massa berekening

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve

massa berekening

Bericht door Lieve »

Onze plannen om een massakachel te bouwen nemen steeds meer vorm aan.
Alhoewel er nog héél wat antwoorden zoek zijn.
Hoe bereken ik de massa die nodig is om onze leefruimte te verwarmen?
Grote riser -> massa?
Hoe bekijk ik de mogelijkheid om een ruimte boven mee te verwarmen, hoeveel massa? hoe het gewicht van die massa verdelen?
deleted

Re: massa berekening

Bericht door deleted »

Massa bepaald (voornamelijk) eigenlijk hoeveel energie je kan opslaan in je kachel.
Dus hoe snel je terug opnieuw moet stoken.

Hoeveel warmte er uit de kachel komt wordt dan weer (voornamelijk) bepaald door het buitenoppervlak van de kachel.

Buitenoppervlak en massa zijn natuurlijk ook weer niet helemaal los van elkaar te zien ...

Eigenlijk zou je moeten beginnen met het vermogen dat je nodig hebt per uur.
Dus hoe groot is de te verwarmen ruimte ? En hoeveel energie heeft die ruimte nodig om op temperatuur te blijven ?
Dan moet je bepalen hoe vaak je wil stoken per dag.

Met die gegevens kan je een kachel ontwerpen/inschatten.

Een warme massakachel geeft ongeveer 500W per m2 buitenmantel(bodem niet meegeteld) af als gemiddelde in zijn cyclus.

Bij kleinere massakachels kan het een beetje meer zijn omdat ze (doorgaans)warmer gestookt kunnen worden en door vaker te stoken ook op een (gemiddeld) hogere manteltemperatuur gehouden kunnen worden.
Hogere manteltemperaturen geven echter ook weer aanleiding tot meer stofschroei en meer convectiewarmte(tov stralingsaandeel).
Hogere temperaturen betekent doorgaans ook hogere afgastemperaturen en daardoor een iets lager kachelrendement (niet te verwarren met slechte verbranding).

Grote, zware kachels reageren ook langzaam. Dus snel even de temperatuur bijsturen in de kamer gaat niet.

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Voor een goed resultaat kloppen deze allemaal met elkaar.
* vermogen vuurkamer
* opname vermogen binnenkant massakachel
* hoeveelheid massa (vertraging van de afgifte)
* aantal keren dat je kan stoken
* warmteverliesberekening van de hele ruimte
* warmtebehoefte
* houtopslag en organisatie en stookfrequentie

Je bouwt een forse en grote massakachel met dikke muren. Die heeft een grens aan de hoeveelheid hout die je er mee kan stoken. Als de binnenkant namelijk heel heet is en geen warmte meer opneemt dan stook je voor de mussen. Als je stevig zou door stoken dan stook je de kachel zelfs kapot. Dat betekent dat je bijvoorbeeld maar 3 keer kan stoken per 24 uur en dit levert dan 3 keer 40 kwh = 120 kwh gedeeld door 24 uur = 5 kwh. Met die grote kachel! Als je de kachel dunwandiger maakt koelt hij sneller af en kan je vaker stoken.

Het is heel moeilijk om de massa factor van te voren te berekenen. Je wil het ook zelf bepalen. Mijn eigen oplossing is om redelijk dunwandig te bouwen en er dan lagen leem over heen te zetten. Een dan rustig een weekje uitproberen. Tot de goede dikte....

Mijn idee over een goede dikte; de kachel is warm genoeg om de ruimte comfortabel te houden waarbij de kachelwand niet over de 50 a 60 graden heen gaat. De schoorsteen wordt niet heter dan 90 graden. Ik hoef niet te vaak te stoken. (afnemend in belang).

