Weigeren slimme meter
Moderator: Moderators
- Tim
Re: Weigeren slimme meter
John ea,
Het was ook geen grapje. Waarom denk je dat de netbeheerders nu al alles willen weten?
1 Omdat ze jouw certificatten van oorsprong stelen.
2 Omdat ze direct alles in beeld hebben.
Veiligheid is een valse reden, heb je al ooit gehoord dat ze per huis de pv afkoppelen bij onderhoud? Juist, niet dus.
Tim
Het was ook geen grapje. Waarom denk je dat de netbeheerders nu al alles willen weten?
1 Omdat ze jouw certificatten van oorsprong stelen.
2 Omdat ze direct alles in beeld hebben.
Veiligheid is een valse reden, heb je al ooit gehoord dat ze per huis de pv afkoppelen bij onderhoud? Juist, niet dus.
Tim
-
Ingir
Dat hangt dus af van de Wp-prijs. Zoals gezegd is een flinke overcapaciteit geen bezwaar als de Wp-prijs maar laag genoeg is. De enige beperking is dan nog de opbrengst per m² en de grootte van je dak/tuin.Dutch John wrote:Meer PV zal je in de zomer relatief veel overschot brengen, terwijl het in de winter weinig extra brengt. Ik vermoed dat dat weinige dure kilowatturen worden. Maar het is lastig rekenen aan dat kleine deel.
In het rekenvoorbeeld ga ik uit van een jaarlijks stroomverbruik van 2.900 kWh ( 8kWh/dag), met saldering is dan een capaciteit van ca. 3.000 Wp nodig. In december wordt ongeveer 2% van de jaaropbrengst geproduceerd. Voor de hele maand is 31x8= 248 kWh nodig, 248/2%= 12.400 kWh. Er zijn dus zo'n 4x meer zonnepanelen nodig. In december schijnt de zon echter nog niet eens de helft van de dagen en aangezien ik de netstroom als back-up aanhoudt halveer ik die capaciteit, dus 6.000Wp. In de zomer is er dan een flinke overcapaciteit die gebruikt kan worden voor airco, warm tapwater en opladen van elektrische fiets/scooter/auto.
-
pelletpower
Ingir, hoe ga je rijden in de winter? Op de trapfiets naar A'dam? Als in de winter de panelen 2% doen heb je vlgs mij 50 maal je nominaal verbruik nodig. Als je verbuik in de winter dubbel is tov de zomer wordt dat een factor 100. Niet echt reeel dus om je electr verbruik met panelen te dekken. Ook als de panelen zowat gratis zijn lukt dat niet. Een molentje is de perfecte aanvulling op panelen. Als de zon niet schijnt waait het meestal en andersom. In jouw plannen is een netaansluiting overbodig. Zet voor dat beetje wat je nog nodig hebt een generatortje op frietvet en maak een lange neus. De energiebelasting en andere subsidies kunnen dan aan isolatie van de sociale huurwoningen besteed worden.
Blijft vervolgens de vraag of we met zijn allen aan de kleine molens moeten of vanuit efficiency naar een grote voor meerdere huishoudens.
Blijft vervolgens de vraag of we met zijn allen aan de kleine molens moeten of vanuit efficiency naar een grote voor meerdere huishoudens.
-
Dutch John
Pellet,
Wel zelf bouwen en/of gebruikte delen benutten of anderszins de prijs van dat molentje op niveau van pv brengen. Anders kan het helemaal niet uit.
