Pelletkachel icm solar en 500l buffer voor LTV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

prensel

Pelletkachel icm solar en 500l buffer voor LTV

Bericht door prensel »

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met het idee om mijn huidige CV (Intergas HRE22) te vervangen door iets 'duurzaams' en van het aardgas af te gaan.
Door toevalligheid nemen die plannen nu wel heel snel een concretere vorm aan.

Het huis (in aan/verbouw) heeft alleen vloer en muurverwarming en ik stook op 35-38 graden aanvoertemperatuur.
De vloeren zijn individueel op temperatuur geregeld en staan op 25 - 27,5 graden, ruimtetemperatuur regel ik niet.
Als (enige) pomp gebruik ik de in de cv gebouwde pomp en die trekt het net als niet alle groepen tegelijk open staan. Dat laatste komt niet heel vaak voor overigens.

De ketel was tijdelijk bedoeld totdat de warmtepomp geinstalleerd zou worden maar die plannen gaan definitief niet door.
Volgende optie is een houtvergasser of pelletkachel met een geschikte buffer en ondersteunt met zonnecollectoren. Een houtvergasser valt eigenlijk in eerste instantie af aangezien ik niet met (veel) hout wil gaan slepen, pellets in een silo met automatische voeding zie ik meer wat in.

Conceptueel heb ik het volgende bedacht: buffervat van 500l met 1 spiraal. Zonnecollectoren verwarmen buffervat tot max 80 graden indien zon schijnt. Als de buffer onder de 40graden komt slaat pelletkachel aan en verwarmt bij tot 60graden. Voor aanvoer naar het LTV systeem vanuit het buffervat een mengventiel op 38graden met pomp. Zodra warmtevraag komt gaat het ventiel van die groep open springt de pomp automatisch aan.
De pelletketel met boiler etc wil ik in de vrijstaande garage plaatsen en dan ondergronds de 38graden LTV leiding naar het huis laten lopen.
De leidingen tussen de twee verdelers zijn van 28mm koper.

De warmwatervoorziening (sanitair) laat ik nog even buiten beschouwing aangezien die reeds op een zonneboiler van 200l in het huis staat. Naverwarmen indien nodig gebeurt nu met de CV ketel maar kan ik vervangen door een electrisch element. Het naverwarmen van de zonneboiler met de pelletkachel gaat niet werken op 38graden tenzij ik 60graden door de grond laat lopen maar dat levert volgens mij meer thermisch verlies op.

Ik heb inmiddels al veel gelezen en bedacht maar hoor graag de meningen van de experts op dit gebied. Pelletkachels en buffers zijn wat dat betreft nieuw voor mij.

Concrete vragen:
- werkt dit wat ik bedacht heb (en wie heeft evt al zoiets)
- is buffer van 500l met 1 spiraal voldoende
- welke manieren leidingen isoleren in de grond
- welke pomp gebruiken voor het LTV systeem (cv vervalt immers)
- geschikte besturing ? ik heb een uitgebreide besturing van de zonneboiler maar kan evt ook iets zelf maken met Siemens PLC of Arduino.

Groet en alvast bedankt.

Paul
pelletpower

Re: Pelletkachel icm solar en 500l buffer voor LTV

Bericht door pelletpower »

He Paul, je maakt grote stappen!
Wat zonnesysteem betreft heb ik niets toe te voegen. Zoals ik al aangaf speel ik hier nog slechts met een idee. Als de kachel alleen op pellets brandt, zou ik deze niet drukloos aansluiten. Een Ekoline heeft aan een pomp en thermostaat op de boiler voldoende. De grootte van de buffer wordt in principe bepaald door het aantal m2 collector. Ben wel benieuwd wat voor adviezen komen voor het zonnegedeelte.

PS leiding voor in de grond kun je zo kopen of kijken hoe Kockie het gemaakt heeft. Wel een schep meenemen of zijn topic terugzoeken.
prensel

Bericht door prensel »

Het lijkt er op dat er nog weinig ervaringen zijn met dit soort systemen zo aan de reacties te zien.
Ik denk dat je gelijk hebt Joep, de pelletkachel is blijkbaar geen alternatief voor gas-gestookte cv-ketels ?
pelletpower

Nou dat is altijd relatief. Wij zijn er erg blij mee, de Belgen ook. Alleen Nederlanders kun je er niet blij mee maken. Ik ben erg druk geweest deze week. Heb nog aan je vragen zitten denken en het is wat ik in de toekomst ook nog wil doen, zonnepanelen en wkk bijplaatsen.
Als je nu een hoge buffer neemt zou je de bovenste op thermosifon kunnen vullen. Voor mij is het voorwaarde dat het systeem niet gaat bestaan uit 20 pompen en dito electronica. Begint aardig te kristaliseren, misschien dat ik van het weekend iets kan posten. Erg moeilijk is het niet.
hulskamp

Bericht door hulskamp »

Afbeelding

Afbeelding

Zoals op de foto`s kun je zien dat wij een pelletketel samen met een zonneboiler op het Buffervat 800 L hebben aangesloten.
Verder hebben wij ook een CV houtkachel aangesloten op het buffervat.

Ik ben helaas niet te technische ingesteld maar vindt deze techniek wel te gek.
pelletpower

Dat ziet er heel chic uit!
deleted

Bericht door deleted »

@Hulskamp,

Ziet er inderdaad heel professioneel uit.

@Prensel,

Wat is je huidige verwarmingsbehoefte ? Welke capaciteit verwacht je van de (pellet)ketel ?

Heb je al eens naar de all-in-one oplossingen gekeken van bepaalde merken ? (pelletketel, solar, SWW en buffer in één toestel).

G
prensel

Bericht door prensel »

Verwarmingsbehoefte is volgens mij (als ik het goed heb maar ben maar een leek op dat gebied) als volgt:

Ik heb in totaal 15 groepen verdeeld over twee verdelers van 9 en 6 groepen.
Per groep zit er gemiddeld 100meter slang aan dus in totaal 1500meter slang.
De legafstand is 10cm dus ik dat betekent ongeveer 150m2 vloeroppervlak te verwarmen.
Om (volgens de tabellen) met een aanvoertemperatuur van 40graden een ruimte op 20graden te verwarmen is een warmteafgifte nodig van 129W/m2.
Dus ik zou minimaal 129W * 150 = 19,350kW nodig hebben om te verwarmen.
Omdat er een tegelvoer op ligt is de correctiefactor 0,95 dus 19,350/0,95 => 20,368kW verwarming nodig.

Even terugrekenen naar de energie die nodig is om:
Totale inhoud water voor 1500m slang met (binnen) diameter 15 mm is 84,375 liter.
Om dit te 15 graden verwarmen is 5,2989kJoule nodig -> 1,47192kWh.
deleted

Bericht door deleted »

Prensel,

Je bedoelt vanuit koudstart ?
Ik ken niet echt veel van vloerverwarming, maar neem aan dat je gelijk hebt.
Maar om de toekomstige ketel en brandergrootte in te schatten had ik gedacht het nu gewoon even van de huidige (gas)ketel en (gas)brander af te lezen ... :mrgreen:
En misshien ook het (gemiddeld)uurverbruik op een koude dag van de gasmeter afschrijven ...
Of had je aanwijzingen dat de huidige veel te groot/veel te klein zijn ?

G
prensel

Bericht door prensel »

De cv ketel nu is een Intergas HRE22 dus 22kW.
Aanvoer temperatuur staat op 35-40 graden (afh van buitentemperatuur), vloertemperatuur staat op 27graden.
Verbruik gas (nu want er zit nog een grote dakisolatie aan te komen) ligt ergens rond de 2500 - 3000kuub per jaar
pelletpower

We hebben ongeveer hetzelfde gasverbruik. Was zonder aanbouw te verwarmen circa 1700m3, daarna schat ik 2000. Komt een beetje overeen met jouw verbruik na isolatie.
Optimist32

Bericht door Optimist32 »

@hulskamp (en off topic):

- geeft een dergelijke "vlakke" opstelling van de collectoren nog een beetje opbrengst (m.n. in de tussenseizoenen/winter)?
- is er een speciale reden om ze zo vlak te leggen (esthetisch kan ik het wel begrijpen ...)?
hulskamp

Bericht door hulskamp »

Bij dit type kunnen ze vrij vlak neer gelegd worden. Op een ander forum kreeg ik ook deze vraag. Afgelopen donderdag had ik een temperatuur van 64 graden op het dak. Voor en na-jaar zijn niet belangrijk voor mij, want dan heb ik de pelletketel en de cv-houtkachel om het buffervat op temperatuur te houden. De zomermaanden springt de pelletketel af en toe aan.
pelletpower

Nogmaals, een mooie installatie. Maar in de zomermaanden springt de pelletkachel een enkele keer aan? Met zes secties aan heatpipes?
hulskamp

Bericht door hulskamp »

Vorig jaar begin mei hebben we een aantal dagen gehad met lage temperaturen en zeer bewolkt weer. Ja, dan kan het zijn dat de pelletketel bijspringt. Maar vanaf die tijd tot halverwege september eigenlijk niet.
Plaats reactie