Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door deleted »

Even een nieuw topic over de ombouw van een kolenfornuis naar een houtfornuis.

Maar eerst even wat anders. Frank77 heeft in Stunzel een gelijkaardig fornuis en we zouden het traject van de rookgassen rond de (bak)oven van het fornuis in detail gaan bekijken.
Dus dat doen we eerst. Voor de ombouw moet hij toch ook uit elkaar.

Foto1 : Het fornuis
kachel0.JPG

Foto2: Kookplaat
kookplaat.JPG

Foto3: Zonder Kookplaat:
onder_kookplaat.JPG

Foto4: De regelklep: hiermee worden de rookgassen direct na de kookplaat naar de schoorsteen geleid als hij OPEN staatAls hij daarentegen GESLOTEN is worden de rookgassen RECHTS van de oven NAAR ONDER en ONDER de oven door geleid om pas daarna terug naar boven via de uitgang (achter de gesloten klep) naar de schoorsteen te gaan..
regelklep.JPG

Foto 5: In detail:
-Grote rode cirkel is de bovenaansluiting van de schoorsteen.
-In het rood de regelklep.
-Kleine rode cirkel is mijn meetlat die in het scharnier van de regelklep steekt.
-In het groen de directe uitgang naar de schoorsteen als de Klep OPEN staat.
-In het blauw de openeing naast de ovenkamer waar de gassen naar beneden verplicht worden als de Klep GESLOTEN is.
Belangrijk voor Frank77: DEZE OPENING(in het blauwà IS BIJ JOUW KACHEL DICHT !!!
Daarom wordt je bakoven niet warm genoeg en daarom is het afsluiten van de regelklep niet ongevaarlijk voor CO !!!
regelklep1.JPG

Foto6: Zonder kolenpot: geen kanalen aan deze kant van de oven. Dus die moeten zich onder de bakoven bevinden.
zonder_kolenpot.JPG

Foto7:Bakoven .
oven.JPG

Foto8:De bodemplaat van de bakoven blijkt naar voor te kunnen schuiven.
bodem_oven.JPG

Foto9: Onder de bodem van de oven blijken de kanalen te lopen.
Er is een kleine omweg gemaakt om de gassen nog wat langer onderin te houden.
gasflow_onder_oven.JPG

Foto10: In het rood het traject. Stippellijn is wat zich achter het muurtje afspeelt.
gasflow_onder_oven1.JPG

Al bij al een simpel systeem.
Maar je moet er wel voor zorgen dat die kanalen langs en onder de oven terug vrij komen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door Dutch John »

Met de rookgaskanalen is niets mis. Royale veegluiken. De linker kant van de oven krijgt warmte van het vuur. Het toestel is een goede basis voor een houtfornuis. Nu kan dit fornuis zeer zachtjes gestookt worden door de kolen. Een houtvuur heeft een bepaalde minimumcapaciteit die al snel redelijk hoog ligt.

De eerste vraag die daarmee opkomt is: in welke mate wordt het ook een ruimteverwarmer? Als de keuken klein is, dan is rondom isoleren een pré. Hetzelfde geldt voor de kookplaat. Twee deksels die de hele plaat beslaan. Dat vraagt om behoorlijk constructieve ingrepen als alles in staalplaat uitgevoerd moet worden.

Wild idee, maar voor de meesten zelf uit te voeren: het fornuis aan 4 zijden (onder, achter, links, rechts) inlemen? Dan hebben we voor de deksels nog geen oplossing. Die zullen altijd uit staal gemaakt moeten zijn. Misschien kan de achterplaat als donor dienen?

Als vuurkamer zou ik Peter's brievenbusrocket nemen. Zo laag mogelijk plaatsen. Eerder een rocket 77 dan 177.

Het boilerdeel het best na het fornuis plaatsen, zoals we hier aan het bespreken zijn: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=3616 Voordeel van zo'n boiler is dat deze (met name) op restwarmte werkt. Ga je alleen de boiler stoken, dan verlies je onderweg warmte aan de keuken. Waar niets mis mee hoeft te zijn.

De lezer kan zich afvragen: waarom niet alles bij elkaar gestopt in één doos, zoals de Engelse range cookers? Dat is inderdaad het grote voordeel van een range. Maar daarmee ook een compromis. De watermantel om het vuur zorgt voor een slechte verbranding, terwijl door de hoge rookgastemperatuur het houtverbruik hoger dan nodig is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door deleted »

DJ,

Eerste post was enkel om de basis van het toestel te tonen.
En meer bepaald om aan te tonen dat het blauwe kanaal op foto5 dicht zit bij Franq77 in Stunzel...


