Een rocket mass heater bestaat uit een feed tube waar het hout in staat. Een tunnel waar het grootste deel van de verbranding plaats vindt, en een heat riser die voor de interne trek zorgt. Overal waar verbranding plaats vindt zit hittebestendige isolatie omheen om de temperatuur intern zo hoog mogelijk te krijgen, dat is goed voor de verbranding.Anne2 schreef:Rocket met vat er overheen, zie ik niet voor mij. Bedoel je met rocket de heatriser en met vat een 200 li vat, zoals in Zeddam?
Over de tunnel en de riser staat meestal een vat om de rookgassen weer naar beneden te krijgen. De "drive" van zo'n rocket stove is het temperatuur verschil tussen de binnenkant van de riser en de ruimte tussen vat en riser-isolatie. Hoe groter dat verschil, hoe beter het ding gaat branden.
Het vat zou je kunnen vervangen door een gemetseld en vierkant "vat", die dan meteen weer groter wordt omdat de bakstenen langzamer warmte opnemen dan het ijzeren vat. Je wilt tenslotte een temperatuur verschil in stand houden, toch?
Na dit alles komt de bank pas in beeld, die vangt de rest van de warmte op. Het is niet mogelijk een rocket heater te bouwen zonder vat of iets dergelijks en met alleen maar een bank. Dat laatste is alleen maar warmte opslag, het is niet de kachel zelf.
Denk maar aan de RMH in Boxtel, jij hebt ook deelgenomen aan de workshop van vorig jaar augustus. Alle onderdelen die je daar hebt zien ontstaan komen ook voor in een kleinere versie in een woonhuis. Een uitzondering is de warmte wisselaar voor de wand verwarming, dat is niet een vast gegeven, een tweede is de oven bovenop het vat waar ik zelf aan heb meegewerkt.
De rocket met horizontale vuurkamer (de rocket177) en zonder feed tube waar het hout in staat is nauwelijks kleiner dan de gebruikelijke opzet. Het is in wezen een andere implementatie van deze kachel, met voor een groot deel dezelfde onderdelen.