De kachel in de ruimte is ook belangrijk;
* goede isolatie (reflectie isolatie werkt relatief beter met een massakachel)
* centraal
* los van buitenmuren
* weg van ramen
* straling mogelijk naar de belangrijkste plekken
* rekening houden met massa, emissiviteit en reflectie van de binnenmuren
* rekening houden dat de kachel 24 uur staat te stralen
* rekening houden met de werking van de cv en de thermostaat van de cv

Massakachels hebben vaak de neiging om veel warmte bovenin te creëren. Als je een hoge kachel bouwt kan je die warmte gebruiken voor de verdieping. Warmte gaat sowieso naar boven en er zit meestal geen isolatie in de plafonds en je hebt een goede isolatie dan volgt de bovenverdieping.

Eigenlijk is vraag 1; heb je een goede isolatie?
groet!

Ritsaert
Lieve

Bericht door Lieve »

Dank u Ritsaert, we zijn heel hard aan het rekenen geslagen.
marini

Bericht door marini »

Tja rekenen,
Bij mij staat toch een iets of wat over gedimensioneerde kachel.4ton
Als ik deze topic lees wordt mijn vermoeden bevestigd.
Oorzaak , we hebben hier een open huis waar de warmte naar boven trekt. Vroeger toen de vloerverwarming nog iets deed dan bleef de warmte onderaan hangen, nu dus niet meer.
Oplossing, drastisch maar een minder grote kachel en meer stoken.
Andere oplossing, traphal bouwen(momenteel mee bezig) , beter isoleren van kieren in het oude deel.(Veel kieren zo plotseling).
Nog andere oplossing, een warmtewisselaar in combinatie met de vloerverwarming waardoor ik meer warmte onttrek aan de rocket en dus meer kan stoken.
Ik hoop stilletjes dat door de traphal ik gewoon met deze situatie verder kan, in het andere geval moet de buitenschil er af en een minder dikke laag leem er rechtstreeks op.
ritsaert snijder

Marini,
wat is de oppervlaktetemperatuur? Met een te hoge oppervlakte temperatuur neemt de convectie toe en stijgt de warmte snel op. Ik zou meer denken aan een grotere kachel met een lagere temperatuur...
Een bankje plaatsen? Wat is je afgastemperatuur?

Maar een vloerverwarming ga je natuurlijk niet snel verslaan.
groet!

Ritsaert
marini

Bericht door marini »

Maar een vloerverwarming ga je natuurlijk niet snel verslaan.
jep :evil:

Deze week te druk met werk voor het werk. Ik heb nog altijd niet deftig kunnen meten. Ik wacht ook nog op mijn tempertuur controller uit china, de vorige waren in farenheid. :roll:
ritsaert snijder

Heb je ook een idee hoeveel kw je vroeger in de vv pompte? Ik vermoed dat je ook gewoon te weinig kw uit je massakachel kan halen.
groet!

Ritsaert
marini

Bericht door marini »

Ik vermoed dat je ook gewoon te weinig kw uit je massakachel kan halen.
Ja dat vermoed ik ook,
het is een kwestie van gewenning, daar waar eerst het huis altijd 21°moest zijn is tegenwoordig 19° met een trui ook wel goed.
Het idee dat de vloerverwarming op dat moment gewoon af staat helpt.
Momenteel dus een traphal aan het timmeren en kieren dichten zodat de temperatuur zeker zal stijgen.
De dubbelwandige schouw voelt op het eerste verdiep warm aan, ik vermoed dat ik heel wat aan de mussen geef.
Het kan zijn dat ik een extra bel plaats in de badkamer op het eerste verdiep, dan kan ik die mee verwarmen doordat de eerste bell zijn warmte niet af kan geven.

Wordt dus zeker nog vervolgd.
Lieve

Bericht door Lieve »

Hier rijzen heel veel vraagtekens over de verdeling van de kachelmassa boven een kelder. De kelder is een gewelf.

We denken verder.
deleted

Bericht door deleted »

Gewicht spreiden door hoofdzakelijk met bankjes te werken.

G
Plaats reactie