Nee, maar het idee van jezelf los te kunnen maken van de maatschappij is een fictie;Dutch John wrote:Geldt dat ook voor zij die wegdraaien van de maatschappij en kiezen voor een kluizenaarsleven? En die lui van Transition Towns, allemaal boeven?hansp wrote:Historisch gezien zijn mensen die `terug' verlangen naar een tijd, die in
hun beleving beter, simpeler, of overzichtiger leek, uiterst gevaarlijk gebleken;
zelfs Thoreau ging regelmatig buurten in de omgeving voor de noodzakelijke dingen. Zowiezo
hield hij het maar een jaar uit On Walden Pond...
Het kan nuttig, misschien zelfs noodzakelijk, zijn om je eens een tijd terug te trekken uit het
`gewoel' en de zaak grondig te overdenken, maar op de lange termijn is dat onhoudbaar.
Door maatschappelijke relaties te ontkennen gaan ze niet weg, sterker nog, als we het moment
van de implosie afwachten, zonder nu al aan de structurele kant te denken, dan zetten we
de deur wagenwijd open voor een grof primitieve samenleving, waarin de gruwelijkste dynamieken
tussen mensen zullen prevaleren; ik weet niet, of Orlov gelijk heeft, als hij zegt, dat bijv.
drugshandelaren straks de logistiek van veel noodzakelijke dingen in handen zullen hebben,
maar het geeft wel te denken.
Meer fundamenteel; de tijd is een pijl, die onvermijdelijk e'e'n kant op gaat; dat ontkennen,
is op z'n zachtst gezegd nai"ef.
Hoe ga jij je hout zagen John, zonder ketting zaag, hoogwaardig staal enz. enz.?
--Ik heb net een flinke stapel met de ouderwetse trekzaag onder handen genomen,
en heb mijn pijn in de rug nu eerlijk en ecologisch verdiend!
Groeten,
Hans