https://elkement.wordpress.com/tag/energy/
Moderator: Moderators
Waarmee weer bewezen is dat de NOS-redactie geen flauw benul heeft van techniek/wetenschap. Ook de suggestie dat hiermee de opbrengst van zonnepanelen opgeslagen kan worden is niet terecht.Nooit meer een energierekening dankzij een warmtepomp die stroom opwekt...
Het systeem werkt met een opslag rond de 0°C.Ingir schreef: - stilstandsverliezen bij 10°C in kruipruimte A=36,4m², dT=(20-10) R=0,052 Q=36,4x(10/0,052)= 7.000W... het is dus wel zaak om de waterzak enigszins te isoleren.
Met name vanwege de beperkte COP bij zo'n lage brontemperatuur vermoed ik dat die 0°C niet gehaald wordt. Zoals aangetoond is dat ook niet nodig, in de winter KAN de boilertemperatuur oplopen tot wel 45-50°C, hoe hoger hoe beter, des te zuiniger de warmtepomp.Gandalf schreef:Het systeem werkt met een opslag rond de 0°C.Ingir schreef: - stilstandsverliezen bij 10°C in kruipruimte A=36,4m², dT=(20-10) R=0,052 Q=36,4x(10/0,052)= 7.000W... het is dus wel zaak om de waterzak enigszins te isoleren.
Dan zijn dat 7000W stilstandwinsten zonder isolatie.
Idem voor de extra winsten in de collector.
De vraag is echter wat de warmtepomp voor rendement haalt met water van 0°C ?
G
De lage temperatuur wordt gehaald. Vandaar dat het spul Solar Freezer heet.Ingir schreef:Met name vanwege de beperkte COP bij zo'n lage brontemperatuur vermoed ik dat die 0°C niet gehaald wordt.
Dat kan zeker. Maar dan noemt het niet Solar Freezer. Bovendien verschrompelt in een winterse situatie bij deze buffertemperatuur het rendement van de collector.Zoals aangetoond is dat ook niet nodig, in de winter KAN de boilertemperatuur oplopen tot wel 45-50°C, hoe hoger hoe beter, des te zuiniger de warmtepomp.
Dat de zonneboiler in december 45-50°C kan halen wil niet zeggen dat dit ook nodig is. Zoals ik liet zien is het al voldoende om de buffer op te warmen tot 35°C en 3 zonloze dagen te overbruggen. Ik redeneer dan ook andersom: het rendement van de zonneboiler (=waterzak+collector) moet worden bepaald om tijdens een zonnige decemberdag de boiler op warmen van 5 naar gemiddeld 35°C. Op donkere dagen zal de boilertemperatuur lager zijn en dus ook de COP (hoger stroomverbruik), op zonnige dagen zal de temperatuur hoger zijn dus hogere COP en lager stroomverbruik.Gandalf schreef:Dat kan zeker. Maar dan noemt het niet Solar Freezer. Bovendien verschrompelt in een winterse situatie bij deze buffertemperatuur het rendement van de collector.
Het lijken communicerende vaten: in deze opstelling haalt of de warmtepomp een goed rendement, of de collector een goed rendement.
Het is echter wel zo dat een goed collector-rendement cruciaal is. Wat van de zon al niet geoogst wordt, kan zeker niet door de warmtepomp omgezet worden.
Dus er zit toch wel enige logica in de redenering van de "Solar Freezer".
Vraag blijft voor mij nog steeds wat de COP is van een warmtepomp met een buffer van 0°C. (er valt daar 555 kwh te halen zonder temperatuursverval)
G
Bron: Trouw"Met zo'n zak onder de vloer moet je het hele jaar zonder gasaansluiting kunnen", aldus Floris Wolters. "De warmte-opslag moet voldoende zijn om in de winter drie weken zonder zon te kunnen overbruggen."
