Berekening verwarming veranda

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jope147

Berekening verwarming veranda

Bericht door Jope147 »

Iemand enig idee welke keuze wij best maken voor verwarming in toekomstige nieuwe veranda?
Het betreft 2 kanten glas en 2 kanten muur NO-gericht. Betreft een woonveranda.
Wij kregen reeds een offerte voor vloerverwarming en eentje voor 1 grote chauffage 200 x 89,5 van 3638 W.
Misschien nog iets meer info:

- grootte ongeveer 27m2
- aluminium constructie
- het dak bestaat uit een houten structuur, aangepast aan eventuele sneeuw- en windlast.
(op de dragende balken en dakvloer van OSB komt een dampscherm, polyutheraan en isloatie- en waterkerende laag, daarna komt EPDM erop.)
- dakstruktuur : 0.022 w/m²k
- ramen en beglazing : 1.6 w/m²k
- koepel : 1.1 w/m²K

Nu zouden wij graag een warmteverliesberekening willen maken om zeker te zijn dat de voorgestelde verwarming genoeg is, want wij hebben het idee van niet.
Kan iemand me helpen om te berekenen hoeveel kW we eigenlijk zouden nodig hebben voor de verwarming?

Alvast bedankt voor de moeite!
Laatst gewijzigd door Jope147 op 10 mar 2014, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Berekening verwarming veranda

Bericht door kockie »

Het lijkt me dat een architect of aannemer dat toch wel uit z'n mouw kan schudden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jope147

Bericht door Jope147 »

Kan je zoiets dan niet zelf berekenen? Of iemand voor mij :oops:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

om het precies te berekenen (ik kan dat niet) heb je ook precieze maten nodig. Anders wordt het gissen...

We hebben hier op het forum al meerdere keren gezien dat een veranda zorgt voor koudeval. Zorg dat deze dus goed af te sluiten is van de rest van het huis.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Maar hier ligt in elk geval een geisoleerd dak op, en niet van die plastic kanaalplaatjes. Dat zal al veel verschil maken om koudeval te voorkomen.

Je gebruikt hardschuim voor dakisolatie, op zich niks mis mee, maar doordat het allemaal harde lagen over elkaar zijn kun je elkaar bij een stevig regenbuitje binnen niet meer verstaan.

Overigens denk ik dat je U-waarde van het dak 0,22 moet zijn. Dan heb je een Rc waarde van >4,5 m2 K/W. Dat is gewoon erg goed. Echter ter plaatse van je koepel heb je ineens nauwelijks isolatiewaarde. En die koepel kan wel eens bepalend worden voor het comfort. Onder het dakvlak is het betrekkelijk rustig, de lucht verliest zijn warmte niet door het dak, daardoor weinig convectiestroom. En ineens zit daar dat gat in het dak, met een heeel hoog afkoelend vermogen en heel veel warme lucht daar direct omheen. Het contrast tussen een goed geisoleerd vak en een nauwelijks geisoleerd vak is erg groot en gaat daardoor wel voor (ongewenste?) luchtstromen zorgen.

Wellicht heb je kinderen in huis, je weet wel, dat jonge spul waar je keer op keer weer tegen moet zeggen dat ze de deuren dicht moeten doen en niet open moeten laten staan. Je zit achter in de woonkamer, en de deur naar de koude bijkeuken laten ze open staan, je voelt dat direct. Da's een beetje hetzelfde effect als zo'n koepel in dat dak.
Zwerius Kriegsman

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik gebruik zelf voor dit soort klusjes of gewoon een excel blad of de Waermebedarf-Rechner. Zie: http://www.u-wert.net/berechnung/waermebedarf/
Op genoemde site kun je ook met de U-Wert Rechner, zelf U waardes uitrekenen van gebouw constructies.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Jope147

Bericht door Jope147 »

JantjeV8 schreef:Maar hier ligt in elk geval een geisoleerd dak op, en niet van die plastic kanaalplaatjes. Dat zal al veel verschil maken om koudeval te voorkomen.

