Om maar meteen met de deur in huis te vallen : hoe maak je een rookgas warmtewisselaar van 70 kw die goed werkt ?
Ik heb hier een houtvergasser (Froling fhg turbo) van 70 kw met een lambda regeling er op en hij brand mooi maar, als het een beetje vriest is hij net te klein.
Nu stook ik best veel denne hout en daardoor gaat de temperatuur in de schoorsteen best aardig omhoog tot rond de 200 graden ( zonde).
En als hij dan een gehele dag op vol vermogen heeft gebrand is de temperatuur in de buffers niet echt opgelopen.
Ik ben al wat aan het testen geweest,
als ik de bufferpomp handmatig aan zet en de mengklep op 40 graden dan blijft de schoorsteen temp op ongeveer 135 graden, de ketel temp komt dan niet boven de 50 graden maar het is wel veel water van 50 graden .
Nu dacht ik om na het stookseizoen een wisselaar in de schoorsteen te maken maar dan komen de problemen.....
Op google kom ik niet verder als wisselaars tot 20 kw deze zijn dus veel te klein en dus wordt het zelfbouw.
Maar waar begin je met rekenen en bouwen ?
-Het liefst een drukbestendige wisselaar omdat het gehele systeem onder druk staat ,ik heb al meerdere dikwandige leidingen gelast (niet mooi wel dicht).
-Wat is het beste qua afmetingen , in de hoogte heb ik ongeveer 1 meter maar breedte en diepte heb ik meer als het moet.
-Hoe maak je het wissel gedeelte van de wisselaar , een spiraal of meerdere buizen of buizen met vinnen (een oude convector unit)
-De koudwater aanvoer, rechtstreeks uit de buffer of toch voormengen tot ..graden ?
-er zullen nog wel meer vragen komen
Groetjes Guus
Had ik vroeger maar beter opgelet bij wiskunde en natuurkunde.