tigchelkachel of bergkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

leuk om eens de bouwer van de bergkachel te horen
Ben van plan me zo eentje te gaan bouwen (denk in 2008)
vind het een mooi model voor een redelijke prijs

Zijn er al nieuwe mallen gemaakt? (hoorde dat ze kapot gevroren waren)

Nog iets, op de site zeggen ze dat je de beton kan bijkleuren met pigment, zijn hiervan ook foto's ? (om eens te zien hoe het er uit ziet in een andere kleur?)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:lZijn er al nieuwe mallen gemaakt? (hoorde dat ze kapot gevroren waren)
Hallo Walter,

Tijdens een vorstperiode zijn de gietstukken in de mallen blijven zitten. De stukken zaten dus vast aan het rubber terwijl ze gelost werden. Zeer dramatisch! Overigens heb ik er zelf maar eentje gebouwd, voor een vriend van mij. De werkplaats is niet van mij, ik heb het ontwerp gemaakt op verzoek.
Of er op dit moment gegoten wordt weet ik niet.
Nog iets, op de site zeggen ze dat je de beton kan bijkleuren met pigment, zijn hiervan ook foto's ? (om eens te zien hoe het er uit ziet in een andere kleur?)
Dat is inderdaad mogelijk, maar ik heb er ooit alleen maar proefstukjes van gezien. Nooit een van de manteldelen die overigens 60 x 60 x 5 cm zijn. En ruim 46 kg per stuk als ze nat zijn. Zware dingen!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...Nogmaals, deze Bergkachel is ontworpen voor een specifieke situatie. In mijn werkplaatsje staat een gemetselde finoven die een gewicht heeft van 2500 kg, een afgastemperatuur van 120 graden C en een schoorsteen die in geen 5 jaar geveegd is. Dat is duidelijk een heel ander beest...
Peter,

Ik word ondertussen steeds nieuwsgieriger naar jouw 'roots'.
Als ik dat vragen mag: "Wie of wat heeft jou op dat gebied geïnspireerd?"

Dirk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef:Ik word ondertussen steeds nieuwsgieriger naar jouw 'roots'.
Als ik dat vragen mag: "Wie of wat heeft jou op dat gebied geïnspireerd?"
Hallo Dirk,

Niet zo eenvoudig uit te leggen. Ik ben eigenlijk meubelmaker, daarnaast heb ik jarenlang bij Fokker gewerkt in de kunststoffen afdeling. Wij kochten een huis in 1980, en de enige manier om dat huis te betalen was bezuinigen op vaste kosten. Het leeuwendeel daarvan is energie, en daar weer 80 procent van is verwarming.
We zijn begonnen met een Jotul 118, binnen twee jaar had ik daar een vuurbetonnen inzet in gemaakt. Met een labyrint, vaak waren de betonnen onderdelen roodgloeiend.

En in 1984 heb ik mijn eerste finoven gemaakt. Op basis van de eerste tekeningen, maar dan een beetje anders, van Jan Kraayenbrink, die de finoven van de 12 ambachten heeft bedacht. Dat ding gebruiken we nu nog, is nooit uit elkaar geweest. Een klein ding, massief, als een baby-olifant die voor de schoorsteen hurkt.

Daarna ben ik in mijn vrije tijd allerlei dingen gaan proberen. Zelf bouwen, ik heb er de werkruimte voor. Op die manier kreeg ik vanzelf door wat werkte en wat niet. Een stuk of tien kachels verkocht.

Kachels bouwen ben ik al jaren geleden mee gestopt, elke kilo die er in zit heb je 10 keer in je handen. Het puzzelen en uitproberen vind ik leuk, daarom heb ik het ontwerp van de Bergkachel en het prototype daarvan gemaakt toen er om gevraagd werd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Een mooi verhaal Peter!

Je bent dus in Nederland één van de pioniers op finovengebied!

