Buiten wat andere, niet door mij geïnitieerde, fijngevoeligheden waar wellicht later en elders mss meer; waar het me hier technisch/ natuurkundig om gaat (was dus eigenlijk dubbele strikvraag):frans schreef:Best wel een goede gedachtenkronkel, lucht krimpt als het kouder wordt.kockie schreef:Dat is om zoveel mogelijk lucht in de cilinder te krijgen om meer brandstof te kunnen laten ontbranden. Volgens mij is dit bij een kachel minder van toepassing, omdat daar de (gewenste) luchtovermaat veel gemakkelijker gehaald kan worden dan in een verbrandingsmotor.Chicken Power schreef: Denk maar eens waarom men interkoelers bij turbogeladen motoren toepast?
Bovengenoemde is een gedachtenkronkel, geen wetenschap; bronvermelding heb ik niet.
Dus als hij kouder is dan krijg je meer lucht bij de zelfde turbodruk (en dus zuurstof) in de cilinder.
En een motor cilinder heeft een "vaste" inhoud.
De interkoeler bij een motor ontleend zijn voornaamste bestaansrecht aan het kunnen meer inpersen van KILO'S lucht in dezelfde hoeveelheid LITERS aan cilinderinhoud. Dus meer vermogen uit minder kilo’s motor. Die je dus ook niet mee hoeft te sjouwen. En dat een diesel in dit verhaal nog beter scoort ivm de luchtovermaat is denk ook een verhaal apart.
De tweede bestaansgrond voor de intercooler zijn de wetten van de thermodynamica. Die zeggen namelijk dat het grootste rendement te verkrijgen is bij de grootste temperatuursval.
Die is het grootst te verkrijgen met de koude lucht van buiten.
Warme lucht van binnen gebruiken, buiten een heleboel andere redenen, is m.i. niet zo snugger. De warmte wordt immers ontrokken aan de ruimte waar zij voor bedoeld was.
Anders ligt het, indien de van buitenaf aangezogen lucht wordt voorverwarmt, door de afgassen van de kachel. Weliswaar minder kilo's lucht door de uitzetting, maar in een kachel is er dan makkelijker te spelen met een luchtovermaat in relatie tot arbeidsvermogen dan in een situatie van compressie.
Ben hier zelf nogal mee aan het stoeien in het geval van een olievergasser op wat minder conventionele brandstoffen.
Komt natuurlijk zwaar patent op… .
Groet, Cp