positie beveiligingset hout cv kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
feiken

positie beveiligingset hout cv kachel

Bericht door feiken »

Hallo forumleden

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik het plan heb een houtkachel cv te installeren.
Vanzelfspreken heb ik ook gedacht waar de kachel te plaatsen. Nu vraag ik mij af of er ook bezwaren zijn om de beveilingset etc niet achter de kachel maar 3 meter hoger op een andere verdieping te plaatsen. Vanuit de kachel gaan de leidingen dan direct omhoog en op de verdieping komen vervolgens de diverse koppelingen en pomp etc. Het plan is om een inbouw cv houtkachel aan te schaffen en dan heb ik de diverse koppelingen op een beter bereikbare plaats.
Graag jullie advies!

Jack
Albert van WdJ

Re: positie beveiligingset hout cv kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Jack,

Welkom op het forum.

Wat betreft je vragen. Je pomp met mixventiel plaats je max. op 5 meter van de kachel. Mijn laddomat is op ruim 3 meter afstand, en dat werkt prima. Soms geven fabrikanten ook specificaties aan voor het inbouwen van randapparatuur. Neem die in acht! Dus bijv. max. afstand tot kachel, wel of niet drukloos uitvoeren etc.
Je overstortventiel moet wel zo dicht mogelijk op de kachel. Liefst erop gemonteerd. Maar die uitmonding kun je mogelijk ook onder je kruipruimte situeren.
Evt. veiligheidstoestel voor noodkoeling neemt ook maar weinig plek in. Kun je ook niet te ver van de kachel monteren vanwege de sensor. Maar er zijn bijv. van Watts sts20 uitvoeringen met een verlengde sensor.

Ga je echter een open systeem monteren (met open expansievat), dan moet je de pomp zeker niet hoger dan de kachel monteren. Beter zo laag mogelijk. Anders krijg je zeker problemen met de doorstroming.
Maar misschien heb je ook de mogelijkheid om de spullen onder de vloer te monteren?

Albert
Change, before you have to.
JW te R

Bericht door JW te R »

Bij mijn houtkachel zit de sensor op de kachel en de pompunit 6 meter verderop vlak naast de buffertank. Werkt prima.
Albert van WdJ

Ik heb mijn sensor, om de pomp in/uit te schakelen verlengd. Van 1 meter naar 4 meter.
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Aan de plaatsing van het mixventiel zijn echter wel vaak (installatie)voorwaarden cq. voorschriften gesteld door de fabrikant. Pomp zit meestal vast aan het mixventiel of vlakbij. Dat kan ook niet anders gezien de werking van het mixventiel.

Maar de sensor van de noodkoeling kun je niet verlengen. Daar ben je dus afhankelijk van de lengte, zoals door de fabrikant aangeleverd is.

Al met al denk ik dat Jack wel wat mogelijkheden heeft om de materialen op een zekere afstand te kunnen plaatsen.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Volgens mij is het de bedoeling dat het overstort ventiel (95 graden), direct achter de kachel zit. Er zit een voeler aan, de bedoeling is dat die een beetje in je warmtewisselaar steekt. Ik heb gedaan door een T stuk direct achter de kachel te monteren, ene kant zit het overstort ventiel in, de andere kant een puntstuk om met dunwandig verder te gaan. Het korte circuit iets langer maken zal weinig uitmaken, die 3 meter lijkt mij geen probleem. Dus wel wat hierboven wordt gezegd je (aanleg)thermostaat gewoon dicht bij je kachel zetten.
Als je de automatische vuller (van leiding water), buiten je korte circuit zet, moet je nog wel een bypass met terugslagklep om je mengventiel en pomp heenzetten, anders kan bij een niet goed functionerend thermostaat ventiel het koude water niet bij de warmtewisselaar komen.
Albert van WdJ

@MaartenB,

Volgens mij heb jij een overstort met voeler die bij een bep. temperatuur open gaat.
Dat is een ander soort overstort, als degene die gewoon op druk werken.
Wanner je ook een koelspiraal hebt, gebruik je de overstortventielen zoals in normale cv-systemen gebruikt worden, dus zonder sensor.

Ik denk ook dat je met een een automatisch vuller iets anders bedoeld dan de Watts STS20.
Een automatische vuller zorgt er voor dat je systeem op druk blijft door leidingwater bij te vullen wanneer nodig. Bijmengen van vers leidingwater is niet altijd gewenst.
De Watts STS20 zorgt voor koeling met leidingwater in een koelspiraal in/aan de kachel. Dit water mengt zich nooit met het in de kachel aanwezige water.

Een overstortventiel zit direct of zeer dicht op de kachel. De Watts sts20 kan je ook op een bepaalde afstand monteren, afhankerlijk van de lengte van draad aan de sensor
Gerj

Bericht door Gerj »

Neem aan de Nederlandse versie een overstort die water uit de kachel dumt en de volautomatisch die water weer toevoert .
Of je zoek een cv haard uit Duitsland die hebben meestal een koel spiraal er in zitten
Werk goed ( eigen ervaring )

Eerst systeem heeft in mijn optiek het nadeel dat je met 2 onderdelen werkt
En een koelspiraal is maar 1 onderdeel waterdruk is er altijd
Albert van WdJ

Als aanvulling: Het eerste systeem sloopt je kachel, het 2e systeem redt je kachel.

Koud water invoeren in een systeem om oververhitting te voorkomen is funest voor de levensduur van de kachel.
Je zult het niet direct merken, maar de klappen die je (las)verbindingen krijgen en het metaal zelf zijn niet gering.

Nou vraag ik het me ook wel eens af of die directe koeling in de praktijk wel werkt op leidingwater. Wanneer je systeem bij 3 bar overstort, kun je niet met leidingwater bijvullen, simpelweg omdat praktisch nergens de druk van de waterleiding 3 bar haalt.

Daarnaast, iedere professionele kachelfabrikant zal je waarschuwen geen water bij te vullen totdat je systeem weer onder de 40 graden C is gekomen. Dat is niet voor niets.

Met een koelspiraal koel je ook heftig, maar de koeling verdeel je over een groot inwendig oppervlak. Hiermee laat je in meerdere minuten de kachel tot +/-93 graden dalen. En dan sluit je veiligheidsventiel weer. Dus de temperatuurschok varieert tussen 97 en 93 graden C. daar heeft je kachel "geen last van".

En ja waterdruk is er normaal altijd. Totdat het er een keer tijdelijk niet is door bijv. leidingbreuk. Als dan ook nog je stroom uitvalt, ben je toch blij dat er als extra een overstortventiel op je systeem zit.
Plaats reactie