl/aandachtspunt ... rookkanaal

daar staat weer de volgende link:

http://www.hgb-trading.nl/formulier/EGCertificaat.pdf

Hier is een concept te zien, dit IS niet voldoende, je zal altijd een geldig certificaat moeten hebben.

verder nog staat en nog een link op deze pagina:
Hier geven ze aan dat je de geldigheid kan controleren.

http://notes.giordano.it/Giordano%5CCer ... earchMax=0

En dan staat er op de site van het keuringsinstantie dat de status van de keuring "suspended" is. suspended betekent geschorst.
René

Bericht door René »

Het blad http://notes.giordano.it/Giordano%5CCer ... earchMax=0

Spreekt nu over een geldig iets, state / valid.

Dan zouden die pijpen wel een lekker goedkoop alternatief zijn voor mijn kacheltje.
50 euro de volle mtr. ongelovelijk.
Groeten René
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Komo, TUV, KIWA e.d. zijn commerciele keurmerken. Die hebben zo hard aan de weg getimmerd dat ze als 'verplichting' worden gezien door de onwetenden. Bij vergunningsaanvragen e.d. werkt dat fijn, als je Komo op tafel gooit maakt de ambtenaar vaak direct een knieval en zet z'n goedkeuring er op.

Sinds juli 2014 dient een fabrikant/leverancier C E (en niet CE (=ChinaExport, een fopkeurmerk wat de Chinezen bedacht hebben)) op zijn product te voeren. Het C E keurmerk zou de garantie moeten geven dat het product aan alle voorwaarden voldoet.

Echter zegt dit nog altijd niets. De fabrikant bepaald op voorhand zijn 'keureisen' en legt die vast in het C E attest. Wat de klant daarna met het product doet is niet aan hem.
In deze gevallen:
Een schoorsteenpijpenfabrikant moet C E op z'n pijpen printen. Maar voorschriften voor schoorsteenpijpen bestaan niet. Zijn C E keurmerk zal zodoende niet veel meer inhouden dan dat het van X materiaal is gemaakt, en op compleetheid en maatvoering is gecontroleerd alvorens die fabrikant het product verstuurd, kortom dat het foldertje klopt met wat je geleverd krijgt.

Een verzekeraar zal alles uit de kast trekken om er onder uit te komen. Een erkend installateur?? En hoe zit dat met een gemetseld kanaal? Door een erkende metselaar laten metselen? Door wie word je erkend?
Dat erkennen kan enkel door geaccrediteerde bedrijven gebeuren. Die zijn door de overheid aangewezen om andere partijen te certificeren en die attesten ook te bewaken en te controleren. Voor de bouw zijn dat soort partijen: TNO, SKG bijvoorbeeld. Een lijst van die partijen is bij het ministerie (dacht VROM) op te vragen. Al het andere wat zich 'Erkend' noemt is waarschijnlijk gewoon aan de bar, onder het genot van een goed biertje door z'n zuipmaat erkend verklaart. Het zegt werkelijk helemaal totaal niets.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

volgens mij denken jullie te moeilijk.

ik heb mijn verzekering (unive) gevraagd of een houtkachel toegestaan was, en of de geplande buis (isoduct in mijn geval)akkoord was.
het antwoord was 2 x ja, en ze zijn wezen controleren toen het klaar was.
zo ligt het vast, en ik heb ook toestemming gekregen om zelf te vegen.
ritsaert snijder

ik heb het ook netjes gemeld maar dat vegen is een goede!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie