verwarmen op hooi

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pierke

verwarmen op hooi

Bericht door pierke »

Hallo,

ik heb een hectare hooiland, waarvan ik het hooi niet meer kan gebruiken (te veel zuring tussen; ik gebruik geen insecticide).
Daarom ben ik aan het denken om dit hooi te gebruiken als brandstof in de winter.
Iemand ervaring mee?
Kan ik zomaar een ballo hooi in een grote (hout) kachel steken?

Het zou zonde zijn om het hooi zomaar te moeten verwijderen...

MVG,

Pierke
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: verwarmen op hooi

Bericht door nck »

Misschien wanneer je het hooi onder heel hoge druk kunt persen dat het als bijstook bij hout kan dienen.
Enkel hooi lijkt mij geen succes. Geeft volgens mij ook overmatig veel as.

Overigens is insecticide vrij waardeloos tegen zuring e.d. :fff
Gebruik in geval van overmatig zuring liever Starane o.i.d. anders kom je er nooit van af.
Of je moet zoveel tijd over hebben om alle planten in zijn geheel uit te graven.
Een afgebroken stukje wortel loopt zo weer uit. Veel maaien en kort houden put de plant ook uit.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier

Bericht door jwardenier »

ik denk dat geiten de oplossing zijn. Hooi verbranden geeft veel rook en as en rommel ,of je zou het moeten vergisten, gas winnen en omzetten in elektra en warmte. Maar u sprak van 1 ha, en dan zullen de kosten ver boven het gewin gaan .
Geiten zijn dol op zuring ,lopen het hele land af om dit te eten. Ik zou nu wel de zaadstengel verwijderen om zaailingen volgend jaar tegen te gaan. In mijn hooiland (3,5 h a) doe ik niets aan zuring. Ik maai eerst in juni een ander stuk, in juli en eventueel in september nog een keer alles in een. Het land is onbesmet en daar zaai ik nog wel eens wat weide bloemen uit zodat ook de bijen hier nectar kunnen halen, en mooi kruidig hooi aan de overige dieren kan voeren , ze eten het allen graag . Het hooiland komt vanzelf in evenwicht . Bij te veel hooi is er altijd wel een veehouder die graag de 2 e snede maait of dat de loonwerker er groot pakken van maakt. Pakken zijn dan voor de verkoop, als daar brand hout voor terug gekocht moet worden, kom ik altijd met een positief saldo uit (gaat weliswaar om een paar tientjes) maar tekort hebben we nog niet gehad. Geiten voor melk en vlees , pas op: dit is wel een inleiding om zelfvoorzienend te worden . Gr John w
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Pierke,
Ik heb de afgelopen maanden hooi en riet verbrand in een rocket batch box. Riet gaat met wat aanpassingen best aardig (geeft ook veel as). Hooi is bijzonder lastig; af en toe veel rook en veel as inderdaad. Dat was 20 jaar oud hooi en kurkdroog.
groet!

Ritsaert
pierke

Bericht door pierke »

Allen,

bedankt voor jullie reacties.
Verbranden voor warmte zal inderdaad niet lukken...
Aan jwardenier, u brengt me op het goed spoor... Nog tips, een blog???

Pierke
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Waarover zou wat willen weten , geiten houden ,maaien en hooien , ik begrijp u nu even niet sorry
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ik herinner me een ooit een krantenartikel over een ketel te hebben gezien, die ontworpen was voor pakken hooi.
Dat is wel lang geleden (+/-30 jaar).
Het bestaat dus zeker.
't Was ook gelijk mijn eerste kennismaking met een systeem dat automatisch biomassa kon verbranden. Vandaar dat ik het nog weet.
Ketel verstookte elke 3 uur een pak hooi. Dat pak stond recht overeind in de ketel. Brandde van onder af.
Verder was internet er nog niet, dus dit soort zaken dieper uitzoeken was toen heel lastig.

Maar zie ook deze links:
http://www.ruralmissouri.coop/08pages/0 ... Stove.html
en
http://www.grassbioenergy.org/downloads ... heet_3.pdf

Albert
Change, before you have to.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Deze kunnen het: http://www.frontierenergy.co.uk/diaries ... fuelboiler

Stond laatst een wat ouders broertje van op Marktplaats (4000 euri)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie