Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Post Reply
pelletpower

Re: Weigeren slimme meter

Post by pelletpower »

Coaxkabel eruit en einde aflezen?
Tim

Post by Tim »

Ingir wrote:Fijne arbeidsethos... :roll:
Neu, die lui krijgen per vervangen meter betaald.

Eerder een fijn marktwerkingsresultaat...

Tim
Ingir

Post by Ingir »

Afgelopen vrijdag is een convenant gesloten tussen netbeheerders, energiebedrijven en aanbieders van slimme-meter-diensten waarbij de netbeheerder doorgeven aan energieleveranciers en die sm-dienstverleners wanneer op welk adres de slimme meter wordt geplaatst. Dan kunnen die bedrijven gerichter reclame maken voor hun energiebespaar-appjes... Niet dat je er wijzer van wordt maar zo is dat afgesproken in het Energieakkoord.

Als straks de energietarieven kunstmatig opgeschroefd worden kan dan immers verwezen worden naar de mogelijkheid om energie te besparen met de slimme meter. Uiteraard is die besparing veel kleiner dan tariefsverhoging, het doel is immers om meer geld binnen te harken voor inefficiënte windmolens. Om precies te zijn, die besparing per huishouden dankzij de slimme meter is 2% van het energieverbruik, dat is € 2,80 per maand voor een gemiddeld gezin. Daar staat een tariefsverhoging tegenover van minimaal € 30 per maand en weg is de winst. Bovendien ga je niet besparen in de zin dat je meer krijgt voor hetzelfde geld of hetzelfde krijgt voor minder geld... je krijgt gewoon minder voor minder en dankzij de tariefsverhoging is dat dus minder voor heel veel meer geld.

Geweldig voorbeeld weer van de schone (groene) schijn: op papier wordt er flink bespaard terwijl er geen druppel olie minder verstookt wordt en er zelfs meer CO2 geproduceerd wordt. Applaus voor de overheid die zo haar inkomsten uit fossiele energie veilig stelt en tegelijk een viesgroen jasje aantrekt.
Tim

Post by Tim »

Over de zin en onzin van pv invloed in NL:

Verdubbeling zonnepanelen in NL

6 mei 2014 Mark van Baal
Binnen een jaar is het elektrische vermogen van zonnepanelen op Nederlandse daken bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van Energiebeheer Nederland, de branche­organisatie van elektriciteitsnetbedrijven.

Op een zonnige dag in juli 2013 leverden zonnepanelen 341 MW. Op 1 april 2014 was het piekvermogen van alle Nederlandse zonnepanelen gegroeid tot 651 MW, de capaciteit van een flinke gas- of kolencentrale. Ondanks de exponentiële groei, blijft het zonne-vermogen op de totale Nederlandse elektriciteits­consumptie (met een piekvraag van ongeveer 20.000 MW) voorlopig een druppel op de gloeiende plaat.

Bron: http://www.technischweekblad.nl/verdubb ... 0378.lynkx
Pieke

Post by Pieke »

Zie ik verkeerd of moet dit zijn:
Tim wrote:

Op een zonnige dag in juli 2013 leverden zonnepanelen 341 MWp. Op 1 april 2014 was het piekvermogen van alle Nederlandse zonnepanelen gegroeid tot 651 MWp, de capaciteit van een flinke gas- of kolencentrale. Ondanks de exponentiële groei, blijft het zonne-vermogen op de totale Nederlandse elektriciteits­consumptie (met een piekvraag van ongeveer 20.000 MWh) voorlopig een druppel op de gloeiende plaat.

Bron: http://www.technischweekblad.nl/verdubb ... 0378.lynkx
En mag ik zo rekenen dat de overheid bij 651 MWp ruim 93 miljoen energiebelasting misloopt? ( 0.1434 Euro* x 651 MWp )

*Tarief gemiddelde particulier <10.000 kWh
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Tim

Post by Tim »

Pieke,

Er staat op een zonnige dag. Dus ik neem aan dat, als je naar uren wilt, je de getallen door 24 moet delen.

Er staat ook niet bij of het bruto of netto is, laten we aannemen dat het bruto os en dan 1/3 voor de meter verbruikt is (is bij Sr. zo).

Dus delen door 24, keer 0,6, keer 14ct.

Denk ik, tenminste.....

Tim
Ingir

Post by Ingir »

Het gaat om opgesteld vermogen, want op een zonnige zomerdag. Je gaat geen opgesteld vermogen vergelijken met totaal geproduceerde MWh'en.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Het opgestelde vermogen is op een zonnige dag toch niet anders dan op een druilerige dag...

Het artikel laat weer zien dat groot- en eenheden niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir

Post by Ingir »

kockie wrote:Het opgestelde vermogen is op een zonnige dag toch niet anders dan op een druilerige dag...