Maar concreet om verder te gaan: Ik wil er inderdaad een rocket onder bouwen. Diameter 13 of diameter 10 is nog een vraag.
Pootjes en bodemplaat gaat er af en er komt een stenen bell onder.
Het fornuis staat trouwens toch te laag. Vroeger waren de mensen blijkbaar kleiner.
Het email gedeelte met de ovendeur en zijplaten zou ik willen behouden.
Het feit dat de directe omgeving rond de kookplaat afwasbaar is (email) vind ik een groot voordeel. (tov leem)
Wellicht komt er in de 'normale' kookstand ook nog een bankje langs om alle warmte te benutten.

De bypass-klep die er nu in zit wil ik behouden om een directe aftap van de rookgassen naar een boiler (badeofen) mogelijk temaken. Gewoon handbestuurd door de stoker. Badeofen op temperatuur, dan gewoon klep dicht en terug over de massa en bank stoken.

Badeofen komt trouwens in de badkamer vlak achter het fornuis. En zal ook dienst doen als 'radiator'.


G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door Franq77 »

Mijn zoon heeft de kachel onder handen genomen, en ontdekt dat het blauwe vlak op een amateuristische wijze was dicht gemaakt met een halve chamotte steen en cement. Nadat hij dit verwijderd had, en de hele rookbaan heeft nagelopen op andere mankementen, heeft hij de kachel weer op gestookt. Met als resultaat dat de oven goed op temperatuur komt, de bakplaten heter worden over het hele oppervlak, en vooral dat we nu nog maar een kwart van de hoeveelheid hout nodig hebben om de de maaltijd te koken.

Zal eens een oventhermometer meenemen om te zien hoe heet hij wordt.
Wij vragen ons wel af waarom de doorgang dicht was gemaakt, kan geen enkele reden verzinnen namelijk.

Bedankt voor de tips!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door holtere »

@ Gandalf....
Het fornuis staat trouwens toch te laag. Vroeger waren de mensen blijkbaar kleiner
Dat is heeeel modern en erg ergonomisch voor keukenyups. Je moet in de pannen kunnen kijken met koken :D

Ik vind het wel een schatje van een fornuis moet ik zeggen! Inderdaad een kleine rocket erin!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door benthuis »

Voor SWW op jacht naar een oude gasgestookte boiler.
Kwam deze junker tegen: http://www.ebay.de/itm/Junkers-Gas-Warm ... 1c36b170e8
Aan de tekening te zien kan het gasbrander deel er onderweg.
Zou dit een mooie zijn voor achter het fornuis?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door Dutch John »

Centraal kanaal is aan de nauwe kant. Beter ook de buitenkant van de boiler als wisselaar gebruiken. Meer dan 50 euro zou ik niet betalen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door benthuis »

Zou je zo'n ding in een kast van bvb vermiculietplaat kunnen bouwen?
Of een passende schil maken van oliedrums... Deze is dan weer goed te isoleren.

Doorvoer van 80 is nauw, maar ik weet niet of er ook bestaan met een grotere doorvoer.
Mocht iemand zoiets tegenkomen dan hoor ik het graag. Meer dan een euro of 50 is het me idd niet waard.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door deleted »

Heren,

Waarin verschilt dit systeem eigenlijk van dat van een klassieke badeofen ?
Zit er een soort retarder in de centrale pijpwisselaar ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door kockie »

Ik zit zelf ook aan zoiets te denken, maar wil een oude electroboiler gebruiken (waarvan de spiralen niet meer werken). Mijn plan is om de isolatie tussen (metalen) huis en boiler weg te halen en dan een rocket aan te sluiten in tegenstroom. Een bell/oliedrum lijkt mij ook een haalbare optie.

De boiler is er al. Nu de rest nog en wat tijd... Wanneer kun je Ben? :mrgreen: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Zit er een soort retarder in de centrale pijpwisselaar ?
Inderdaad, een soort lange wokkel die de gastroom verlengt. Maar tevens hindert. Daarbij is het centrale kanaal ook te nauw voor een houtvuur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door benthuis »

Zou de combi van centraal kanaal en buiten het vat om genoeg doorstroom geven?
Of zoeken de gassen dan de weg van de minste weerstand...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door Dutch John »

Ik verwacht dat als je de verhouding doorstroomoppervlak/doorstroomomtrek van binnenpijp en buitenmantel gelijk maakt, de stroomsnelheden in beide ongeveer gelijk zullen zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door benthuis »

Zou het een idee zijn om een test te doen met mijn badeofen?
Deze heeft een lekje aan de onderkant, maar zou misschien wel te solderen zijn (ik vermoed dat het koper is)
In het schoorsteen kanaal zou hij misschien niet zo heet worden en de reparatie het houden.
Warmte ook langs de buitenwand laten stromen door hem in een oliedrum te zetten.

Ik heb hiervoor een fornuis en badeofen klaar staan.
Moet alleen nog een dakdoorvoer maken, maar dit is snel te realiseren.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door benthuis »

Kan nog zo'n junker gad ding krijgen hier in de buurt.
Voor 50 euro. Ik zou graag met het concept restwarmte SWW aan het klungelen/testen
Maar het ontbreekt me aan kennis.
Iemand zin om hierbij te helpen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie