Beste forumleden,
Sorry voor nogal basale problemen, ik heb nu verschillende draadjes gelezen die ik niet eens kan volgen. Jos bedankt voor je input. Empirisch gisteren bewezen dat je gelijk hebt. Ondanks dat de leidingen niet dik zijn is er wel een circulatie door het vat. Maar toch niet voldoende, je hoorde belletjes ontstaan in de kachel.
Vervolgens ontwerp Jos gepakt. Werkte ook niet. Toen het mixventiel openging liep het er te hard door. De aanvoertemperatuur daalde naar leidingwatertemperatuur. Creosoot en geen lekkere verbranding.
Leuk experiment, maar het vat licht weer bij het oud ijzer. Mocht iemand hem nog willen hebben voor experimentele doeleinden, hij is gratis. Jos heeft mijn inzichten veranderd, ik ga voor een gesloten systeem. Ik wil (nee moet) een overdruk ventiel en ik wil ook een koeling die koud water toevoegt, hadden we net een stroomstoring van enkele uren gisteren.
Ik heb een schema gevonden die ik na wil bouwen.
Ik heb twee vragen:
1 Hoe werkt de thermische koudwaterinlaat? Hoe weet hij wanneer de temperatuur 97 graden is? Ik zie een draad waarvan ik vermoed dat er een thermometer aan zit. En als hij dit weet, wat gebeurt er dan? Ik vermoed dat de druk van de waterleiding hoger is dan de druk van het overstortventiel? Dan verdwijnt het water in de afvoer, in mijn geval naar buiten het stookhuisje?
2 Wat is de beste plaats voor het drukvat. Ik had nu nogal moeite om het systeem te ontluchten.
3 Eigenlijk toch een derde vraag, is dit een bruikbaar schema of zitten hier verbeteringen of fouten in?
Dank weer, op naar een werkend systeem.
Eelco van Heerde