Mijn eerste (virtuele) contact met de finoven kwam er door het ontlenen van een boek van Willem Aalders. Ik geraakte onmiddelijk en volledig in de ban van het principe.
Daarna kwam het voor mij erg belangrijke boek van Heikki Hyytiainen aan de beurt. Dit boek kon ik kopen toen ik een finoven, die ik in het boek van Willem Aalders gezien had, mocht bezichtigen.
De volgende flinke duw in de rug kwam er door Fetze Tigchelaar.
Ik bezit ook de werkmap van de 12 Ambachten, die geschreven werd door Jan Kraayenbrink. Was die man destijds misschien ook één van de deelnemers aan de paar workshops die door Heikki geleid werden?

Dirk

P.S.
Ruim dertig jaar geleden heb ik nog in Den Haag gewoond. Toen werkte ik een tijdje voor Fokker, maar via een tekenbureau (aan de Duinweg in Scheveningen). Waar is de tijd...?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef:Ik bezit ook de werkmap van de 12 Ambachten, die geschreven werd door Jan Kraayenbrink. Was die man destijds misschien ook één van de deelnemers aan de paar workshops die door Heikkii geleid werden?
Hi Dirk,
Van een workshop weet ik het, die van 1985 of 1987 bij De Twaalf Ambachten. Daar was ik namelijk zelf ook bij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:leuk om eens de bouwer van de bergkachel te horen
Ben van plan me zo eentje te gaan bouwen (denk in 2008)
De werkplaats draait weer sinds begin maart. Qenep doet het niet meer, en het is ook geen zelfbouw meer. Zelf opbouwen kan wel, maar het gieten van de stukken wordt nu gedaan door Kees van den Berg (geen familie) en Manus Blom. Ze hebben er een bedrijfje van gemaakt. De website is nog niet in de lucht, maar er is een emailadres. kees@kw.nl
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...het gieten van de stukken wordt nu gedaan door Kees van den Berg (geen familie) en Manus Blom. Ze hebben er een bedrijfje van gemaakt...
Heb jij ook nog een vinger in de pap, Peter?
Anders is het toch zonde dat een ander jouw ontwerp verkoopt?

Groet,

Dirk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef: Heb jij ook nog een vinger in de pap, Peter?
Anders is het toch zonde dat een ander jouw ontwerp verkoopt?
Het ontwerp is gemaakt om door een ander geproduceerd te worden. Dat betekent niet dat het minder een kindje van mij is. Daarvoor ben ik er te lang mee bezig geweest.
Het ontwerp zelf kan niet verkocht worden, ook niet door mij, dat is een deel van de overeenkomst. Kees en Manus hebben de werkplaats, mallen, gereedschap plus de bestaande afspraken overgenomen.
Evengoed ben ik heel blij dat er weer gebouwd wordt, het zag er even naar uit dat het niet meer zou gebeuren. Ik heb ze gesproken en aangezien er op dit moment maar een product is, werd er meteen gevraagd naar de mogelijkheid van varianten.
In volgorde van waarschijnlijkheid: eentje die hoger is, waardoor het deurstel niet meer op de vloer begint. Ook een grotere en zwaardere versie, en eventueel een kleintje met een gekoppelde verwarmde zitbank. Niet gezegd dat het allemaal kan met dit modulaire ontwerp, maar ik kan weer terug naar de tekentafel. En kachels bouwen, ach, bedenken en prototypes bouwen is veel leuker dan blote productie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Heb vorige week ook al gemailed naar Kees van den Berg om nog wat info te vragen.
Jammer dat men niet meer kan helpen bouwen.

Ga je ook ééntje bouwen/ontwerpen waarmee men water kan mee opwarmen?

is het huidige model met raam volledig onderaan niet zo geschikt?
gaat het beter rendement hebben met raam iets hoger?

ik heb nog ongeveer 1 jaar de tijd voordat ik mijn finoven moet hebben, dus zou luek zijn om te weten of die andere modellen voor mijn beter zouden zijn.

Vind het nog steed een mooie finoven (hou wel van die betonlook met zwalustaarten en ben van plan mijn eigen betonnen keukenwerkbladen te maken)
Misschien ook nog iets voor die betongieters die die finoven maken
De bestaande firma's die betonwerkbladen maken vragen verschrikkelijk veel geld

Ben zelf ook een meubelmaker/meubelrestaurateur
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:Heb vorige week ook al gemailed naar Kees van den Berg om nog wat info te vragen.
Jammer dat men niet meer kan helpen bouwen.
Het had ook nadelen, voornamelijk voor degene die de werkplaats draait. De mallen sleten veel sneller omdat onervaren mensen er mee werkten.
Ga je ook ééntje bouwen/ontwerpen waarmee men water kan mee opwarmen?
Zou kunnen, maar ervaring heb ik alleen met een eenvoudige warmtewisselaar waar maar een radiator aan hangt. Als de mensen van Concrete er iets mee willen valt er over te denken.
is het huidige model met raam volledig onderaan niet zo geschikt?
gaat het beter rendement hebben met raam iets hoger?
Eigenlijk alleen voor de mensen die niet elke dag op de vloer willen knielen. De kachel wordt 30 cm hoger, aan de onderkant. Daardoor blijft intern alles waar het is. Het ding is dan meteen 210 cm hoog, het tegenstroomkanaal gaat waarschijnlijk wel tot de vloer.
ik heb nog ongeveer 1 jaar de tijd voordat ik mijn finoven moet hebben, dus zou leuk zijn om te weten of die andere modellen voor mij beter zouden zijn.
Hangt helemaal af van je wensen op dat moment. En natuurlijk ook wat Kees en Manus kunnen leveren. Bedenken en tekenen is een ding, mallen maken en gieten is een andere. Een (productie) mal maken voor een eenmalig onderdeel is veel te duur.
Vind het nog steed een mooie finoven (hou wel van die betonlook met zwalustaarten en ben van plan mijn eigen betonnen keukenwerkbladen te maken). Misschien ook nog iets voor die betongieters die die finoven maken. De bestaande firma's die betonwerkbladen maken vragen verschrikkelijk veel geld
Hele aanrechtbladen van tenminste twee meter lang, dat valt niet mee. De triltafel moet zeker zo groot zijn als de mal, om maar wat te noemen.
Ben zelf ook een meubelmaker/meubelrestaurateur
Hee! Een collega! Leuk je te spreken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

ik zie wel op de nieuwe foto's dat ze in het tussendeurtje veel dikker gaas hebben gezet (omdat de ouwe versies hun gaas snel kapot ging)

daardoor verminder wel het mooi uitzicht v/h vlammenspel

wat is eigenlik het nut van dat binnendeurtje?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:ik zie wel op de nieuwe foto's dat ze in het tussendeurtje veel dikker gaas hebben gezet (omdat de ouwe versies hun gaas snel kapot ging)
Dat heb ik gezien, maar niet op foto's. Over welke website gaat het?
daardoor verminder wel het mooi uitzicht v/h vlammenspel
wat is eigenlik het nut van dat binnendeurtje?
Twee functies: om te voorkomen dat er brandend hout tegen het glas valt, en een deel van de (secundaire) beluchting komt binnen via dat gaas. Het gaas wordt heet van het vuur erachter, en wordt weer afgekoeld door de binnenstromende lucht. Effect: voorverwarmde verbrandingslucht!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

die foto's van dat nieuwe gaas heb ik doorgekregen van de nieuwe bouwers van de bergkachel
Spijtig dat ik de helft van hun opgestuurde foto's niet kan openen.

Die gaas geeft wel een ouwbollige look aan de kachel, op vroegere foto's van de bergkachel was dit nooit te zien
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Al een aantal dagen is een erg onvolledige http://www.bergkachel.nl online.

Dirk
Plaats reactie