Je gebruikt hardschuim voor dakisolatie, op zich niks mis mee, maar doordat het allemaal harde lagen over elkaar zijn kun je elkaar bij een stevig regenbuitje binnen niet meer verstaan.
Ik veronderstel dat je het over het "vaste plafond"-gedeelte hebt? Lijkt me raar dat die regen zo duidelijk zou te horen zijn, nee?
JantjeV8 schreef:Overigens denk ik dat je U-waarde van het dak 0,22 moet zijn. Dan heb je een Rc waarde van >4,5 m2 K/W. Dat is gewoon erg goed. Echter ter plaatse van je koepel heb je ineens nauwelijks isolatiewaarde. En die koepel kan wel eens bepalend worden voor het comfort. Onder het dakvlak is het betrekkelijk rustig, de lucht verliest zijn warmte niet door het dak, daardoor weinig convectiestroom. En ineens zit daar dat gat in het dak, met een heeel hoog afkoelend vermogen en heel veel warme lucht daar direct omheen. Het contrast tussen een goed geisoleerd vak en een nauwelijks geisoleerd vak is erg groot en gaat daardoor wel voor (ongewenste?) luchtstromen zorgen.

Wellicht heb je kinderen in huis, je weet wel, dat jonge spul waar je keer op keer weer tegen moet zeggen dat ze de deuren dicht moeten doen en niet open moeten laten staan. Je zit achter in de woonkamer, en de deur naar de koude bijkeuken laten ze open staan, je voelt dat direct. Da's een beetje hetzelfde effect als zo'n koepel in dat dak.
Ter hoogte van de koepel nauwelijks isolatiewaarde?? 1,1 lijkt me toch helemaal niet slecht...
Of zie ik het verkeerd?
Jope147

Bericht door Jope147 »

Zwerius Kriegsman schreef:Ik gebruik zelf voor dit soort klusjes of gewoon een excel blad of de Waermebedarf-Rechner. Zie: http://www.u-wert.net/berechnung/waermebedarf/
Op genoemde site kun je ook met de U-Wert Rechner, zelf U waardes uitrekenen van gebouw constructies.
Is volgens mij een super site maar ik en Duits... :(
Of zie jij het zitten, mits de nodige info, mij hier even bij te helpen?
Zou ik enorm appreciëren...
Jope147

Bericht door Jope147 »

Even een kleine rechtzetting van de cijfers :oops: ...

- dakstruktuur : 0,16 w/m²k
- ramen en beglazing : 1,6 w/m²k (gemiddelde waarde ramen en glas)
- koepel : 1.1 w/m²K
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Je noemt nu de warmte doorgangscoefficienten van de verschillende onderdelen, ook wel de U-waarde genoemd. Dat is geen isolatieweerstand of warmteweerstand. Hoe lager de U-waarde, hoe hoger de isolatiewaarde.

Dan is de Rc waarde van je dak: 1/0,16 = 6,25 m2 K/W, Dat is heeeeeel erg goed.
De beglazing: 1/1,6 = 0,625 m2 K/W, maar voor glasconstructies wordt dat nooit als Rc waarde aangeduid.
Koepel: 1/1,1 = Rc waarde van 0,90 m2 K/W, en dat is net zoveel als een lege spouwmuur, zeg maar: je gaat uit de wind zitten achter de schutting. Maar isoleren doet het nauwelijks.
Jope147

Bericht door Jope147 »

JantjeV8 schreef:Je noemt nu de warmte doorgangscoefficienten van de verschillende onderdelen, ook wel de U-waarde genoemd. Dat is geen isolatieweerstand of warmteweerstand. Hoe lager de U-waarde, hoe hoger de isolatiewaarde.

Dan is de Rc waarde van je dak: 1/0,16 = 6,25 m2 K/W, Dat is heeeeeel erg goed.
De beglazing: 1/1,6 = 0,625 m2 K/W, maar voor glasconstructies wordt dat nooit als Rc waarde aangeduid.
Koepel: 1/1,1 = Rc waarde van 0,90 m2 K/W, en dat is net zoveel als een lege spouwmuur, zeg maar: je gaat uit de wind zitten achter de schutting. Maar isoleren doet het nauwelijks.
Ok ik begin je min of meer te volgen :wink:
Het enige dat ik nog niet goed snap is dat je zegt dat de koepel of lichtstraat net zoveel zou zijn als een lege spouwmuur terwijl ons glas van de wanden appart (zonder de ramen) ook 1,1 zijn. Net hetzelfde dus als de koepel... Dus dan isoleren die ook zo goed als niet, toch??
En als ik het goed begrijp is een veranda met plat dak dan nog beter isolerend?
Of begrijp ik je volledig verkeerd? Zit jij trouwens in het vak of...? (*niet beledigend bedoelt*)
Plaats reactie