Hallo allemaal,
na jaren een 3-gats kachel gestookte te hebben in de schuur wil ik nu zelf een kachel hiervoor gaan bouwen (lassen)
Het doel is om gekloofd hout/pallets/briketten en evt. pellets te kunnen stoken. Lang branden, met weinig bijvullen..maar dat wil iedereen.
Ik heb een tekening bijgevoegd van het idee wat ik heb om hem te maken. De basis bestaat uit een dikwandige stalen buis van 508mm (8mm dik)
Graag hoor ik jullie input, misschien kan het veel beter als wat ik bedacht heb.
Om pellets te kunnen stoken dacht ik om een klein "bakje uit gaas materiaal" onder in de kachel te plaatsen.
Alvast bedankt!,
grt,
Adryan
Advies gevraagt bij bouw eerste houtkachel
Moderator: Moderators
-
adryan
Advies gevraagt bij bouw eerste houtkachel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Advies gevraagt bij bouw eerste houtkachel
Beste Adryan,
Je hebt een mooie tekening gemaakt, maar ik wil je eerst eens uitnodigen om op dit forum te gaan lezen. Daarbij zul je een aantal interessante dingen tegenkomen. Een van die dingen is het concept "massakachel". Een maal daags stoken en de hele dag warmte. Niet de hele dag een smeulend vuur (heb ik elders ook al eens een kreosootkanon genoemd), maar een korte tijd een fel vuur!
Zoek maar eens op rocket, rocket177, rocket-bell, finoven ed.
Je hebt een mooie tekening gemaakt, maar ik wil je eerst eens uitnodigen om op dit forum te gaan lezen. Daarbij zul je een aantal interessante dingen tegenkomen. Een van die dingen is het concept "massakachel". Een maal daags stoken en de hele dag warmte. Niet de hele dag een smeulend vuur (heb ik elders ook al eens een kreosootkanon genoemd), maar een korte tijd een fel vuur!
Zoek maar eens op rocket, rocket177, rocket-bell, finoven ed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Dutch John
Re: Advies gevraagt bij bouw eerste houtkachel
Lang branden, weinig bijvullen.... Vandaar de "voorraadkoker" en afbrand naar achter? Gaat niet goed werken. Door de opstijgende hitte ontgast de bovenliggende voorraad hout. Dat gas ontwijkt via de brandkamer, maar komt daar te weinig zuurstof tegen voor volledige verbranding, met als gevolg een rookton tot de gloeifase optreedt. Dit systeem kan alleen werken als de brandkamer zeer klein is met een hoge lucht/afgassnelheid, waarbij de lucht met eveneens grote snelheid via de houtvoorraad aangevoerd wordt. En dan heb je een rocket stove gebouwd.....
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-