Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door nooitgintijd »

Zo te zien is de pijpdiameter toch wel 28 mm, hij heeft de spiralen in de buffers doorgelust?
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie omdat ik een paar afgedankte 500 literse boilers heb gebruikt als buffervaten.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 243#p43243

Mijn spiralen zijn rond 22 mm en hebben een weerstand van 0,18 bar per stuk (zitten er 2 per boiler).
Als hier het vergelijkbaar zou zijn is de totale weerstand 0,36 bar, dan zou de kookleiding 3,5 a 4 meter hoger moeten zijn dan het bovenste aansluitpunt.

Misschien kan Ben nog ergens de specificaties van zijn vat of een vergelijkbaar buffervat achterhalen?

Groeten Marc
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Pieke »

holtere schreef:Bij ons loopt alles via een platenwisselaar en niet via een spiraal in de buffer.
Mag deze vraag ff snel tussendoor?? Ik ben me in aan het lezen over deze techniek.

Holtere, hoe verloopt de doorstroom van de platenwisselaar naar het buffervat? Thermophifon of een pomp in het vat?

Alvast bedank en excuses voor het bescheiden kapen van het topic.

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door holtere »

@ Pieke,

Loopt op thermosifon!

Het laat me niet helemaal los....
Als de spiraal weerstand geeft dan moet de expansieleiding naar de andere zijde van de pomp. (zie mijn eerder geplaatste foto) Dan "drukt" de pomp in zowel de expansie en de stoomleiding en gaat ie nooit rondpompen.
In de situatie op de foto van Ben zou dat kunnen voorkomen. Of zit ik er nu helemaal naast :shock:

Het gekke is dat ik bij het in gebruiknemen van ons overdrukvat wel gekeken heb maar ik heb nog geen rimpeling in het vat gezien met een draaiende pomp, niet in stand 1 nog stand 3....

Grz,
Holtere
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb gisteravond gelijk het leidingstelsel aangepast naar Johndc zijn advies en de installatie ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu nog steeds circulatie over de kookleiding maar om het 1 en ander duidelijker te maken zal ik het verder toelichten.

Eergisteren heb ik het circuit drukloos gemaakt en de pomp (UPS 25-50) aangezet; deze stond op stand 3. Omdat ik met vullen mijn mengventiel op zijn allerkoudst zet (zodat het vullen van het circuit makkelijker gaat aangezien het mengventiel de bypass dichtzet en dus 1 groot circuit maakt) kreeg ik circulatie over mijn kookleiding. Na het vullen heb ik mijn mengventiel wat warmer gezet en zodra ik het mengventiel ongeveer 5 slagen warmer zet heb ik al geen circulatie meer over de kookleiding.

Gisteravond heb ik gelijk mijn leidingstelsel aangepast en ik merk nu dat ik alleen nog circulatie over de kookleiding heb als mijn mengventiel ongeveer 3 slagen vanaf koud (30 graden) open staat. De pomp kan ik op stand 1 en stand 2 zetten maar maakt geen verschil in hoe snel ik circulatie heb over de kookleiding (het is ongeveer 3 slagen vanaf koud). Ik heb het mengventiel op 70 graden gezet en ben gaan stoken. Heb tijdens mijn vrij korte (+/- 2 uur) stook rustig aan gestookt en heb ook geen circulatie gehad over mijn kookleiding. Ik verwacht dus alleen circulatie over mijn kookleiding te hebben als het vat ook onderin op een graad of 70 zit waardoor het mengventiel geen warm aanvoer water hoeft toe te voegen en dus het mengventiel dicht zet. Hierdoor gaat het water uit de kachel direct naar de spiralen in het vat waardoor ik dus circulatie zal krijgen over de kookleiding.

Ik weet overigens niet of bovenstaande manier een juiste manier van testen is dus mocht iemand een idee hebben hoor ik het graag!

Even wat feiten:

- de spiralen in mijn buffervat zijn 1"
- mijn gehele kachelcircuit is uitgevoerd in 28mm
- de expansie en kookleiding zijn uitgevoerd in 22mm

Na het aanpassen van het circuit gisteravond snap ik dat er een hoop haakse (knel) bochten inzitten. In principe zou dit in de nieuwe situatie niks moeten uitmaken toch? Aangezien de kookleiding nu bovenin zit, is de weerstand tot begin kookleiding / begin spiralen gelijk. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is de knelbochten tussen de doorgeschakelde spiralen vervangen door een leiding met een gebogen bocht. Eventueel zou ik ook aan het eind van de spiralen ook alles in vloeiende bochten kunnen buigen maar of dit het probleem oplost?

Als iemand kan vertellen of het zin heeft / mijn probleem oplost om de aansluiting van het expansievat in het "korte" kachel circuit te plaatsen (expansieleiding na de pomp, kookleiding direct na aanvoer uit houtkachel).