Groet,
DJ
Wel zelf bouwen en/of gebruikte delen benutten of anderszins de prijs van dat molentje op niveau van pv brengen. Anders kan het helemaal niet uit.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Ingir
Het is niet mijn bedoeling om autonoom te werken hoewel het daar wel dicht tegen aanzit. Het voordeel van netstroom is dat het altijd en onbeperkt verkrijgbaar is, vooral op de momenten dat je het nodig hebt. Daar kan geen frituurvetgenerator (stank en herrie) tegenop. De overtollige stroom in de zomer kan ik prima gebruiken door mijn mogelijkheden om zonnestroom direct te gebruiken of op te slaan uit te breiden. Die elektrische fiets of auto kan zo overtollige stroom in de zomer benutbaar maken terwijl de netstroom zekerheid geeft dat de accu's ook opgeladen worden als de zonnepanelen te weinig produceren.pelletpower wrote:Ingir, hoe ga je rijden in de winter? Op de trapfiets naar A'dam? Als in de winter de panelen 2% doen heb je vlgs mij 50 maal je nominaal verbruik nodig. Als je verbuik in de winter dubbel is tov de zomer wordt dat een factor 100. Niet echt reeel dus om je electr verbruik met panelen te dekken. Ook als de panelen zowat gratis zijn lukt dat niet. Een molentje is de perfecte aanvulling op panelen. Als de zon niet schijnt waait het meestal en andersom. In jouw plannen is een netaansluiting overbodig. Zet voor dat beetje wat je nog nodig hebt een generatortje op frietvet en maak een lange neus. De energiebelasting en andere subsidies kunnen dan aan isolatie van de sociale huurwoningen besteed worden.
-
pelletpower
Ingir, ik zou juist kiezen voor een combinatie wind/pv omdat ze elkaar mooi aanvullen.
Het altijd beschikbaar zijn van netstroom is misschien nu zo, het is niet gezegd dat dat zo blijft.
Electr vervoer wil je juist in de winter als het waait en regent.
Een overschot in accu's stoppen in de zomer? Op zich een goed idee, maar zou er nog iets in zitten in de winter?
Wel leuk om over na te denken.
Het altijd beschikbaar zijn van netstroom is misschien nu zo, het is niet gezegd dat dat zo blijft.
Electr vervoer wil je juist in de winter als het waait en regent.
Een overschot in accu's stoppen in de zomer? Op zich een goed idee, maar zou er nog iets in zitten in de winter?
Wel leuk om over na te denken.
- kockie
- Site Admin
Wie snapt wat hier staat: http://www.internetconsultatie.nl/wsvst ... ument/1227 ?
Concept wettekst voor nieuwe energiewet. Paragraaf (kan tekentje niet vinden) 2.6 gaat over salderen.
Concept wettekst voor nieuwe energiewet. Paragraaf (kan tekentje niet vinden) 2.6 gaat over salderen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ingir
Niks bijzonders, gewoon de huidige praktijk, wel aardig om te zien dat de tekst al helemaal rekent op de slimme meter.§ 2.6. Salderen
Artikel 2.21 (salderen)
1. Voor een aangeslotene met een kleine aansluiting die elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen invoedt op het systeem, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het systeem onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het systeem ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het systeem onttrokken elektriciteit bedraagt.
2. Voor een aangeslotene met een kleine aansluiting die elektriciteit uit andere dan hernieuwbare energiebronnen invoedt op het systeem, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het systeem onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het systeem ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het systeem ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het systeem onttrokken minus de op het systeem ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.
3. Indien de door de aangeslotene, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het systeem ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het systeem onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende aangeslotene voor het meerdere een redelijke vergoeding.
- Tim
Pas vanaf 2020 wordt de salderingsregeling, waarbij particulieren voordelig stroom opwekken op het eigen dak, versoberd. Minister Kamp verklaarde dit tijdens het debat met de tweede kamer op 2 juni 2014. Eerder gaf Kamp aan dat de salderingsregeling al vanaf 2017 wordt geëvalueerd.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... -tot-2020/
Tim
https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... -tot-2020/
Tim
-
Ingir
Dat is goed nieuws, maar het maakt me ook eigenlijk weinig uit. In de wetenschap dat de netstroomprijs komende jaren opgeleukt wordt naar zo'n 30 eurocent per kWh om 3.000 onrendabele windmolens rendabel te maken maak ik me helemaal geen zorgen meer over al dan geen salderingsregeling. Zelfs met een stevige accupack om bijvoorbeeld 10 kWh te bufferen is de kWh-prijs van zelfopwekking+opslag nog altijd de helft goedkoper dan de waanzinnige prijs voor vrijwel waardeloze netstroom.
Misschien laat ik de slimme meter toch plaatsen. Al was het maar om hem administratief uit te kunnen laten schakelen en dan elk jaar te lage meterstanden door te geven (en aan te tonen dat die uitschakeling alleen cosmetisch is).
