Moduleren werking cv en thermostaat zuiniger?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter Keller

Moduleren werking cv en thermostaat zuiniger?

Bericht door Peter Keller »

Ik heb enige tijd mijn Nefit Moduline 30 gevolgd. Bijgehouden hoe lang aan en uit, en welke temperatuur de ketel heeft bij het uitgaan.

Wat ik waar nam is de eerste opwarm circa 10 minuten AAN, vervolgens circa 2 minuten AAN en vervolgens de dag door tussen 5-10 of 15 minuten UIT. Temperatuur tussen 45-55 graden bij het afslaan, met max ingestelde van 60 graden. Een enkele keer gaat het aanwarmen wel door tot het max 60 graden.

Klopt het dat er dan “dus” een hoog/laag brandstand is en het moduleren eigenlijk wel aan/uit is, maar dan op een lagere stand maar niet voorbeeld 30-60 minuten aan op 25 of 30 graden.

Moduleren is toch eigenlijk het zelf laten berekenen om zo min mogelijke “over de top” van de ingestelde temperatuur heen te gaan? Als de temperatuur dat wel doet, dan berekent de thermostaat dan toch zelf hoeveel éérder de brander uit moet om niet over de ingestelde top heen te komen?

Ik heb overigens ’s morgens in drie fases ingesteld: 06.00 uur 18.5 graden, 06.30 19.0 en 07.00 19.5. M.i. bevordert deze instelling nog meer het snel en goed moduleren en minder “over de top” gaan.
ritsaert snijder

Re: Moduleren werking cv en thermostaat zuiniger?

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom op het forum!

Moduleren kan op vermogen van de CV of van de watertemperatuur. Nachtverlaging is vaak niet besparend en ook nadelig voor het comfort. Als je meer massa en meer isolatie hebt dan is nachtverlaging echt af te raden.
groet!

Ritsaert
EcoArnhem

Bericht door EcoArnhem »

Dag,

Moduleren is wel echt zachter branden, en dus niet alleen maar aan-uit.

Het klopt dat je met een modulerende kachel minder snel door zult schieten, maar er is nog een effect:
De thermostaat kan tegen de kachel zeggen hoe warm het water moet worden.
Als de kachel het water wil opwarmen tot 70 graden, dan kan het rookgas dat de kachel verlaat nóóit koeler zijn dan die temperatuur.
Maar als de kachel te horen krijgt dat (bijvoorbeeld) 45 graden voldoende is, kan het gas dat de kachel verlaat koeler zijn.
Je kachel blaast dus echt minder warmte naar buiten toe.

Oh, en hier komt vast een reactie op van mensen die de werking van de rookgasafvoer met warmtewisselaar gaan beschrijven.
Maar eenvoudig: Een kachel die van de thermostaat een lagere temperatuur mag leveren, kan zachter branden, en het rookgas dat hij naar buiten blaast is koeler. Het verlies van een kachel die lang zachtjes brandt is lager dan van een kachel die vol aan - vol uit schakelt.
Het optimum zou een kachel zijn die de hele dag heel zachtjes brandt, maar zó weinig vermogen kunnen kachels niet leveren.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Daarbij komt dat veel modulerende thermostaten bij opleveren vaak niet modulerend staan ingesteld....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R

Bericht door JW te R »

EcoArnhem schreef:Als de kachel het water wil opwarmen tot 70 graden, dan kan het rookgas dat de kachel verlaat nóóit koeler zijn dan die temperatuur.
Helaas, dit klopt niet. De rookgassen kunnen wel degelijk worden afgekoeld tot onder de temperatuur van het water.
Eerst worden de rookgassen door het cv-water afgekoeld. En nee, de werking van die warmtewisselaar ga ik niet beschrijven :D
De rookgassen worden daarna nog verder gekoeld door de van buiten aangevoerde verbrandingslucht. De verse lucht en de rookgassen stromen tegen elkaar in, waardoor een zeer efficiente warmte-overdracht kan plaatsvinden.
EcoArnhem schreef:Maar eenvoudig: Een kachel die van de thermostaat een lagere temperatuur mag leveren, kan zachter branden, en het rookgas dat hij naar buiten blaast is koeler. Het verlies van een kachel die lang zachtjes brandt is lager dan van een kachel die vol aan - vol uit schakelt.
Inderdaad. Vooral als je alleen vloerverwarming / LTV gebruikt kun je veel gas en Euri besparen door de instellingen van je ketel eens kritisch te bekijken.
ritsaert snijder

De rookgassen worden daarna nog verder gekoeld door de van buiten aangevoerde verbrandingslucht. ??
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat vind ik wel een goed idee. De verbrandingslucht wordt dan voorverwarmd. Het is alleen de vraag hoe dat de trek beïnvloed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

Maar dan wordt de verbrandingslucht toch opgewarmd door de rookgassen? Maar ik begrijp nu in ieder geval wat er wordt bedoelt!
groet!

Ritsaert
JW te R

Bericht door JW te R »

ritsaert snijder schreef:De rookgassen worden daarna nog verder gekoeld door de van buiten aangevoerde verbrandingslucht. ??
Inderdaad. Bij een gas-cv ketel gaat aan- en afvoer van lucht meestal via een dubbelwandige buis. Door de buitenste buis wordt verbrandingslucht aangevoerd, die alvast wordt opgewarmd door de rookgassen die door de binnenste buis worden afgevoerd. De rookgassen condenseren hier, en daar komt veel warmte bij vrij.
kockie schreef:Dat vind ik wel een goed idee. De verbrandingslucht wordt dan voorverwarmd. Het is alleen de vraag hoe dat de trek beïnvloed.
Uiteraard bevordert dat de trek niet. Voor een gasketel maakt dat niks uit, want die worden toch geforceerd geventileerd.
EcoArnhem

Bericht door EcoArnhem »

JW te R schreef:
EcoArnhem schreef:Als de kachel het water wil opwarmen tot 70 graden, dan kan het rookgas dat de kachel verlaat nóóit koeler zijn dan die temperatuur.
Helaas, dit klopt niet. De rookgassen kunnen wel degelijk worden afgekoeld tot onder de temperatuur van het water.
...
De rookgassen worden daarna nog verder gekoeld door de van buiten aangevoerde verbrandingslucht. De verse lucht en de rookgassen stromen tegen elkaar in, waardoor een zeer efficiente warmte-overdracht kan plaatsvinden.
Klopt helemaal.
Daarom schreef ik dan ook: De rookgassen die de kachel verlaten. Niet de rookgassen die de schoorsteen verlaten.

Inderdaad komt er daarna nog een warmtewisselaar in de schoorsteen.
Het totaalverlies (ketel+schoorsteen) is het beste als de uiteindelijke rookgassen uit de schoorsteen zo koel mogelijk zijn. Dan heb je namelijk de meeste warmte eraan onttrokken.
En daar helpt een modulerende kachel aan mee doordat hij zachtjes kan branden.
ritsaert snijder

Om het laag moduleren te benutten is natuurlijk wel een laag temperatuur systeem nodig.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie