Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonkelaar

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Een grote klover leende ik altijd van een goede kennis die professioneel in landschapsonderhoud werkt. Het ding is echter niet altijd vrij en staat hij bij mij dan heeft een ander hem ook al weer nodig.
De klover in onze houtgroep is wel vrij echter die is niet aftakas-aangedreven zoals het geleende model.
Mijn Cormickje D326 heeft een te kleine hydrauliekpomp om een klover vlot te laten werken en er zit ook nog geen vrije hydrauliekaansluiting op.
Om toch vlot te kunnen werken met de clubklover kwam mij het idee een aftakas aangedreven hydrounit te gaan maken.
Zonder enige kennis van hydrauliek moest ik me eerst eens inlezen op verschillende plekken van het internet.
Zo kwam ik er achter dat de grote pomp die we eens in een opwelling hadden gekocht wel eens te groot zou kunnen zijn. Bleek ook zo te zijn, de olieopbrengst was zo groot dat het leidingsysteem het niet aankon, de kranen te klein waren en steeds met een open kogelkraan gewerkt moest worden wat de olie te snel warm deed worden. Maar het principe werkte. Snel berekend hoe het dan wel zou moeten en een kleinere pomp besteld.
Werkt nu naar behoren....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, de bescherming om de aftakas moet beter, het hout ligt te lang en schimmelt, weet het allemaal wel.
Wilde alleen het unitje laten zien, misschien een idee voor iemand anders met een te kleine trekker.

Groet Jos.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hoi Jos,

Wat is het "blokje" op de 2e foto boven de pomp waar 3 slangen op aangesloten zijn? Is dat een overdrukventiel?

Verder: mooi stukje werk; je brengt me weer eens op ideeën :geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Kockie

Is inderdaad het overdrukventiel. Is standaard afgesteld op 130 bar, kan zelf worden afgesteld tot 250 bar.
Heb er ook een manometer bij maar zo ver is het nog niet gekomen. Doet het zo prima tot 130 Bar. Allemaal zacht hout.

Er zit ook een rondpomp circuit op met een kogelkraan om zonder aangesloten apparaat te kunnen pompen.

Groet Jos.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat idee had ik al. Wat is daar de reden voor?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waarschijnlijk dat je de trekker op de plek rijdt, de aftakas inschakelt en pas daarna de klover aansluit. Als dan niet 'drukloos' rond gepompt kan worden breekt de pomp af.

@Jos:
Waarom heb je de pomp boven het oliereservoir zitten? Bij iedere opstart loopt hij even droog. Dat geeft veel en vroeg slijtage. ALs de tandwielen even te schraal lopen is hij naar z'n grootje. Ik zou nog een aanpassing doen door de unit op z'n kop in de 3-punts hef op te hangen. Een kleine aanpassing aan de vuldop en de tankbeluchting en dan zit je safe.

Heb je ook nog een filter ergens zitten?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zorgt het overdrukventiel er niet voor dat dat niet gebeurt dan? Die laat toch boven een bepaalde druk de aanvoer in de tank terechtkomen?
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Jantje,

Dat met die pomp is me wel door het hoofd gegaan maar aangezien de pomp bij de Binderberger klover ook boven het reservoir is geplaatst en het zelfs bij mijn tractor zo is dat de pomp een beetje hoger ligt dan de achterbrug maak ik me er niet druk om.
Zou ik de trekker vanwege de hydrauliekpomp niet op een helling mogen stilzetten of starten?
Er blijft genoeg vettigheid in de pomp en hij loopt onbelast aan.
Tijdens het persen van de slangen bij de hydrauliek mensen heb ik gevraagd of zo'n hydrauliekpomp eigenlijk zelf-aanzuigend is. Wist men geen antwoord op. Advies de pomp lager te leggen dan het reservoir.... Een advies van iemand die het niet weet, dat is meer er zonder kennis het beste van maken. Had het gelukkig zelf al even opgezocht, geen probleem.

Wees gerust, er zit een ruim bemeten aanzuigfilter in het reservoir achter het dekseltje van de aanzuigslang. Een retourfilter bovenop het reservoir.

Er kan geen bedieningsfout worden gemaakt, er zal ook niets afbreken. De pomp kan altijd door het overdrukventiel pompen, je bent er echter snel achter, het kleine tractormotortje moet wel heel erg zijn best doen....
In de praktijk koppel je eerst je werktuig aan en schakelt dan de pomp in. De kogelkraan zit er op maar ik gebruik hem niet meer, hij blijft gewoon gesloten.

groet Jos.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef:Zorgt het overdrukventiel er niet voor dat dat niet gebeurt dan? Die laat toch boven een bepaalde druk de aanvoer in de tank terechtkomen?
Je snapt het al kockie.