Misschien laat ik de slimme meter toch plaatsen. Al was het maar om hem administratief uit te kunnen laten schakelen en dan elk jaar te lage meterstanden door te geven (en aan te tonen dat die uitschakeling alleen cosmetisch is).
- Tim
Ingir,
Ik vind die oplossing interessant, maar hij deugt niet.
Wij verbruiken zo'n 1800kWh per jaar, dit is gemiddeld 5kWh per dag. Met 2000Wp ben ik nu netto neutraal.
Echter hartje winter brengen ze me 1kWhper dag. Omdat op te vangen moet ik 5x zoveel leggen, over onrendabel gesproken.
Tim
ps: Dit is op basis van mijn log, geen aannames.
Ik vind die oplossing interessant, maar hij deugt niet.
Wij verbruiken zo'n 1800kWh per jaar, dit is gemiddeld 5kWh per dag. Met 2000Wp ben ik nu netto neutraal.
Echter hartje winter brengen ze me 1kWhper dag. Omdat op te vangen moet ik 5x zoveel leggen, over onrendabel gesproken.
Tim
ps: Dit is op basis van mijn log, geen aannames.
-
Ingir
Dat hebben we hier al besproken: in plaats van ALLE stroomverbruik af te dekken met PV zou je ook kunnen accepteren dat je in december en januari netstroom afneemt. Dat kost je dan 300kWhx0,30= € 90 plus vastrecht. Voorlopig is dat goedkoper dan 10.000 Wp te plaatsen om 's winters 5 kWh per dag op te brengen.
Naarmate zonnepanelen goedkoper worden zal men meer overcapaciteit kiezen. Om 20 jaar lang 1800 kWh met een "opbrengst" van € 0,30 volledig met PV af te dekken (10 kWp) is een Wp-prijs van € 1,08 nodig (tegen 1,50 nu). Dat zal niet zo lang meer duren, mogelijk nu al realiseerbaar als je een beetje handig bent en alles zelf plaatst en aansluit.
En dan in de zomer een oplaadpunt voor elektrische fietsen en auto's in je voortuin aanleggen, tegen een kleine vergoeding uiteraard.
Naarmate zonnepanelen goedkoper worden zal men meer overcapaciteit kiezen. Om 20 jaar lang 1800 kWh met een "opbrengst" van € 0,30 volledig met PV af te dekken (10 kWp) is een Wp-prijs van € 1,08 nodig (tegen 1,50 nu). Dat zal niet zo lang meer duren, mogelijk nu al realiseerbaar als je een beetje handig bent en alles zelf plaatst en aansluit.
En dan in de zomer een oplaadpunt voor elektrische fietsen en auto's in je voortuin aanleggen, tegen een kleine vergoeding uiteraard.
-
Dutch John
Tsja, als dat zo is. En dan? Rechtzaak? Bericht in de media? Een rel beginnen? Gaat toch niet werken, joh. De rest van Nederland schreeuwt even moord en brand, maar is het na een week vergeten en accepteert dat het zo is. En jij hebt vrijwillig een toekomstig paard van Troje binnengelaten.Ingir wrote:Misschien laat ik de slimme meter toch plaatsen. Al was het maar om hem administratief uit te kunnen laten schakelen en dan elk jaar te lage meterstanden door te geven (en aan te tonen dat die uitschakeling alleen cosmetisch is).
Gewoon die draaischijfmeter vast blijven houden. Een slot op de meterkast. En na 2020 zien we weer wel. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Ingir
Wel fijn dat we een paar jaar extra kunnen salderen. Kunnen de accu's nog een paar jaar doorontwikkelen voor ze echt nodig worden.
- Tim
Bron: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... len__.html
Financiële kater voor consument met zonnepanelen door Bernard Vogelsang
Veel consumenten met zonnepanelen op hun dak krijgen bij de jaarafrekening aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht. Het gaat vooral om klanten van Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), meldt Gaslicht.com.
Ben Woldring
Foto: Richard Mouw
Volgens de vergelijkingssite hebben deze energiebedrijven een maas in de wet gevonden, waardoor klanten jaarlijks tientallen tot honderden euro’s kunnen mislopen. Zij komen daar vaak pas bij de jaarafrekening achter.
