Besparing houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

markb

Re: Besparing houtkachel op CV

Bericht door markb »

Alles is zo rond 1980 volledig opnieuw opgebouwd op de bestaande fundering. Het huis is best wel redelijk geïsoleerd; grotendeels dubbel glas (op enkele kleine bovenraampjes na), dakisolatie, muren zijn uitgevoerd in cellenbeton (geen spouw) en het boerderij-deel is voorzien van vloerverwarming. Badkamer heb ik zelf voorzien van vloer- en wandverwarming (alles op cv).
Pigion

Bericht door Pigion »

Massieve muren van cellenbeton is niet echt een goede isolatie of is er buiten-om nog geisoleerd?
T.a.v. het te besparen gas, heb ik in mijn vorige bijdrage reeds gezegd dat een huishouden 400 - 600 m3 gas verbruikt voor SWW en koken. Dus de besparing KAN ruim 2000 m3 gas zijn. Dit is geheel afhankelijk van je stook-ijver en de dagen dat je niet thuis bent, het huis wel warm wil houden en dus een beroep doet op de gasketel. En vlak ook niet weg dat met het stoken van hout veel werk met zich meebrengt. Ik schat dat het de Jotul 1/3 van de warmte levert, dan wordt het houtverbruik dus 3 x zo hoog.
Pigion
markb

Bericht door markb »

Een investering van enkele duizenden euro's in zo'n nieuwe houtkachel op CV kan dus eigenlijk niet uit met ons huidige stookpatroon. De terugverdientijd is veel te lang.

Ik denk dat ik eerst nog wat beter kan gaan isoleren zoals de enkel-glas bovenraampjes vervangen door dubbelglas etc.

Bedankt voor jullie inbreng.
Pigion

Bericht door Pigion »

Het plaatsen van isolatieglas in de kleine bovenraampjes zullen wel wat besparen, doch kijk ook eens naar de muren. Een beetje redelijk geisoleerde muur moet min. 10 cm isolatie hebben, liever iets meer. Dat geldt ook voor vloer en dak. De bouw van de jaren 70 en 80 is maar matig geisoleerd, tijd voor aanpakken. Trek je huis een warme jas aan en kijk ook naar koudebruggen. Ik doe dat ook voor ons huis. Dat is van 1977 en matig geisoleerd met 4 cm glaswol in de spouw en 3 cm op het dak. Gasverbruik was ooit 5000 m3 per jaar. Niet verwonderlijk, want de living + open keuken + open hal/ trap + achterkamer (open) is samen 100 m2. Slaapkamers (1 beneden, 3 boven) komen daar nog bij Op een koude dag knalden we er gemakkelijk 45 m3 gas door.
Met het installeren van een nieuwe ketel, vloerisolatie en vloerverwarming is dat gedaald naar 3000 m3. Met houtstook in de FinOven is het vervolgens gedaald naar 1600 m3.
Afgelopen zomer de isolatie van de achtergevel (40 m2) naar 15 cm gebracht. Nu bezig met 12 m2 zijmuur (o.a. badkamer) ook naar 15 cm isolatie te brengen. De kosten van deze operaties zijn niet gering, doch te dragen door zelf te coordineren, eigen inkoop tegen aannemersprijzen en zelf ook een zweetdruppel te laten.
Pigion
markb

Bericht door markb »

Om ons huis echt goed degelijk te isoleren naar huidige maatstaven zijn er zeer ingrijpende (bouwkundige) maatregelen nodig. Dit gaat kapitalen kosten ondanks dat ik dat allemaal wel zelf zou kunnen uitvoeren.

Zou Ik niet financieel en wellicht ook milieutechnisch beter af zijn door nog een extra set zonnepanelen te plaatsen en elektrisch te gaan verwarmen...
deleted

Bericht door deleted »

Markb,

Wat is 'milieutechnisch' ?

Je zou ook een plekje kunnen gaan zoeken in het huis dat bouwkundig het minst problemen oplevert om te isoleren.
En hier een wintercompartiment maken met comforttemperatuur.

De rest van het huis op een minimumtemperatuur houden kost veel minder energie.

G
markb

Bericht door markb »

@Gandalf:

"Milieutechnisch" lijkt mij zoiets als de totale belasting voor het milieu in aanleg en gebruik.
Wat ik bedoel is dat als ik alle benodigde stroom om elektrisch te verwarmen zelf opwek met zonnepanelen dat je dan wat betreft de belasting voor het milieu ook een prima oplossing hebt. Dit ondanks het feit dat elektrisch verwarmen volgens mij erg inefficiënt is en dus veel energie gebruikt.

