De stelling is gewoon fout.Nono schreef:[Heb je nog ideeën, aan/opmerkingen of een foutje gevonden? dan hoor ik dat graag.
Ik ben nog bezig het gasverbruik voor koken en warmwater er in te verwerken.
MaartenNoNo schreef: Stelling:Nachtverlaging gewoon doen!
Maar is niet/minder interessant bij:
-bij LTV, wand/vloerverwarming (aanwarmtijden worden te lang)
-bij slechte/geen ventilatie (condensproblemen)
-bij geen/slechte of verkeerd aangebrachte isolatie (condensproblemen)
-bij nachtbrakers (lage temp. is niet gewenst)
-bij te weinig verwarmend oppervlak (aanwarmtijden worden te lang)
Nachtverlaging , in de zin dat er hetzelfde comfortniveau nagestreefd wordt in de dag, (dus in het geval dat de het zo werkt dat je tijdens de dag geen moment merkt dat er een nachtverlaging geweest is) rendeert zelden of nooit. (tenzij in een zeer slecht geïsoleerd huis, met zeer weinig thermische massa en een zeer snel reagerend afgiftesysteem en een ketel met een zeer slecht rendement. In zo'n situatie heb je volgens mij inderdaad andere prioriteiten dan de de nachtverlaging. In zo'n huis krijg je in ieder geval ook vochtproblemen als je enkel nachtverlaging gaat toepassen.)
De hoofdreden dat het niet werkt is de kern van de redenering:
"door nachtverlaging toe te passen verklein je de delta T tussen binnen buiten en nemen de verliezen tijdens deze uren af"
Dit is de kern van de redenering en ze is fout!
Een tweede punt is dat er geen enklele ketel de inhaalbeweging van de verloren kWh tijdens de nacht tijdens een uur kan inhalen met een goed rendement.
De afgiftesystemen kunnen dat meestal ook niet aan. Gevolg hogere temperaturen in het afgiftesysteem, lager rendement in de ketel, hogere luchttemperaturen dan nodig met extra ventilatieverliezen.
In de praktijk komt dit erop neer dat de 'inhaalbeweging " over heel de dag uitgespreid wordt en dat de refeerentiemeting niet hetzelfde comfortniveau heeft als degenen met de verlaging.
Dat laatste is trouwens ecologisch gezien geen probleem. Ik ben er voorstander van dat we een stukje comfort inleveren voor het milieu. Maar het is wel wetenschappelijk een probleem als je twee regimes met elkaar wil vergelijken. Ook in het continu-regime zou je bijvoorbeeld de comforteisen lager kunnen zetten. Is daar evengoed voor het milieu.
G