Weinig stroom
Het systeem gebruikt stroom voor de warmtepomp, maar dat is relatief heel weinig. "We hebben een zeer zuinige pomp ontwikkeld en mede daardoor heb je er maar 1500 kilowattuur per jaar voor nodig." Daarmee wordt dan 1600 kuub gas bespaard.
Het gaat om de extra buffercapaciteit, niet om extra warmte-afgifte.Als er werkelijk gebruik gemaakt zou worden van de extra warmteafgifte rond faseovergang dan had de waterzak veel kleiner kunnen zijn: ca. 2.300 liter in plaats van de 6.000 liter die nu gebruikt wordt. Daarmee zou ook de collector veel kleiner kunnen waardoor de kosten van het systeem niet zou hoog zouden moeten zijn.
Je kan er natuurlijk zelf een interpretatie aan geven, maar als er zo'n concept langskomt dan is het wel zo handig om er de interpretatie van de uitvinder/verkoper aan te geven. Dat discussieert makkelijker.De naam Solar Freezer zie ik ook niet als aanwijzing dat de buffer rond 0°C gehouden wordt maar als werking van de buffer die gekoeld wordt met de warmtepomp en verwarmd met de zonnecollector.
bron: http://www.solarww.nl/innovatie/solar-freezer/In het kort uitgelegd
De Solar Freezer bestaat uit een gecombineerd systeem van zonnecollectoren, een warmtepomp en een flexibele rubberen ‘bufferzak’. De zak, die gemakkelijk past in de kruipruimte van ieder huis, wordt gevuld met tapwater dat wordt verwarmd door de zonnecollectoren. De warmtepomp is gekoppeld aan de bufferzak en onttrekt de warmte aan het water dat hierdoor afkoelt tot het volledig in ijs is omgezet van maximaal -1 graden. Bij dit proces komt zeer veel energie vrij die wordt gebruikt voor de centrale verwarming en de warmwatervoorziening. Restwarmte wordt opgeslagen in een boiler, voor gebruik op een later tijdstip. Het ijs in de waterbuffer wordt telkens opnieuw ontdooid met behulp van de energie uit de zonnecollectoren, waardoor het hele procedé zich kan blijven herhalen.
“Wanneer je ijs maakt van water van nul graden komt daar net zo veel energie bij vrij als wanneer je water afkoelt van 80 graden naar nul graden”.
Gasrekening naar nul
Lijkt me ook straf.Ingir schreef:De geclaimde COP van 9,5 bij 0°C lijkt mij onzin, de meeste warmtepompen presteren bij die brontemperaturen veel slechter.
Een cop van 6 zou ik nog niet geloven zonder bewijzen. Een dergelijke cop verwacht ik hooguit van een diepteboring tot aan warme waterlagen.En dat is ook gelijk mijn conclusie: het gaat hier om een W/W-warmtepomp met een alternatieve warmtebron (waterzak+zonnecollectoren). De energieprestatie is met een gemiddelde COP over het stookseizoen van ongeveer 6 niet bijzonder.
Maar ik hoop toch dat het initiatief aan slaat. We zitten in een energie transitie, we hebben ander denken nodig.Ingir schreef:Ik zie ook milieuwinst omdat geen diepteboring met koelmiddel gemaakt wordt, in het ergste geval heb je een nog nattere kruipruimte. Ondertussen heb ik contact gehad met de broers die toegeven dat het systeem meestal op hogere temperaturen werkt en dat gemiddeld over het stookseizoen een COP van 6 gehaald wordt...
Jonge honden die heel hard kunnen blaffen dus.
Dit heeft vrij weinig met energietransitie te maken. Het gaat nog steeds om een ouderwetse warmtepomp met een eveneens ouderwetse COP van gemiddeld 6. Het enige voordeel is dat er geen diepteboring gemaakt hoeft te worden met het risico van lekkage van glycol in de bodem.Ruuben schreef:Maar ik hoop toch dat het initiatief aan slaat. We zitten in een energie transitie, we hebben ander denken nodig.