Een wintercompartiment op comforttemperatuur houden en de rest van het huis op minimumtemperatuur doen we nu al enigszins. De voormalige stal (met slaapkamer, badkamer) heeft een eigen thermostaat die een stuk lager staat ingesteld dan de thermostaat in de woonkamer. We zouden dit idee nog wel verder kunnen doorvoeren, maar ja mijn partner is nogal een kou-kleum en begint dan al snel te piepen ben ik bang.
Heb jij hier ervaring mee Gandalf en zo ja wat is volgens jou dan de minimum temperatuur die nog "leefbaar" is buiten het wintercompartiment?
Pieke

Bericht door Pieke »

Hey Mark, allereerst natuurlijk hartelijk welkom hier!!
markb schreef: Dit ondanks het feit dat elektrisch verwarmen volgens mij erg inefficiënt is en dus veel energie gebruik/
Hier ben ik gedeeltelijk mee eens. Efficiënt is het wel degelijk, rendement van 100% ( Dan neem ik als voorbeeld een electrisch straalkacheltje van zegge 2000 Watt).Duur.... zeker weten.

Desgewenst wil ik wel verder ingaan op je vraag hoeveel gas je zou kunnen besparen.Gespiegeld aan mijn eigen situatie.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
markb

Bericht door markb »

@pieke Ik zou graag jou ervaringen willen horen.
EcoArnhem

Bericht door EcoArnhem »

markb schreef:Kan iemand mij een indicatie geven wat de besparing in m3 gas zal zijn als ik mijn Jotul vervang door zo'n houtkachel op cv?
Dag Mark,

Twee, nee, drie dingen.
Ten eerste kan niemand je een indicatie geven. Die indicaties zullen gebaseerd zijn op andere woningen, ander stookgedrag en andere kachels. Elke situatie is uniek maar die van jou (boerderij + stal, nu een houtkachel en een CV) is misschien wat unieker dan andere.

Ten tweede zal je dit natuurlijk schelen.
Als de ketels vergelijkbaar zijn in rendement vervang je gewoon gas door hout, dus dat ga je echt merken en fors ook. Gegeven punt 1 ga ik geen getallen noemen.

Ten derde... 3000 kuub gas én een houtkachel zegt veel over je verbruik. Ik vind het echt heel, heel erg veel.
Je kunt je huis op twee manieren warm houden: Door er veel warmte in te pompen, of door te zorgen dat de warmte binnen blijft.
Ik vraag me sterk af of je je huis niet beter warm én comfortabel kan houden door het te isoleren.
Gezien de grote warmtevraag zou het kunnen zijn dat er wat quick wins zijn te vinden.
deleted

Bericht door deleted »

markb schreef:@Gandalf:

"Milieutechnisch" lijkt mij zoiets als de totale belasting voor het milieu in aanleg en gebruik.
Wat ik bedoel is dat als ik alle benodigde stroom om elektrisch te verwarmen zelf opwek met zonnepanelen dat je dan wat betreft de belasting voor het milieu ook een prima oplossing hebt.
Milieutechnisch is een veel misbruikt containerbegrip dat niet in het woordenboek staat. Op zich heb ik daar geen problemen mee als ik duidelijk weet wat er door degene die de term gebruikt mee bedoeld wordt.
De "totale belasting voor het milieu in aanleg en gebruik' houdt bij elektrisch warmen+zonnepanelen dan ook in:
- de milieubelasting van de fabrikatie (in China onder Chinese milieu-regelgeving ...)
- de milieubelasting van het netwerk waar het gekoppeld aan is.
- de milieubelasting van de steg-centrales die op standby staan te pruttelen in de zomer voor de minder zonnige momenten.
- de milieubelasting van de kerncentrales die al de echt gevraagde warmte-elektriciteit uiteindelijk leveren. Want het aanbod van zonne-energie matched totaal niet met de warmtevraag.
- de afvalfase van al de voorgaande punten.
markb schreef:wat is volgens jou dan de minimum temperatuur die nog "leefbaar" is buiten het wintercompartiment?
Op deze manier is in mijn ogen het gehele huis, zonder grote investeringen, gedurende 8 maanden leefbaar.
Gedurende 4 maanden leef je in het wintercompartiment en moet de rest niet leefbaar zijn.
Het minimum voor de rest van de ruimtes lijkt me in die periode het criterium: "behoud van huis, afwerking en inboedel".
In ons klimaat komt het er voor dit deel op neer om eerder een vochtgestuurde verwarmings/verluchtings-strategie te gaan voeren, dan een temperatuursgestuurde.
Daarvoor kan je info vinden bij musea en monumenten die dicht blijven voor het publiek in de winter.

Temperatuur zal dus een beetje fluctueren in functie van de Relatieve Vochtigheid. Om er een praktisch minimum op te plakken: zal ongeveer 12°C als ondergrens hebben.

Overigens wordt vooral de "natte ruimte" (badkamer en wasruimte) de grootste uitdaging bij dit concept.

G
Plaats reactie