Nogmaals bedankt voor alle (toekomstige) reacties!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Johndc »

Had de kookleiding niet wat hoger gekunnen?
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

Johndc schreef:Had de kookleiding niet wat hoger gekunnen?
Hoeveel hoger moet ik dan aan denken?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Johndc »

Zo hoog mogelijk, tot tegen je plafond aan. Tussen je gordingen best.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door holtere »

@Ben,

Zet je expansieleiding is even om naar de plek van de pijl op de foto onder...
Misschien kun je de pomp wat naar links schuiven en een t-stuk invoegen. De huidige aansluiting even afdoppen.
Ik kan me niet voorstellen dat die paar cm omhoog (in dit geval :mrgreen: ) het verschil gaat maken.
Evengoed later een keer je kookleiding naar 28 mm èn in koper tegen de oxidatie!

Grzx,
Holtere
Bijlagen
ben (Large).jpg
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:@Ben,

Zet je expansieleiding is even om naar de plek van de pijl op de foto onder...
Misschien kun je de pomp wat naar links schuiven en een t-stuk invoegen. De huidige aansluiting even afdoppen.
Ik kan me niet voorstellen dat die paar cm omhoog (in dit geval :mrgreen: ) het verschil gaat maken.
Evengoed later een keer je kookleiding naar 28 mm èn in koper tegen de oxidatie!

Grzx,
Holtere
Dit zal ik vanavond doen! Moet de kookleiding dan ook niet verplaatst worden naar rechts?

Zodra alles werkt naar behoren zal ik de kookleiding uiteraard vervangen voor 28mm koper (had de cv buis nog genoeg liggen vandaar)! Waarom moet deze eigenlijk in 28mm?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door holtere »

Een kookleiding mag wel wat ruimte hebben. Hoe kleiner de diameter des te sneller de vloeistof er doorheen jaagt bij eventueel opkoken met mogelijk spatten en sputteren tot gevolg. Koper tegen het oxideren.

Grz,
Holtere
Eerste wijziging:
Laat de kookleiding maar even zitten
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Een kookleiding mag wel wat ruimte hebben. Hoe kleiner de diameter des te sneller de vloeistof er doorheen jaagt bij eventueel opkoken met mogelijk spatten en sputteren tot gevolg. Koper tegen het oxideren.

Grz,
Holtere
Eerste wijziging:
Laat de kookleiding maar even zitten
Helemaal helder! Zal vanavond eerst de expansieleiding verplaatsen en dan kijken of ik met mengklep op minimaal gedraaid nog steeds circulatie over het vat krijg ..

Bedankt voor de tips en adviezen!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

Gisteravond de expansieleiding verplaatst naar een plek achter de pomp en ik heb geen circulatie meer over de kookleiding! Ook in pompstand 3 en mengventiel geheel gesloten heb ik geen enkele circulatie over het vat! Goed nieuws dus! Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

Even twee foto's van de situatie zoals deze nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort even de kookleiding veranderen in koper (koperen buis heb ik al liggen) en dan is het stoken geblazen!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door ritsaert snijder »

holtere schreef:Een kookleiding mag wel wat ruimte hebben. Hoe kleiner de diameter des te sneller de vloeistof er doorheen jaagt bij eventueel opkoken met mogelijk spatten en sputteren tot gevolg.
Holtere,
De diameter van de kookleiding is vooral toch ook een veiligheidskwestie? Als water wordt omgezet in stoom, neemt het 1600 keer toe in volume. Dan heb je een ruime diameter nodig om de druk af te voeren? Ik neem aan dat je dit ook bedoelt :D maar het lijkt me goed om hier heel duidelijk over te zijn.

Ik heb in mijn laatste opstelling (afname warmte van de top mijn finoven) geprobeerd om dit te testen. Pomp uit en flink heet stoken. Ik kreeg hem niet aan de kook. Waarschijnlijk niet heet genoeg. De bovenkant wordt maar 220 graden. Ik vermoed ook dat het water wel wat circuleert.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door kockie »

Ik zou de emmer lekker laten staan. Heb je een mooie indicatie wat er in je systeem gebeurt. Evt een peilglas op het open expansievat maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..

Bericht door Ben86 »

kockie schreef:Ik zou de emmer lekker laten staan. Heb je een mooie indicatie wat er in je systeem gebeurt. Evt een peilglas op het open expansievat maken.
Dat is inderdaad nog niet eens zo'n gek idee! Wil het wel even fraai oplossen zodat het er ook nog een beetje knap uitziet; misschien iets van een jerrycan achtig aan de muur maken of zoiets ..

Peilglas zit ik ook nog over te denken inderdaad.
Plaats reactie