„Wij krijgen veel vragen en klachten van mensen met zonnepanelen die gebruikmaken van dag- en nachtstroom”, zegt oprichter Ben Woldring van Gaslicht.com. Deze consumenten leveren overdag overtollige stroom van hun zonnepanelen aan hun energiebedrijf, maar nemen ’s avonds en ’s nachts juist weer elektriciteit af van hun stroombedrijf.
Ongunstig
Energieleveranciers mogen zelf bepalen hoe zij de stroom van de zonnepanelen verrekenen met deze klanten. „Sommige leveranciers strepen alle opgewekte energie weg tegen alle verbruikte stroom. Maar Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en NLE kiezen er voor om het verbruik apart te salderen voor de piek- en dalperiode. Dit is heel ongunstig voor zonnepaneelbezitters”, aldus Woldring.
Volgens hem is de informatie over de wijze van verrekening bovendien niet of heel lastig te vinden op de websites van energiemaatschappijen.
Toezichthouder ACM kan niet ingaan op dit specifieke geval, maar stelt wel dat de informatievoorziening van energiebedrijven een stuk duidelijker moet worden zodat klanten kunnen controleren of aan hun verwachtingen wordt voldaan. „We zijn hierover met de bedrijven in gesprek en verwachten op korte termijn duidelijke verbeteringen te zien”, benadrukt een ACM-woordvoerder.
Geen dief van portemonnee
Huishoudens met zonnepanelen die zich benadeeld voelen, krijgen van Woldring het advies om over te stappen naar een energieaanbieder die de geleverde en afgenomen stroom wel eerlijk afrekent. „Wees geen dief van je portemonnee en ga weg als je niet tevreden bent.” Of stap over naar een energiecontract met enkeltarief, aldus Woldring.
Financiële kater voor consument met zonnepanelen door Bernard Vogelsang
Veel consumenten met zonnepanelen op hun dak krijgen bij de jaarafrekening aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht. Het gaat vooral om klanten van Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), meldt Gaslicht.com.
Ben Woldring
Foto: Richard Mouw
Volgens de vergelijkingssite hebben deze energiebedrijven een maas in de wet gevonden, waardoor klanten jaarlijks tientallen tot honderden euro’s kunnen mislopen. Zij komen daar vaak pas bij de jaarafrekening achter.
„Wij krijgen veel vragen en klachten van mensen met zonnepanelen die gebruikmaken van dag- en nachtstroom”, zegt oprichter Ben Woldring van Gaslicht.com. Deze consumenten leveren overdag overtollige stroom van hun zonnepanelen aan hun energiebedrijf, maar nemen ’s avonds en ’s nachts juist weer elektriciteit af van hun stroombedrijf.
Ongunstig
Energieleveranciers mogen zelf bepalen hoe zij de stroom van de zonnepanelen verrekenen met deze klanten. „Sommige leveranciers strepen alle opgewekte energie weg tegen alle verbruikte stroom. Maar Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en NLE kiezen er voor om het verbruik apart te salderen voor de piek- en dalperiode. Dit is heel ongunstig voor zonnepaneelbezitters”, aldus Woldring.
Volgens hem is de informatie over de wijze van verrekening bovendien niet of heel lastig te vinden op de websites van energiemaatschappijen.
Toezichthouder ACM kan niet ingaan op dit specifieke geval, maar stelt wel dat de informatievoorziening van energiebedrijven een stuk duidelijker moet worden zodat klanten kunnen controleren of aan hun verwachtingen wordt voldaan. „We zijn hierover met de bedrijven in gesprek en verwachten op korte termijn duidelijke verbeteringen te zien”, benadrukt een ACM-woordvoerder.
Geen dief van portemonnee
Huishoudens met zonnepanelen die zich benadeeld voelen, krijgen van Woldring het advies om over te stappen naar een energieaanbieder die de geleverde en afgenomen stroom wel eerlijk afrekent. „Wees geen dief van je portemonnee en ga weg als je niet tevreden bent.” Of stap over naar een energiecontract met enkeltarief, aldus Woldring.