Het artikel laat weer zien dat groot- en eenheden niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn.
Het piekvermogen is afhankelijk van weersomstandigheden. Het maximale vermogen kan alleen op zonnige dagen geleverd worden, niet op druilerige dagen.
Tim

Post by Tim »

Tim wrote:Ondanks de exponentiële groei, blijft het zonne-vermogen op de totale Nederlandse elektriciteits­consumptie (met een piekvraag van ongeveer 20.000 MW) voorlopig een druppel op de gloeiende plaat.
Het ging me om deze zin.

Om de salderingspuristen duidelijk te maken dat wat voor reden de overheid en netbeheerders ook geven, het nog maar een druppeltje is.

Lees ook de discussie eerder in deze draad. Als de straatverlichting aangaat, daar hebben de centrales meer werk van dan het beetje pv.

Tim
Pieke

Post by Pieke »

Dhr. van Daal bedoelt dat er resp. 341 en 651 MWp op de hollandse daken ligt.Op één bepaald moment is er een Piekvraag van 20.000 MW.

>De Eenheden-politie sluit de deur<

Adios Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ingir

Post by Ingir »

De metervervanging is vrijwel zinloos omdat PV nog verder ontwikkeld (meer rendement tegen lagere productiekosten). Het duurt dan ook niet zo lang meer dat PV zelfs zonder saldering rendabel wordt. Als in 2016-17 iedereen een slimme meter heeft en de salderingsregeling is afgebouwd (of gewoon afgeschaft per 2018) is krijg je alleen nog een kleine vergoeding voor teruglevering als de vraag groter is dan het aanbod... in de zomer als de zonnepanelen lekker veel produceren krijg je dus niets meer voor teruglevering.

Desondanks gaat zonnestroom (PV) het helemaal maken. Met een verwachte Wp-prijs van € 0,50 kost een zonne-kWh in 2020 nog maar € 0,05 tegenover een netstroomprijs van zo'n € 0,30. Dat verschil rechtvaardigt de aanschaf van accu's om overdag de zonnestroom op te slaan voor gebruik 's avonds/'s nachts. Uiteindelijk heb je alleen in de winter (december t/m februari) nog een beetje netstroom nodig.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent- ... tuur.dhtml
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Ingir wrote:Met een verwachte Wp-prijs van € 0,50 kost een zonne-kWh in 2020 nog maar € 0,05 tegenover een netstroomprijs van zo'n € 0,30.
Dat is een kwestie van geloof, geloof ik (Citaat van Doe Maar)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John

Post by Dutch John »

Ingir wrote:Dat verschil rechtvaardigt de aanschaf van accu's om overdag de zonnestroom op te slaan voor gebruik 's avonds/'s nachts. Uiteindelijk heb je alleen in de winter (december t/m februari) nog een beetje netstroom nodig.
Die droom had ik ook ooit en bouwde daarom een autonoom systeem, dat de helft van ons huis voorziet van eigen stroom uit zon en wind. Het levert in zomer 7 dagen per week stroom (zelfs beetje over), in voor- en najaar 5 dagen en in de winter 3 dagen.

Om kosten te sparen is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gebruikte delen. M'n eigen uren tel ik niet, noem het hobby. Een gemeentelijke subsidie betaalde de zonnepanelen. Aldus staat er een installatie die slechts 25% kostte van een nieuw systeem, geïnstalleerd door een professional. Desalniettemin is de terugverdientijd (gerekend met 22 cent/kWh) 16 jaar.

Vertel mij wat ik verkeerd gedaan heb.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir

Post by Ingir »

Dutch John wrote:Vertel mij wat ik verkeerd gedaan heb.
Ik heb het niet over een autonoom systeem waarin ALLE benodigde stroom zelf opgewekt wordt. Het is nu ook te vroeg om te investeren in zonnepanelen en accu's. Daarvoor is de prijs van netstroom (€ 0,20/kWh) nu nog te laag en de huidige Wp-prijs (€ 1,50/Wp) te hoog. Wat jij verkeerd hebt gedaan, en al die mensen die afgelopen jaren zonnepanelen gekocht hebben, is te vroeg beginnen met zelfopwekking.

In 2020 betaal je nog maar € 1,00/Wp voor PV en is de netstroomprijs al opgelopen naar zo'n € 0,28/kWh. Zo rond die tijd wordt het interessant om zonnepanelen aan te schaffen. Tot die tijd kun je je geld beter besteden aan maatregelen om zoveel mogelijk gas- en stroomverbruik te vermijden, dus plaatsen van een houtkachel, veel isolatie, douche-WTW, balansventilatie, elektrische apparaten bij storing vervangen door energiezuinige apparaten, LED-verlichting en ook leren om bewust minder energie te verbruiken (korter douchen, apparaten eerder uitschakelen, koken met hooikist, was drogen aan de waslijn, slim stoken).

Door jaren achtereen het energieverbruik structureel te verlagen is uiteindelijk minder zelfopwekking en opslagcapaciteit nodig. Daarbij wordt nog altijd gebruik gemaakt van netstroom voor de donkerste dagen maar dat verbruik is wel minimaal.
Post Reply