Accumulatieverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nelly22

Accumulatieverwarming

Bericht door nelly22 »

Hallo,

Ik woon al een tijdje in een huurappartement, maar heb een probleem met de verwarming. Is accumulatie, dus de stenen zouden 's nachts moeten opgewarmd worden. Maar ik (en zelf de huisbazin) snapt de juiste werking niet.
Vorige winter op haar manier verwarmd en ik moest het driedubbele aan elektriciteit betalen... Dus dat wil ik nu voorkomen.
Dus ik had graag geweten, hoe de knoppen juist moeten staan om de stenen 'snachts te laten opwarmen alsook op welke knop ik dan moet duwen om warmte af te geven...
Ik zet hier 2 (onduidelijke) fotokes om het te verduidelijken.
Op de eerste foto staan dus 2 knopjes en een draaielementje. wanneer beide knopjes aanstaan zien we ook een lijntje, op de linkse knop is dit 1 doorlopend lijntje en op de rechtse knop 2 lijntjes...
Ik weet dat het misschien allemaal stom klinkt, maar ik had graag een verwarmd appartement gehad zonder te veel extra kosten. :)
Alvast bedankt aan de persoon die mij kan helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pelletpower

Re: Accumulatieverwarming

Bericht door pelletpower »

Als je goedkoop wilt verwarmen is electr de slechtste oplossing. Naar mijn mening kun je aan de knoppen blijven draaien en ondertussen de hoofdprijs betalen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat gaat 'm niet worden. Die dingen blijven stroomvreten.

Wat is het vermogen van die kacheltjes? Kun je een typeplaatje fotograferen?
PaulBE

Bericht door PaulBE »

In een huurappartement zit je natuurlijk vast aan de bestaande verwarming...

Woon je in BE of NL?
In Belgie weet ik dat die dingen meestal op (goedkoop) uitluitend nachttarief aangesloten zijn waar enkel 's nachts stroom op zit. Hierdoor kunnen ze ook enkel maar 's nachts opgeladen worden.

Verder kan ik je helaas niet helpen wegens geen ervaring met die dingen.
Is er geen manual terug te vinden op internet als je het merk en type ingeeft in Google? Mogelijks kunnen manuals van gelijkaardige toestellen ook wel duidelijkheid scheppen.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

Logisch redenerend ben ik het volkomen eens met de bovenstaande antwoorden.

Maar: ik heb wel eens gehoord dat die dingen de bijzondere eigenschap hebben dat de warmte onder in het vertrek blijft.
Dus niet naar boven stijgt zoals natuurkundig logisch zou zijn.
Hoe het werkt heb ik geen idee van, maar als dit waar is zou het best nog wel eens kunnen werken.

Stel je hebt per kwh electrisch 0,1 m3 gas nodig (rekening houdend met het rendement van de ketel).
Dit is voor nederlands laagcalorisch gas.
Dan zou gas per m3 dus 10 x de nachtstroomprijs per kwh moeten zijn.
Dat is niet zo, maar als je bovengenoemd effect erbij optelt plus dat je met die accumulatie kacheltjes veel gerichter de ruimtes kunt verwarmen (kan bij cv ook maar dat wordt meestal niet gedaan )
Dan valt het misschien wel voordeliger uit.

Als de stroom zelf opgewekt zou zijn is het nog beter.
Plaats reactie