5 a 6 kuub gemengd hardhout.
Kleine tussenwoning uit 1880, beneden 34 m2 (incl keuken, maar wel 3m hoog) verwarmt met een Dovre 40CB.
boven werk en slaapkamer 28M2, geen verwarming.
Sinds 2 jaar helemaal geen fossiele verwarming meer

Daarvoor beneden bijverwarming met gevelkachel (hoofdstook hout) en boven kleine gaskachel.
Redelijke isolatie (dubbelglas en voorzetwanden incl 12 cm rockwool), maar wat vooral scheelt is dubbele iso naar boven toe. Plafond op 1ste verdieping 12cm rockwool en 2 keer gips, en daarboven slaapzolder met weer een keer 10 cm en gips. Het resultaat is dat ik met een klein ventilatieluik (10*20) in een bovenhoek van de woonkamer met die houtkachel beneden het hele huis comfortabel warm stook.
Ik werk grotendeels thuis, dus ik stook 's winters 24*7 , en het is beneden comfortabel 22C
Voor warm water een (kleine) gesloten bosch geiser die na wat onderzoek efficiënter warm water bleek te produceren dan een combiketel (die ik al bijna opgehangen had)
Deze geiser gebruikt max 12 Kw voor z'n warmwaterproductie, terwijl een beetje CV ketel al snel 24 tot 28 Kw verstookt!! Lijkt heel leuk dat superhoge HR rendement, maar met meer warm tapwater gebruik je dus zo 1,5 keer zo veel gas per douchebeurt.
Dat verwarmen met 1 kachel beneden is voor dit huis trouwens weer terug naar vroeger, deze huisjes hadden origineel een dichte trap dwars in de woonkamer, met in de houten zijwand van de trap een luik wat opengezet kon worden om de bovenverdieping te verwarmen. En daar is ook zonder isolatie of kachels boven mijn oude buurvrouw 87 mee geworden, en die was hier geboren
groeten Menno