Ik heb er een tweede bypass op gemaakt om te kunnen spelen zonder de noodzaak van een aangesloten apparaat. Wil nog een keer de manometer er op maken en misschien dan het overdrukventiel wat hoger afstellen. Kan dan allemaal onbelast aanlopen en hij gaat door de overdruk bij gesloten kogelkraan.
Omdat het voor mij ook het eerste werkstuk was dacht ik liever een mogelijkheid te veel er op bouwen dan later denken dat ik het wel handig had gevonden.
Heb gemerkt dat het niet zo snel meer wordt aangepast als het eenmaal tot tevredenheid in gebruik is.

Groet Jos.
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Mooi apparaat, erg mooi gemaakt.
Is die klover niet iets aan de lage kant? Nu moet je steeds bukken :idea:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat voor een pomp zit er nu op? cc/omwenteling en/of l/min en hoeveel aftakasomwentelingen laat je hem maken?
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

MatthiasD schreef:Mooi apparaat, erg mooi gemaakt.
Is die klover niet iets aan de lage kant? Nu moet je steeds bukken :idea:
Hallo Matthias,

Boel lof over en weer.
De foto vertekent een beetje, de klover is niet te laag, de hoogte van het hout komt op een geschikte werkhoogte. Zwaardere blokken moeten er ook op getild worden.

De klover is echter niet van mij, we plannen nog een nieuwe te gaan maken in de groep, met een lift voor zware blokken.

Groet Jos.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef:Wat voor een pomp zit er nu op? cc/omwenteling en/of l/min en hoeveel aftakasomwentelingen laat je hem maken?
Zo uit mijn hoofd 28cc bij 2052 omw. geeft ca. 57 liter/ min.
Een voorgeschakeld tandwielkastje verhoogt het aftakas toerental x 3,8.

Laat de tractor ergens 2/3 tot 3/4 van maximaal draaien wat dan ongeveer 40 liter oplevert.
Trekkertje heeft maar 26 pk, moet wel een beetje toeren houden, zakt anders in bij belasting.

Pompen zijn er te kust en te keur, kwestie van rekenen en afstemmen van componenten.

Groet Jos
Dutch John

Bericht door Dutch John »

bonkelaar schreef:of zo'n hydrauliekpomp eigenlijk zelf-aanzuigend is.
Een tandwielpomp is in principe zelfaanzuigend, maar er zijn grenzen. Ze gaan niet stuk van een luchtbel tijdens de start. Wel als er continu een klein beetje lucht mee komt door een slechte koppeling. Daarom hangen ze doorgaans beneden tankniveau of worden gevoed door een pomp die laag hangt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Dutch John schreef:
bonkelaar schreef:of zo'n hydrauliekpomp eigenlijk zelf-aanzuigend is.
Een tandwielpomp is in principe zelfaanzuigend, maar er zijn grenzen. Ze gaan niet stuk van een luchtbel tijdens de start. Wel als er continu een klein beetje lucht mee komt door een slechte koppeling. Daarom hangen ze doorgaans beneden tankniveau of worden gevoed door een pomp die laag hangt.

Groet,
DJ
Sta steeds weer versteld van wat forumleden allemaal paraat hebben.
Dat effect noemt men cavitatie. Dik mis als je zo iets in je hydraulische machine hebt. Iets vergelijkbaars komt ook voor bij CV. pompen.
Wel ingelezen maar geen zorgen om gemaakt.
Los van of het effect optreedt zal de pomp mijn kloofuurtjes wel stand houden. De dingen zijn gemaakt om veel uren te maken, valt bij mijn kloofactiviteiten hard mee.
Zoals reeds geschreven, de prof. klover zat ook zo in elkaar als die mensen zich al geen zorgen maken waarom zou ik het dan doen.
Wat bouwen betreft ook wel logisch, zwaartepunt reservoir laag, pompje in een frame er boven. De binderberger klover had het kloofgedeelte daar weer boven aangebracht, mooi compact.

Afbeelding

groet Jos.
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Bij weinig en kort gebruik is het wellicht verstandig om op de beluchting van de olietank een silicagel filter te zetten. Doordat de olie niet continu warm is kun je condensatie krijgen en dan gaat de boel wel snel kapot.

Verder zou ik afgaan op wat een hydrauliek specilist zegt over een statische voordruk, niet een kloverbouwer. Die laatste wil een praktisch product.

Juist bij weinig gebruik gaat de pomp elke start eerst vullen. De olie heeft immers tijd zat om terug te lekken naar de tank. Simpele oplossing om dit te voorkomen is een kogelkraan onder de pomp te zetten. Dat blijft het pomphuis altijd gevuld. Geeft je wel een extra handeling vóór het opstarten. Terugslagklep kan ook, maar mijn ervaring is dat die over langere tijd niet altijd goed afsluiten.

Tim
Plaats reactie